Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Motywy brzydoty i rozkładu w wierszu Wacława Potockiego Człowiek
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele lekcji. Uczeń:
dokonuje analizy formy wiersza Wacława Potockiego Człowiek;
interpretuje wiersz Wacława Potockiego Człowiek jako utwór wanitatywny;
uzasadnia pesymistyczny charakter wiersza Wacława Potockiego Człowiek.
porównuje wymowę wierszy Wacława Potockiego Człowiek oraz Ciało z duszą.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel pyta uczniów, w jakich kategoriach można postrzegać ludzkie ciało. Prosi o przygotowanie się do dyskusji na ten temat. Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się w tym celu z tekstem „Przeczytaj” oraz przemyśleć własne refleksje.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla temat lekcji i udostępnia uczniom e‑materiał. Uczniowie zapoznają się z „Wprowadzeniem”.
Nauczyciel otwiera dyskusję – pyta uczniów o motyw ciała (postrzeganie ciała w różnych epokach i obecnie). Po krótkiej dyskusji chętna osoba podsumowuje wszystkie refleksje.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi chętną lub wybraną osobę o odczytanie wiersza Wacława Potockiego Człowiek. Pozostali uczestnicy zajęć mają za zadanie, słuchając, wynotować elementy wskazujące na pesymistyczny charakter utworu. Później wybrane osoby odczytują swoje propozycje, a inni uczniowie mogą je uzupełnić.
Nauczyciel prosi o przygotowanie mapy myśli związanej z toposami ciała ludzkiego. Do każdego wymienionego elementu (ciało‑dom, ciało‑forteca, ciało‑nieprzyjaciel, ciało‑proch, ciało‑maska) dopisują fragmenty z utworów Wespazjana Kochowskiego i Wacława Potockiego. Mogą w tym celu skorzystać z telefonów z dostępem do internetu oraz sekcji „Przeczytaj”.
Uczniowie w parach zapoznają się z prezentacją multimedialną. Wykonują oba zamieszczone tam polecenia. Wskazana osoba z pary przedstawia rozwiązanie.
Następnie nauczyciel pyta: Co sprawia, że wiersz Wacława Potockiego Człowiek jest utworem wanitatywnym? Uczniowie mogą przedyskutować tę kwestię, a następnie wykonują w parach ćw. 5 z sekcji „Sprawdź się”, które może być podsumowaniem dyskusji.
Pozostałe ćwiczenia uczniowie wykonują w kilkuosobowych grupach.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi chętnych uczniów o przedstawienie argumentów w dyskusji na temat: W jaki sposób uzmysłowić czytelnikowi, że piękno i rozkosze ziemskie są krótkotrwałe? Jak poradził sobie z tym wyzwaniem Wacław Potocki?
Po upływie określonego czasu wybrany uczeń podsumowuje dyskusję.
Praca domowa:
W tekście liczącym co najmniej 150 słów porównaj wymowę wierszy Wacława Potockiego Człowiek oraz Ciało z duszą.
Praca domowa z e‑materiału.
Materiały pomocnicze:
Jan Czubek, Wacław z Potoka Potocki. Nowe szczegóły do żywota poety, Kraków 1894.
Maria Wichowa, „Omnis caro faenum” (Iz 40,6). Refleksje o nędznej kondycji człowieka cielesnego w literaturze polskiego baroku
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą zapoznać się z prezentacją multimedialną przed lekcją, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach.