Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Martyna Jakubowska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Co to jest wektor? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy/rozszerzony |
Podstawa programowa | Cele kształcenia – wymagania ogólne I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości. Zakres podstawowy Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 5) rozróżnia wielkości wektorowe i skalarne. Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 5) rozróżnia wielkości wektorowe i skalarne, wykonuje graficznie działania na wektorach (dodawanie, odejmowanie, rozkładanie na składowe). |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | -kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji, - kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii, - kompetencje cyfrowe, - kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się. |
Cele operacyjne: | Uczeń
|
Strategie i metody nauczania | blended‑learning - nauczanie hybrydowe |
Formy zajęć: | Film samouczek, praca w grupach. |
Środki dydaktyczne: | Komputer z rzutnikiem, kartka w kratkę, linijka, długopis. |
Materiały pomocnicze | |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Rozpoznanie wiedzy ucznia: Czy uczeń słyszał już o wektorach, Czy wie czym są wektory (może zetknął się z tym pojęciem na matematyce?) Przeczytanie i omówienie wprowadzenia. | |
Faza realizacyjna: | |
Uczniowie samodzielnie zapoznają się z tekstem, następnie wspólnie oglądają film samouczek. Nauczyciel sprawdza, czy uczniowie mają jakieś pytania związane z tekstem lub filmem. Uczniowie wspólnie zastanawiają się nad pytaniami, które się pojawiły. Nauczyciel naprowadza uczniów na właściwe odpowiedzi. Jeśli zajdzie taka potrzeba uczniowie wracają to wybranego fragmentu tekstu lub filmu. Uczniowie w 4 grupach przeanalizują właściwości wektorów (każda z grup pokrótce zdefiniuje jak rozumie jedno z pojęć: wartość wektora, kierunek wektora, zwrot wektora, wektor jednostkowy), następnie wykorzystają zdobytą wiedzę rozwiązując zadania. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie w grupach omówią rozwiązania zadań, wspólnie zastanawiając się nad zadaniami, które sprawiły im trudność. Każda z grup omówi 2 zadania „na forum klasy”. Nauczyciel sprawdzi, które zadania sprawiły uczniom kłopot i dlaczego. Poprzez analizę wypowiedzi uczniów nauczyciel określi, w jakim stopniu osiągnięte zostały wyznaczone cele. | |
Praca domowa: | |
Nauczyciel analizuje rozwiązania zadań i skonstruuje trzy zadania analogiczne do zadań, które sprawiły uczniom największą trudność, Zadba przy tym o to, aby zadania miały zróżnicowany stopień trudności. Uczniowie dodatkowo zastanowią się nad tym, do czego potrzebne nam są wektory; to będzie praca pisemna. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Film samouczek może być wykorzystany jako wstęp do lekcji lub w czasie lekcji, tak jak pokazano w konspekcie. |