Autor: Jarosław Dyrda

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Supermocarstwa i mocarstwa regionalne w przeszłości

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony.

Podstawa programowa:

zakres rozszerzony

XIII. Ład międzynarodowy.

Uczeń:

1) rozróżnia typy ładów międzynarodowych (monocentryczny, dwubiegunowy, policentryczny), odwołując się do historii XX i XXI wieku; przedstawia na przykładach znaczenie supermocarstw dla funkcjonowania tych ładów.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wskazuje różnice między typami ładów międzynarodowych;

  • analizuje je na przykładach;

  • wyjaśnia znaczenie supermocarstw dla ładu międzynarodowego.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń oraz prezentacji multimedialnej,;

  • burza mózgów;

  • mapa myśli.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,;

  • praca w grupach,;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Wprowadzenie do tematu i zaprezentowanie celów zajęć.

2. Wyjaśnienie, czym są mocarstwa i supermocarstwa dla ładu międzynarodowego.

Faza realizacyjna

1. Omówienie zasad funkcjonowania ładu międzynarodowego i jego rodzajów.

2. Przedstawienie roli mocarstw na przestrzeni wieków oraz ich typologii: mocarstwa dominujące, wielkie mocarstwa (mocarstwa ponadregionalne),mocarstwa regionalne i małe mocarstwa.

3. Przeanalizowanie roli supermocarstw, praca z mapą. Wprowadzenie postaci prof. Zbigniewa Brzezińskiego.

4. Praca z medium bazowym Z historii mocarstw i supermocarstw – analiza najważniejszych mocarstw w historii świata: cesarstwo rzymskie, święte cesarstwo rzymskie, imperium brytyjskie, napoleońska Francja, III Rzesza Niemiecka, ZSRS, USA.

5. Wykonanie ćwiczeń do medium bazowego.

Faza podsumowująca

1. Praca z ćwiczeniami na lekcji z bloku Sprawdź się.

2. Podsumowanie zdobytych wiadomości.

Praca domowa:

Dokończenie ćwiczeń z bloku Sprawdź się.

Materiały pomocnicze:

  • Z. Brzeziński, Wielka szachownica, Warszawa 1998.

  • Z. Brzeziński, Spadek po zimnej wojnie, Warszawa 1993.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Uczniowie mogą wykorzystać prezentację multimedialną do utrwalenia wiadomości przed lekcją powtórzeniową.