Sprawdź się
Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.
Ustawa z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnegoArt. 8. 1. Dochodami jednostek samorządu terytorialnego mogą być dotacje celowe z budżetu państwa na:
1) zadania z zakresu administracji rządowej oraz na inne zadania zlecone ustawami;
2) zadania realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego na mocy porozumień zawartych z organami administracji rządowej;
3) usuwanie bezpośrednich zagrożeń dla bezpieczeństwa i porządku publicznego, skutków powodzi i osuwisk ziemnych oraz skutków innych klęsk żywiołowych;
4) finansowanie lub dofinansowanie zadań własnych;
5) realizację zadań wynikających z umów międzynarodowych.2. Dochodami powiatu są dotacje celowe z budżetu państwa na realizację zadań straży i inspekcji, o których mowa w ustawie z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2018 r. poz. 995 i 1000).
3. Dochodami jednostek samorządu terytorialnego mogą być środki z funduszy celowych, pozyskiwane na podstawie odrębnych przepisów.
4. Dochodami jednostek samorządu terytorialnego mogą być dotacje udzielane przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej na podstawie odrębnych przepisów.
Zapoznaj się ze źródłami i wykonaj ćwiczenie.
Źródło I
Konstytucja RPArt. 167. 1. Jednostkom samorządu terytorialnego zapewnia się udział w dochodach publicznych odpowiednio do przypadających im zadań.
2. Dochodami jednostek samorządu terytorialnego są ich dochody własne oraz subwencje ogólne i dotacje celowe z budżetu państwa.
3. Źródła dochodów jednostek samorządu terytorialnego są określone w ustawie.
4. Zmiany w zakresie zadań i kompetencji jednostek samorządu terytorialnego następują wraz z odpowiednimi zmianami w podziale dochodów publicznych.
Art. 168. Jednostki samorządu terytorialnego mają prawo ustalania wysokości podatków i opłat lokalnych w zakresie określonym w ustawie.
Źródło II
Ustawa z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnegoArt. 3. 1. Dochodami jednostek samorządu terytorialnego są:
1) dochody własne;
2) subwencja ogólna;
3) dotacje celowe z budżetu państwa.2. W rozumieniu ustawy dochodami własnymi jednostek samorządu terytorialnego są również udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych i podatku dochodowego od osób prawnych.
3. Dochodami samorządu terytorialnego mogą być:
1) środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi;
2) środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej;
3) inne środki określone w odrębnych przepisach.Art. 7. 1. Subwencja ogólna składa się z części:
1) dla gmin:
a) wyrównawczej,
b) równoważącej;
2) dla powiatów:
a) wyrównawczej,
b) równoważącej;
3) dla województw:
a) wyrównawczej,
. b) regionalnej;
4) oświatowej – dla gmin, powiatów i województw.2. Jednostki samorządu terytorialnego dokonują, na zasadach określonych w ustawie, wpłat do budżetu państwa.
3. O przeznaczeniu środków otrzymanych z tytułu subwencji ogólnej decyduje organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego.
Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.
Konstytucja RPArt. 167. 1. Jednostkom samorządu terytorialnego zapewnia się udział w dochodach publicznych odpowiednio do przypadających im zadań.
Rozstrzygnij, które z przedstawionych stwierdzeń są prawdziwe, a które fałszywe.
Stwierdzenie | Prawda | Fałsz |
Dochody własne dla jednostek samorządu terytorialnego mają takie same źródła. | □ | □ |
Wyrażona w procentach wielkość udziałów jednostek samorządu terytorialnego z podatku dochodowego od osób prawnych i fizycznych jest zależna od szczebla, na jakim dana jednostka się znajduje. | □ | □ |
Wyrażona w złotych wielkość udziałów jednostek samorządu terytorialnego we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych i prawnych jest taka sama dla jednostek tego samego szczebla. | □ | □ |
Środki z subwencji wyrównawczej, oświatowej i równoważącej pochodzą z tego samego źródła. | □ | □ |
Dotacje celowe służą finansowaniu lub dofinansowaniu zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego. Liczba zadań, które mogą być w tej formie dofinansowane jest ograniczona. | □ | □ |
Wysokie dochody własne jednostki samorządu terytorialnego nie mają wpływu na wysokość subwencji ogólnej otrzymywanej przez tę jednostkę. | □ | □ |
Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.
Pismo z dnia 8 grudnia 2008 r. Urząd Miasta w Katowicach PO.III.3110 3-3/08 Powstanie obowiązku podatkowego w podatku od nieruchomości w przypadku odtworzenia, przebudowy, rekonstrukcji, adaptacji oraz likwidacji budynku lub budowli.§ 1. Rada Miasta w Sejnach wprowadza na terenie Gminy Miasta Sejny opłatę od posiadania psów, która będzie pobierana od osób fizycznych posiadających psy.
§ 2. Stawka opłaty od posiadania psa wynosi 55,00 zł rocznie od jednego psa oraz 50,00 zł rocznie za każdego następnego psa posiadanego przez osobę fizyczną.
§ 3. 1. Opłata od posiadania psów płatna jest bez wezwania do dnia 31 marca roku podatkowego na konto Urzędu Miasta Sejny, a w przypadku powstania obowiązku jej uiszczenia po tej dacie, w terminie 14 dni od dnia powstania tego obowiązku. W przypadku powstania lub wygaśnięcia obowiązku uiszczenia opłaty w ciągu roku podatkowego, stawkę roczną zmniejsza się proporcjonalnie do liczby miesięcy, w którym nie istniał obowiązek jej zapłaty.
2. Obowiązek uiszczenia opłaty powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające powstanie tego obowiązku i wygasa z upływem miesiąca, w którym ustały okoliczności uzasadniające ten obowiązek.
Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.
Ustawa z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnegoArt. 70a. 1. W latach 2015–2019 wpłat do budżetu państwa, z przeznaczeniem na część regionalną subwencji ogólnej dla województw, dokonują województwa, w których wskaźnik W jest większy niż 125% wskaźnika Ww.
2. Kwotę rocznej wpłaty oblicza się, mnożąc liczbę mieszkańców województwa przez kwotę wynoszącą:
1) 49% nadwyżki wskaźnika W ponad 125% wskaźnika Ww – dla województw, w których wskaźnik W jest nie większy niż 150% wskaźnika Ww;
2) 12,25% wskaźnika Ww, powiększoną o 59% nadwyżki wskaźnika W ponad 150% wskaźnika Ww – dla województw, w których wskaźnik W jest większy niż 150% wskaźnika Ww.
3. Kwota rocznej wpłaty, obliczona w sposób określony w ust. 2, nie może przekroczyć 35% dochodów podatkowych województwa z roku poprzedzającego rok bazowy.
Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.
Janosikowe dobije samorządy. Najwięcej biedniejszym gminom odda WarszawaLwia część przyszłorocznych [2019 r.] wpłat będzie tradycyjnie pochodzić od Warszawy, która odda innym jednostkom aż 368,6 mln zł. A przypomnijmy, że to tylko wpłata na szczeblu gminnym. Bo stolica płaci jeszcze na szczeblu powiatowym (jako miasto na prawach powiatu) – w 2019 r. będzie to prawie 683 mln zł. Łącznie wpłaci więc ponad 1 mld zł. W historii janosikowego tylko raz zdarzyła się podobna wysokość wpłaty – w 2009 r. Na szczeblu wojewódzkim tylko jeden region dokona w przyszłym roku [2019] wpłaty – Mazowsze. I to sporej, bo wynoszącej ponad 509 mln zł – o 132 mln zł więcej niż w tym roku.
– Wpłaty na janosikowe to jednocześnie pieniądze, których nie wydamy na drogi, doposażenie szpitali czy wodociągi – zwraca uwagę Marta Milewska z urzędu marszałkowskiego województwa mazowieckiego. – Wpłaty wydają się zbyt wysokie i konieczne są jakieś rozwiązania systemowe. Pytanie, jak zachowa się rząd i czy rozwiązanie będzie korzystne dla Mazowsza. Na razie nasz region ratuje to, że po wyroku TK z 2014 r. ustawodawca przygotował by‑pass w postaci obniżenia naszej corocznej wpłaty – dodaje”.