Imię i nazwisko autora:

Nina Tomaszewska

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Indukcja elektromagnetyczna w zadaniach

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa

Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem;
7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach.
IX. Magnetyzm. Uczeń:
9) opisuje zjawisko indukcji elektromagnetycznej; stosuje regułę Lenza; opisuje przemiany energii podczas działania prądnicy;
10) oblicza siłę elektromotoryczną indukcji jako szybkość zmiany strumienia.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. dowie się, na czym polega zjawisko indukcji elektromagnetycznej i jaki jest konieczny warunek zachodzenia zjawiska;

  2. dowie się, co to jest strumień indukcji magnetycznej;

  3. pozna fundamentalne prawo fizyczne – prawo Faradaya, opisujące ilościowo zjawisko indukcji elektromagnetycznej;

  4. będzie umiał zastosować to prawo do obliczania wartości natężenia prądu indukcyjnego wzbudzonego w obwodzie

  5. pozna regułę Lenza i nauczy się ją stosować, aby wyznaczyć kierunek prądu indukcyjnego.

Strategie nauczania

blended‑learning

Metody nauczania

wykład informacyjny wspomagany pokazem multimedialnym

Formy zajęć:

praca w zespole klasowym

Środki dydaktyczne:

komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia

Materiały pomocnicze:

niniejszy e‑materiał

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel nawiązuje do znaczenia zjawiska indukcji elektromagnetycznej w życiu codziennym. Uczniowie przypominają sobie być może prądnicę i transformator. Nauczyciel podkreśla, że bez wiedzy, którą dał nam Faraday, nie byłoby telefonii komórkowej. Nauczyciel wraz z uczniami przypomina definicję strumienia indukcji magnetycznej oraz definicję siły elektromotorycznej indukcji. Należy też przypomnieć prawo indukcji Faradaya i regułę Lenza.

Faza realizacyjna:

Nauczyciel posługując się przykładem omówionym w części „Warto przeczytać” rozwiązuje typowe zadanie pokazując uczniom, w jaki sposób wykorzystuje się podstawową wiedzę z zakresu indukcji elektromagnetycznej. Teraz następuje wykorzystanie multimedium. Tym razem to gra edukacyjna – czas na samodzielną pracę uczniów. Sprawdzają przy okazji zabawy, czy nabyli już umiejętność rozwiązywania zadań dotyczących indukcji elektromagnetycznej.

Faza podsumowująca:

W fazie podsumowującej uczniowie pod kierunkiem nauczyciela rozwiązują zadania: 6., 7. i 8. z zestawu ćwiczeń.

Praca domowa:

Zadania: 1., 2., 3., 4. i 5. z zestawu ćwiczeń

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

To multimedium może być przez ucznia wykorzystane w domu do samodzielnej pracy, w celu przeanalizowania sposobu rozwiązania typowego zadania dotyczącego indukcji elektromagnetycznej.