Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Nina Tomaszewska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Indukcja elektromagnetyczna w zadaniach |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania | blended‑learning |
Metody nauczania | wykład informacyjny wspomagany pokazem multimedialnym |
Formy zajęć: | praca w zespole klasowym |
Środki dydaktyczne: | komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia |
Materiały pomocnicze: | niniejszy e‑materiał |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel nawiązuje do znaczenia zjawiska indukcji elektromagnetycznej w życiu codziennym. Uczniowie przypominają sobie być może prądnicę i transformator. Nauczyciel podkreśla, że bez wiedzy, którą dał nam Faraday, nie byłoby telefonii komórkowej. Nauczyciel wraz z uczniami przypomina definicję strumienia indukcji magnetycznej oraz definicję siły elektromotorycznej indukcji. Należy też przypomnieć prawo indukcji Faradaya i regułę Lenza. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel posługując się przykładem omówionym w części „Warto przeczytać” rozwiązuje typowe zadanie pokazując uczniom, w jaki sposób wykorzystuje się podstawową wiedzę z zakresu indukcji elektromagnetycznej. Teraz następuje wykorzystanie multimedium. Tym razem to gra edukacyjna – czas na samodzielną pracę uczniów. Sprawdzają przy okazji zabawy, czy nabyli już umiejętność rozwiązywania zadań dotyczących indukcji elektromagnetycznej. | |
Faza podsumowująca: | |
W fazie podsumowującej uczniowie pod kierunkiem nauczyciela rozwiązują zadania: 6., 7. i 8. z zestawu ćwiczeń. | |
Praca domowa: | |
Zadania: 1., 2., 3., 4. i 5. z zestawu ćwiczeń | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | To multimedium może być przez ucznia wykorzystane w domu do samodzielnej pracy, w celu przeanalizowania sposobu rozwiązania typowego zadania dotyczącego indukcji elektromagnetycznej. |