Dla nauczyciela
Autor: Paweł Kaniowski
Przedmiot: Filozofia
Temat: Rewolucja Pyrrona
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele lekcji (językiem ucznia):
Uporządkujesz swoją wiedzę na temat sceptycyzmu.
Utrwalisz wiedzę z zakresu filozofii sceptyków.
Przeanalizujesz argumenty Pyrrona przeczące możliwości poznania świata i tworzeniu nauki.
Porównasz argumenty za i przeciw wobec sceptycznego pojmowania rzeczywistości.
Cele operacyjne. Uczeń:
identyfikuje różne problemy, stanowiska i nurty filozoficzne na przykładach pytań i twierdzeń filozofów;
podejmuje rzetelną dyskusję filozoficzną oraz formułuje w niej jasne i uzasadnione stanowisko.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
rozmowa kierowana.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel loguje się na platformie i wyświetla na tablicy temat i cele lekcji. Prosi uczniów, by na podstawie wiadomości zdobytych przed lekcją zaproponowali kryteria sukcesu.
Rozmowa kierowana. Nauczyciel, odwołując się do wcześniejszej wiedy uczniów z historii filozofii oraz historii świata starożytnego, pyta uczestników zajęć o różnorodność szkół i kierunków filozoficznych w starożytnej Grecji. Zadaje również pytanie, które pojawia się we wprowadzeniu do e‑materiału: W jaki sposób w rozwoju filozofii dochodzi do wielkich rewolucji?
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z treścią zakładki „Przeczytaj”. Weryfikują wiadomości, które pojawiły się we wcześniejszej dyskusji. Nauczyciel pyta o różnicę między określeniami sceptycki i sceptyczny – wspólne wyjaśnienie terminów.
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej materiał z sekcji „Prezentacja multimedialna”. Uczniowie po zapoznaniu się z nim dzielą się na grupy i przygotowują odpowiedzi na pytania:
1. Po zapoznaniu się z treścią schematu interaktywnego przeanalizuj sceptyckie tropy udowadniające względność spostrzeżeń, podaj własne przykłady każdego z nich. Rozważ sceptyckie argumenty dotyczące kwestii niemożliwości wyciągnięcia obiektywnych wniosków z empirycznych spostrzeżeń.
2. Jeszcze raz przeanalizuj dziesięć tropów sceptyków. Spróbuj do każdego z nich podać własny, oryginalny przykład. Po upływie ustalonego wcześniej czasu przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy prezentuje propozycje odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do nich lub je uzupełniają. Nauczyciel czuwa nad prawidłowym przebiegiem zadania, udzielając uczniom informacji zwrotnej.Dyskusja. Uczniowie dobierają się w grupy, które następnie będą dyskutować na temat: Czy jest możliwe usunięcie niezgodności poglądów między ludźmi?. Nauczyciel wyznacza czas na przygotowanie argumentów oraz określa zasady dyskusji. Jeśli uzna to za konieczne, wybierany jest moderator dyskusji i/lub uczeń, który będzie zapisywać wnioski na podstawie jej przebiegu. Warto podkreślić zasady kulturalnej dyskusji, m.in. nieużywanie argumentów ad personam oraz przestrzeganie czasu wypowiedzi i nieprzerywanie rozmówcom. Po zakończonej dyskusji wybrany lub chętny uczeń podsumowuje jej przebieg, zwracając uwagę na argumenty obu stron i formułując wnioski.
Realizacja wybranych ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”. Warto zwrócić uwagę zwłaszcza na ćwiczenia 2, 4 i 7.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi uczniów, aby podali własny przykład z historii nauki lub kultury, w którym jako metodę badawczą wykorzystywano falsyfikacjonizm.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Napisz tekst rozmowy dotyczącej rewolucji filozoficznej Pyrrona, jaka mogłaby się odbyć między tobą a filozofem.
Ćwiczenia 8‑10.
Materiały pomocnicze:
Reale G., Historia filozofii starożytnej, t. 1‑5, tłum. Edward Iwo Zieliński, Lublin 1999.
Tatarkiewicz W., Historia filozofii, tom 1, Warszawa 2005.
Diogenes Laertios, Żywoty i poglądy sławnych filozofów, ks. IX, rozdz. 11, Warszawa 2005.
Sekstus Empiryk, Zarysy pirrońskie, tłum. Adam Krokiewicz, Warszawa 1998.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie zapoznają się z multimedium w sekcji „Prezentacja multimedialna” i przygotowują do niego pytania. Następnie zadają je sobie nawzajem, sprawdzając stopień przyswojenia jego treści.