Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Paulina Król

Przedmiot: Język polski

Temat: Tadeusz Różewicz powinien dostać Nagrodę Nobla - list do komisji noblowskiej

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
6) rozpoznaje w tekstach literackich: ironię i autoironię, komizm, tragizm, humor, patos; określa ich funkcje w tekście i rozumie wartościujący charakter;
9) rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji;
II. Kształcenie językowe.
1. Gramatyka języka polskiego. Uczeń:
1) wykorzystuje wiedzę z dziedziny fleksji, słowotwórstwa, frazeologii i składni w analizie i interpretacji tekstów oraz tworzeniu własnych wypowiedzi;
III. Tworzenie wypowiedzi.
1. Elementy retoryki. Uczeń:
1) formułuje tezy i argumenty w wypowiedzi ustnej i pisemnej przy użyciu odpowiednich konstrukcji składniowych;
3) rozumie i stosuje w tekstach retorycznych zasadę kompozycyjną (np. teza, argumenty, apel, pointa);
4) wyjaśnia, w jaki sposób użyte środki retoryczne (np. pytania retoryczne, wyliczenia, wykrzyknienia, paralelizmy, powtórzenia, apostrofy, przerzutnie, inwersje) oddziałują na odbiorcę;
6) rozumie, na czym polega logika i konsekwencja toku rozumowania w wypowiedziach argumentacyjnych i stosuje je we własnych tekstach;
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
1) zgadza się z cudzymi poglądami lub polemizuje z nimi, rzeczowo uzasadniając własne zdanie;
2) buduje wypowiedź w sposób świadomy, ze znajomością jej funkcji językowej, z uwzględnieniem celu i adresata, z zachowaniem zasad retoryki;
10) w interpretacji przedstawia propozycję odczytania tekstu, formułuje argumenty na podstawie tekstu oraz znanych kontekstów, w tym własnego doświadczenia, przeprowadza logiczny wywód służący uprawomocnieniu formułowanych sądów;
IV. Samokształcenie.
3. korzysta z literatury naukowej lub popularnonaukowej;
9. wykorzystuje multimedialne źródła informacji oraz dokonuje ich krytycznej oceny;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • uzasadnia swoje stanowisko w sporze: „Różewicz – moralista czy nihilista?”;

  • zajmuje stanowisko w dyskusji na temat tego, czy Różewicz powinien dostać nagrodę Nobla;;

  • analizuje wybrane fragmenty utworów Tadeusza Różewicza;

  • redaguje początek listu, w którym uzasadnia, za co Komisja powinna nagrodzić pisarza.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm;

  • nauczanie wyprzedzające.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • podająca;

  • dyskusja za i przeciw;

  • metoda akwarium.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu;

  • metodnik lub kartki zielone, żółte i czerwone.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał „Tadeusz Różewicz powinien dostać Nagrodę Nobla - list do komisji noblowskiej”. Prosi uczniów o zapoznanie się z materiałem w sekcji „Przeczytaj”.

  2. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z poleceniem 1 w sekcji „Prezentacja multimedialna”.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wraz uczniami ustala cele zajęć i kryteria sukcesu.

  2. Uczniowie, pracując w kilkuosobowych grupach, zapoznają się z fragmentami tekstów Tadeusza Różewicza (dostępne w sekcji „Prezentacja multimedialna”), z których następnie skorzystają, podając argumenty podczas dyskusji, by zilustrować swoje stanowisko dotyczące tego, czy Różewicz powinien otrzymać nagrodę Nobla.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie na podstawie odczytanych tekstów dokonują ich analizy. Biorą pod uwagę:

  • tematykę utworów,

  • wartości ważne dla poety,

  • artyzm utworów,

  • język wierszy,

  • ukazanie człowieka w utworach Różewicza,

  • świat w poezji Różewicza,

  • rolę poety i poezji.

  1. Nauczyciel wyświetla multimedium w sekcji „Film edukacyjny” i prosi o podział klasy na dwie grupy. Po zapoznaniu się z materiałem zapowiada, że uczniowie będą pracować metodą akwarium. Nauczyciel zadaje pytanie: Czy Różewicz zasłużył na Nobla? i określa czas trwania dyskusji.
    Grupa pierwsza siada w kręgu i rozpoczyna dyskusję dotyczącą tego, czy Różewicz zasłużył na nagrodę Nobla. Grupa druga zajmuje miejsca wokół grupy pierwszej, dokonując analizy skuteczności podawanych argumentów. Następnie nauczyciel prosi wybranych/chętnych uczniów o dokonanie oceny umiejętności prowadzenia dyskusji, trzymania się tematu, doboru argumentów itp. kolegów z grupy dyskutującej.

  2. Nauczyciel wyświetla materiał w sekcji „Prezentacja multimedialna”. Uczniowie przypominają sobie treść prezentacji. Nauczyciel odczytuje polecenie: Zdecyduj, czy twoim zdaniem pisarz jest nihilistą czy moralistą. Klasa dzieli się w cztery dowolne grupy. Każda z nich ustala wspólne stanowisko. Swoją wypowiedź przedstawiają na forum klasy. W swojej pracy wykorzystują przygotowane przed lekcją materiały. Następnie uczniowie odczytują polecenie nr 2. Wspólna praca całego zespołu klasowego nad odpowiedziami.

  3. Uczniowie ponownie proszeni są o wyświetlenie materiału w sekcji „Film edukacyjny”. Tym razem pracują w parach, udzielając odpowiedzi do treści polecenia 1 i 2. Uczniowie odczytują swoje wypowiedzi, a nauczyciel dopowiada i komentuje.

  4. Uczniowie zapoznają się z wierszem Przyszli żeby zobaczyć poetę. Indywidualnie zapisują swoje refleksje związane z utworem. Wyniki pracy omawiane są na forum i komentowane przez nauczyciela.

Faza podsumowująca

  1. Uczniowie uzupełniają ćwiczenie 2.

  2. Uczniowie redagują początek listu, w którym uzasadniają, za co Komisja powinna nagrodzić pisarza.

  3. Głosowanie. Nauczyciel rozdaje uczniom kartkę zieloną i czerwoną. Następnie wyświetla pytanie: Czy Różewicz zasłużył na Nobla?. Uczniowie przystępują do głosowania. Nauczyciel prosi o uczniów o krótkie uzasadnienie decyzji.

  4. Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

Praca domowa:

  1. Zredaguj list otwarty do Komitetu Noblowskiego, w którym wyrazisz swoje zdanie odnośnie nieprzyznania Nagrody Nobla dla Tadeusza Różewicza.

Materiały pomocnicze:

  • Wojciech Strokowski, Polonista polimedialny, w: Polonista w szkole, pod red. Anny Janus‑Sitarz, Kraków 2004.

  • Jacques Le Goff, Kultura średniowiecznej Europy, Warszawa 1995.

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Prezentacja multimedialna”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.