Dla nauczyciela
Autor: Piotr Obolewicz
Przedmiot: Język polski
Temat: Poetycki pogrzeb taterniczki w wierszu Juliana Przybosia Z Tatr
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
poznaje okoliczności powstania wiersza Juliana Przybosia Z Tatr,
wskazuje cechy poetyki awangardowej w wierszu Z Tatr,
analizuje środki stylistyczne oraz określa ich funkcje w wierszu,
wyjaśnia na podstawie utworu Juliana Przybosia, na czym polega ekwiwalentyzacja uczuć.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
dyskusja;
film.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Poetycki pogrzeb taterniczki w wierszu Juliana Przybosia Z Tatr”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i następnie rozwiązanie ćwiczenia nr 2 zawartego w sekcji „Sprawdź się”.
Recytacja. Chętni lub wybrani uczniowie przygotowują się do głośnego czytania utworu w e‑materiale: Z Tatr z elementami aktorskiej interpretacji.
Faza wprowadzająca:
Lekcja rozpoczyna się od wyświetlenia przez nauczyciela (fragmentów albo całości) filmu Zamarła Turnia (patrz materiały dodatkowe). Celem wspólnego oglądania filmu jest uświadomienie uczestnikom zajęć potęgi Zamarłej Turni i tego, jak mały jest przy niej człowiek – taternik.
Być może wśród uczniów znajdują się osoby, które wspinają się lub wędrują w Tatrach; jeśli tak, nauczyciel może poprosić, by opowiedziały o swoich doświadczeniach.Wyświetlenie na tablicy tematu i celów zajęć oraz wspólne z uczniami ustalenie kryteriów sukcesu.
Faza realizacyjna:
Przygotowana wcześniej osoba odczytuje wiersz J. Przybosia Z Tatr. Nauczyciel pyta o pierwsze wrażenia uczniów, prosi, by zwrócili uwagę na wrażenia słuchowe, jakie wywołuje wiersz. Uczestnicy zajęć dyskutują swobodnie i wymieniają się swoimi wrażeniami.
Prowadzący poleca, by uczniowie wysłuchali audiobooka i wykonali (w parach) polecenia towarzyszące tej sekcji. Po upływie ustalonego czasu prosi kilka osób o przedstawienie propozycji odpowiedzi. Weryfikuje ich poprawność.
Ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się” uczniowie wykonują wspólnie. Nauczyciel wybiera ćwiczenia, a wskazani uczniowie odczytują ich treść. Podczas dyskusji ustalają odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Porównaj wiersz Przybosia z cyklem Jana Kasprowicza Krzak dzikiej róży w Ciemnych Smreczynach. Wskaż istotne różnice w formie poetyckiej tych utworów. Zwróć uwagę na cechy techniki impresjonistycznej, jaką w swoich wierszach wykorzystuje Kasprowicz.
Materiały pomocnicze:
Film Zamarła Turnia Sergiusza Sprudina, WFDiF, dostępny w internecie.
Program Urojona perspektywa, dr Ewa Odachowska mówi o okolicznościach powstania i specyfice twórczości Awangardy Krakowskiej, Ninateka
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Audiobook” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.