Dla nauczyciela
Autor: Jarosław Dyrda
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Supermocarstwa i mocarstwa regionalne w przeszłości
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony.
Podstawa programowa:
zakres rozszerzony
XIII. Ład międzynarodowy.
Uczeń:
1) rozróżnia typy ładów międzynarodowych (monocentryczny, dwubiegunowy, policentryczny), odwołując się do historii XX i XXI wieku; przedstawia na przykładach znaczenie supermocarstw dla funkcjonowania tych ładów.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wskazuje różnice między typami ładów międzynarodowych;
analizuje je na przykładach;
wyjaśnia znaczenie supermocarstw dla ładu międzynarodowego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń oraz prezentacji multimedialnej,;
burza mózgów;
mapa myśli.
Formy zajęć:
praca indywidualna,;
praca w grupach,;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Wprowadzenie do tematu i zaprezentowanie celów zajęć.
2. Wyjaśnienie, czym są mocarstwa i supermocarstwa dla ładu międzynarodowego.
Faza realizacyjna
1. Omówienie zasad funkcjonowania ładu międzynarodowego i jego rodzajów.
2. Przedstawienie roli mocarstw na przestrzeni wieków oraz ich typologii: mocarstwa dominujące, wielkie mocarstwa (mocarstwa ponadregionalne),mocarstwa regionalne i małe mocarstwa.
3. Przeanalizowanie roli supermocarstw, praca z mapą. Wprowadzenie postaci prof. Zbigniewa Brzezińskiego.
4. Praca z medium bazowym Z historii mocarstw i supermocarstw – analiza najważniejszych mocarstw w historii świata: cesarstwo rzymskie, święte cesarstwo rzymskie, imperium brytyjskie, napoleońska Francja, III Rzesza Niemiecka, ZSRS, USA.
5. Wykonanie ćwiczeń do medium bazowego.
Faza podsumowująca
1. Praca z ćwiczeniami na lekcji z bloku Sprawdź się.
2. Podsumowanie zdobytych wiadomości.
Praca domowa:
Dokończenie ćwiczeń z bloku Sprawdź się.
Materiały pomocnicze:
Z. Brzeziński, Wielka szachownica, Warszawa 1998.
Z. Brzeziński, Spadek po zimnej wojnie, Warszawa 1993.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać prezentację multimedialną do utrwalenia wiadomości przed lekcją powtórzeniową.