Dla nauczyciela
Autor: Paulina Król
Przedmiot: Język polski
Temat: Tadeusz Różewicz powinien dostać Nagrodę Nobla - list do komisji noblowskiej
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
uzasadnia swoje stanowisko w sporze: „Różewicz – moralista czy nihilista?”;
zajmuje stanowisko w dyskusji na temat tego, czy Różewicz powinien dostać nagrodę Nobla;;
analizuje wybrane fragmenty utworów Tadeusza Różewicza;
redaguje początek listu, w którym uzasadnia, za co Komisja powinna nagrodzić pisarza.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm;
nauczanie wyprzedzające.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
podająca;
dyskusja za i przeciw;
metoda akwarium.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu;
metodnik lub kartki zielone, żółte i czerwone.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał „Tadeusz Różewicz powinien dostać Nagrodę Nobla - list do komisji noblowskiej”. Prosi uczniów o zapoznanie się z materiałem w sekcji „Przeczytaj”.
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z poleceniem 1 w sekcji „Prezentacja multimedialna”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wraz uczniami ustala cele zajęć i kryteria sukcesu.
Uczniowie, pracując w kilkuosobowych grupach, zapoznają się z fragmentami tekstów Tadeusza Różewicza (dostępne w sekcji „Prezentacja multimedialna”), z których następnie skorzystają, podając argumenty podczas dyskusji, by zilustrować swoje stanowisko dotyczące tego, czy Różewicz powinien otrzymać nagrodę Nobla.
Faza realizacyjna:
Uczniowie na podstawie odczytanych tekstów dokonują ich analizy. Biorą pod uwagę:
tematykę utworów,
wartości ważne dla poety,
artyzm utworów,
język wierszy,
ukazanie człowieka w utworach Różewicza,
świat w poezji Różewicza,
rolę poety i poezji.
Nauczyciel wyświetla multimedium w sekcji „Film edukacyjny” i prosi o podział klasy na dwie grupy. Po zapoznaniu się z materiałem zapowiada, że uczniowie będą pracować metodą akwarium. Nauczyciel zadaje pytanie: Czy Różewicz zasłużył na Nobla? i określa czas trwania dyskusji.
Grupa pierwsza siada w kręgu i rozpoczyna dyskusję dotyczącą tego, czy Różewicz zasłużył na nagrodę Nobla. Grupa druga zajmuje miejsca wokół grupy pierwszej, dokonując analizy skuteczności podawanych argumentów. Następnie nauczyciel prosi wybranych/chętnych uczniów o dokonanie oceny umiejętności prowadzenia dyskusji, trzymania się tematu, doboru argumentów itp. kolegów z grupy dyskutującej.Nauczyciel wyświetla materiał w sekcji „Prezentacja multimedialna”. Uczniowie przypominają sobie treść prezentacji. Nauczyciel odczytuje polecenie: Zdecyduj, czy twoim zdaniem pisarz jest nihilistą czy moralistą. Klasa dzieli się w cztery dowolne grupy. Każda z nich ustala wspólne stanowisko. Swoją wypowiedź przedstawiają na forum klasy. W swojej pracy wykorzystują przygotowane przed lekcją materiały. Następnie uczniowie odczytują polecenie nr 2. Wspólna praca całego zespołu klasowego nad odpowiedziami.
Uczniowie ponownie proszeni są o wyświetlenie materiału w sekcji „Film edukacyjny”. Tym razem pracują w parach, udzielając odpowiedzi do treści polecenia 1 i 2. Uczniowie odczytują swoje wypowiedzi, a nauczyciel dopowiada i komentuje.
Uczniowie zapoznają się z wierszem Przyszli żeby zobaczyć poetę. Indywidualnie zapisują swoje refleksje związane z utworem. Wyniki pracy omawiane są na forum i komentowane przez nauczyciela.
Faza podsumowująca
Uczniowie uzupełniają ćwiczenie 2.
Uczniowie redagują początek listu, w którym uzasadniają, za co Komisja powinna nagrodzić pisarza.
Głosowanie. Nauczyciel rozdaje uczniom kartkę zieloną i czerwoną. Następnie wyświetla pytanie: Czy Różewicz zasłużył na Nobla?. Uczniowie przystępują do głosowania. Nauczyciel prosi o uczniów o krótkie uzasadnienie decyzji.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Zredaguj list otwarty do Komitetu Noblowskiego, w którym wyrazisz swoje zdanie odnośnie nieprzyznania Nagrody Nobla dla Tadeusza Różewicza.
Materiały pomocnicze:
Wojciech Strokowski, Polonista polimedialny, w: Polonista w szkole, pod red. Anny Janus‑Sitarz, Kraków 2004.
Jacques Le Goff, Kultura średniowiecznej Europy, Warszawa 1995.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Prezentacja multimedialna”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.