Dla nauczyciela
Autor: Piotr Obolewicz
Przedmiot: Język polski
Temat: Decorum w wybranych tekstach literatury starożytnej
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
wyjaśnia znaczenie pojęcia decorum i roli tej kategorii w klasycznych tekstach,
charakteryzuje styl wybranych dzieł Wergiliusza na podstawie przytoczonych fragmentów,
wyjaśnia przyczyny zastosowania przez Wergiliusza określonego stylu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Decorum w wybranych tekstach literatury starożytnej”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się informacjami z bloku tekstowego i mapą myśli.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel rozpoczyna lekcję od odczytania krótkiego tekstu:
„Wielce szanowny i łaskawy sąsiedzie, racz w łaskawości swojej zamykać podwoje naszego domostwa, albowiem srogi Boreasz wywiewa resztki ciepła z naszych ciał i dusz.
Wdzięczni sąsiedzi spod ósemki”.
Pyta uczniów, jaki charakter ma tekst (w odpowiedzi powinny się pojawić określenia: żartobliwy, ironiczny, ale też napuszony, sztuczny). W jaki sposób uzyskano ten efekt? (Wykorzystując podniosły styl do opisania przyziemnej sytuacji). Czy ten efekt był zamierzony? Czy taki komunikat może być skuteczny?
Nauczyciel informuje uczniów, że w starożytnej poetyce obowiązywała zasada decorum. Uczniowie wspólnie starają się ją zdefiniować (mogą wykorzystać informacje z e‑materiału).
Notują najważniejsze ustalenia.Podanie celu i tematu zajęć.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi wybraną osobę, by odczytała fragment Sztuki poetyckiej Horacego zamieszczony w sekcji „Mapa myśli”. Pozostali uczniowie, słuchając, starają się wynotować zalecenia Horacego dotyczące zasad stylu klasycznego. Następnie nauczyciel poleca, by uczniowie wykonali w parach polecenie 1 towarzyszące mapie myśli. Po upływie wyznaczonego czasu uczniowie prezentują swoje odpowiedzi, a nauczyciel weryfikuje ich poprawność.
Wybrana osoba odczytuje polecenie 2 towarzyszące multimedium. Uczniowie wspólnie poszukują właściwej odpowiedzi.
W ostatniej części fazy realizacyjnej uczniowie wykonują indywidualnie ćw. 4. i 5. oraz 7. i 8. z sekcji „Sprawdź się”, a nauczyciel ocenia pracę wybranych osób.
Faza podsumowująca:
W podsumowaniu lekcji nauczyciel zadaje pytanie z ćw. 6. z sekcji „Sprawdź się”: Dlaczego wśród utworów antycznych nie ma tragedii poświęconej smutnym losom szlachetnego niewolnika? Uczniowie, formułując odpowiedzi, wykorzystują informacje, które uzyskali podczas lekcji.
W ostatniej części lekcji nauczyciel prosi, by uczestnicy zajęć dokończyli następujące zdania: Podczas tej lekcji dowiedziałem się, że... Istotne było to, że...; W tej lekcji niepotrzebne było...
Praca domowa:
Praca domowa z e‑materiału.
Materiały pomocnicze:
Mirosław Kocur, We władzy teatru. Aktorzy i widzowie w antycznym Rzymie, Wrocław 2005.
Elżbieta Sarnowska‑Temeriusz, Zarys dziejów poetyki. Od starożytności do końca XVII w., Warszawa 1985.
Trzy poetyki klasyczne, Arystoteles – Horacy – Pseudo‑Longinos, tłum. Tadeusz Sinko, Wrocław 1951.
Jerzy Styka, Estetyka stosowności (decorum) w literaturze rzymskiej), Kraków 1997.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Mapa myśli” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.