Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: biologia
Temat: Właściwości fizykochemiczne cukrów prostych i ich znaczenie biologiczne
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Scharakteryzujesz budowę i właściwości cukrów prostych.
Podzielisz cukry według różnych kryteriów.
Przedstawisz związek między budową monosacharydów a ich funkcją.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
odwrócona klasa;
z użyciem komputera;
rozmowa kierowana;
ćwiczenia interaktywne;
praca z filmem samouczkiem;
mapa myśli;
gra dydaktyczna.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj”.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla i odczytuje temat lekcji oraz zawarte w sekcji „Wprowadzenie” cele zajęć. Prosi uczniów lub wybraną osobę o sformułowanie kryteriów sukcesu.
Nauczyciel zwraca uwagę, że do tej pory uczniowie poznawali materię nieorganiczną, a teraz będzie mowa o materii organicznej. Zadaje pytania: „Skąd się biorą związki organiczne?”, „Czy cukry proste są potrzebne organizmom? Do czego?”, „Gdzie występują cukry?”, „Jak są zbudowane?”. Uczniowie odpowiadają na podstawie przeczytanego przed lekcją tekstu.
Faza realizacyjna:
Praca z filmem samouczkiem pt. „Właściwości fizykochemiczne cukrów prostych i ich znaczenie biologiczne”. Nauczyciel przedstawia uczniom zadanie maturalne omówione w filmie samouczku. Uczniowie samodzielnie je rozwiązują. Następnie nauczyciel wyświetla film samouczek i uczniowie weryfikują swoją odpowiedź. Prowadzący zajęcia wyjaśnia ewentualne wątpliwości.
Uczniowie wykonują w parach polecenie nr 1 („Wykaż, że między cukrami zaliczanymi do aldoz i ketoz istnieją różnice”) oraz polecenie nr 2 („Na podstawie informacji zawartych w filmie samouczku scharakteryzuj utlenianie cukrów prostych”) do filmu samouczka. Następnie porównują rozwiązania z inną parą. Wybrane zespoły przedstawiają odpowiedzi na forum klasy.
Mapa myśli. Uczniowie dzielą się na 4‑osobowe grupy i wykorzystując generator w poleceniu nr 3 do filmu samouczka, tworzą mapę myśli porządkującą wiedzę na temat cukrów prostych. Uwzględniają podział cukrów prostych według różnych kryteriów oraz ich budowę i właściwości.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel zadanie pytanie:
– Jaki jest związek między budową a funkcją monosacharydów?
Wypowiadają się chętni uczniowie.Nauczyciel zadanie pytanie:
– Jaki jest związek między budową a funkcją monosacharydów?
Wypowiadają się chętni uczniowie.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia 1 i 2 oraz od 6 do 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Sprawdź na etykietach produktów spożywczych, czy w ich składzie znajdują się cukry proste. Zbierz informacje z różnych źródeł i napisz krótką wypowiedź na temat: „Syrop glukozowo‑fruktozowy: naturalny, ale czy zdrowy?”.
Materiały pomocnicze:
Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania filmu samouczka:
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z filmem samouczkiem, aby przygotować się do późniejszej pracy na zajęciach.