Dla nauczyciela
Autorka: Anna Wąsiel‑Alberska
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Skąd wziąć pieniądze – planowanie budżetu JST
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
zakres podstawowy
IX. Sprawowanie władzy w Rzeczypospolitej Polskiej.
Uczeń:
3) wyjaśnia, jakie są w Rzeczypospolitej Polskiej źródła dochodów samorządu terytorialnego (dochody własne, dotacje, subwencje) i kierunki ich wydatków;
4) znajduje i analizuje informacje na temat dochodów i wydatków własnej gminy oraz powiatu.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie przedsiębiorczości.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia znaczenie podatków lokalnych dla realizacji potrzeb mieszkańców jednostek samorządu terytorialnego;
charakteryzuje różne źródła dochodów jednostek samorządowych;
analizuje możliwości wydatków gminnych i ocenisz skuteczność ich finansowania.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
strategia eksperymentalno‑obserwacyjna.
Metody i techniki nauczania:
drzewo decyzyjne;
symulacja;
dyskusja;
analiza materiałów źródłowych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Na poprzednich zajęciach nauczyciel prosi uczniów, aby zastanowili się, jakie najważniejsze inwestycje powinny zostać przeprowadzone na terenie gminy, w której mieszkają. Ich zadaniem jest także poszukanie uchwał budżetowych gminy z ostatnich 5 lat i zapoznanie się z danymi.
2. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
3. Prezentacja pomysłów dotyczących inwestycji i zapisanie ich na tablicy. Podział klasy na pięć grup. Uczniowie układają wspólne propozycje w porządku od najbardziej dla niech istotnej po tę najmniej ważną, szacują, ile potrzebują pieniędzy na zrealizowanie inwestycji. Wyniki pracy na razie nie są jawne.
Faza realizacyjna
1. Wprowadzenie uczniów w świat finansów. Pytania:
W jaki sposób mogą być rozdysponowane pieniądze z budżetu gminnego?
Kto jest odpowiedzialny za ich wydawanie?
Nauczyciel w razie potrzeby weryfikuje odpowiedzi.
2. Praca samodzielna – wyszukanie odpowiednich fragmentów ustaw i przedstawienie źródeł finansowania budżetu gminy. Po przeanalizowaniu tekstu wypisanie na tablicy wszystkich źródeł finansowania i wydatków twardych (z których nie można zrezygnować).
3. Wykorzystanie multimedium – symulacji dochodów i wydatków gminy. Uczniowie analizują wysokość przychodów do budżetu w poszczególnych latach. Sprawdzają, czy wystarczają one na pokrycie wydatków. Wpisują w tabelę różne kwoty, które mogą wpłynąć na zmianę budżetu (polecenia do symulacji, m.in. wpływ bezrobocia, dochody z CIT) i przedstawiają wnioski.
4. Powrót do pracy w grupach. Uczniowie wpisują w tabelę dane z uchwał swojej gminy – dochody: subwencje, dochody z podatków, opłat, dochody z PIT i CIT; i wydatki gminy. Obliczają, jakimi sumami dysponują. Poszczególne grupy wybierają ze swoich pomysłów inwestycyjnych te, które uważają za najbardziej potrzebne w gminie. Sprawdzają, czy wystarczy im środków na inwestycje.
5. Drzewo decyzyjne. W trakcie przeprowadzania symulacji analiza problemu wymagającego podjęcia decyzji, z której inwestycji zrezygnować lub którą można zrealizować, wykorzystując więcej lub mniej środków (np. kredyt – trzeba wziać pod uwagę koszty obsługi kredytu; oszczędności w innych pozycjach budżetu). Należy wybrać optymalny wariant inwestycji. Uczniowie w odpowiednim miejscu drzewa zapisują propozycje i uzasadniają je. Po dyskusji podają możliwe rozwiązania oraz wypisują ich negatywne i pozytywne skutki. Chętny/wybrany uczeń zapisuje podane propozycje na tablicy interaktywnej. Na zakończenie zadania następuje wybór właściwej decyzji, tzn. na co zostaną wydane pieniądze gminy, i jego uzasadnienie.
6. Powrót do symulacji – analiza, czy starczy pieniędzy w budżecie na realizację zaplanowanej inwestycji. Jeśli w budżecie jest nadwyżka, uczniowie mogą zaproponować realizację innych inwestycji lub wpisać pozostałe fundusze na inne, ich zdaniem ważne zadania samorządowe (np. dofinansowanie szkół, ochrone środowiska itp.). Powinni jednak zamknąć się w budżecie, którym dysponują. Mogą ewentualnie zaproponować samoopodatkowanie się mieszkańców. W takiej sytuacji należy pamiętać, że konieczne jest przeprowadzenie referendum i trzeba taką konieczność uzasadnić.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie wykonują wskazane ćwiczenia interaktywne. Wspólne omówienie odpowiedzi.
2. Nauczyciel pyta uczniów, co w decyzjach związanych z budżetem gminy sprawiło im największą trudność. Jak udało im się, jeśli się udało, połączyć własne oczekiwania z interesami mieszkańców? Na co władze gminy powinny zwracać uwagę,planując budżet?
Po krótkiej dyskusji podsumowuje lekcję, zwracając uwagę na sprzeczność interesów i ograniczoną pulę pieniędzy, jakimi dysponuje gmina.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia 6, 7, 8 z pakietu ćwiczeń interaktywnych.
Materiały pomocnicze:
1. Uchwały budżetowe gminy, w której mieszkają uczniowie.
2. Ustawa o samorządzie gminnym.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Symulacja może posłużyć do przeprowadzenia lekcji odwróconej: uczniowie w grupach przygotowują najbardziej optymalne ich zdaniem budżety, a następnie na lekcji przedstawiają je w czasie debaty budżetowej, która odbywa sie na posiedzeniu rady gminy. Każda grupa może reprezentować inne koło radnych.