Dla nauczyciela
Autor: Maurycy Gast
Przedmiot: Informatyka
Temat: Wartości skrajne w arkuszu kalkulacyjnym
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Poznasz sposób szybkiego wyznaczenia adresu komórki z wartością skrajną.
Obliczysz rzeczywistą k‑tą najmniejszą wartość w tabeli.
Dowiesz się, jaką formułę należy zastosować odrzucając wartości skrajne przy wyliczaniu średniej, aby nie popełnić błędu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
oprogramowanie Microsoft Excel 2010, LibreOffice Calc 4.1 lub wybrany odpowiednik.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Wartości skrajne w arkuszu kalkulacyjnym”. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Samouczek I”.
Faza wstępna:
Ustalenie celu lekcji i kryteriów sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie analizują film z sekcji „Samouczek I” wyświetlony na tablicy. Wybrany uczeń czyta treść polecenia nr 1: „Przygotuj arkusz, w którym w kolumnie A zapiszesz daty, a w kolumnach B i C dokładne godziny, o których się budzisz i zasypiasz w ciągu kolejnych dni. Wykorzystując poznane funkcje znajdź najmniejszą i największą wartość z kolumny B. Wskaż je oraz daty w których wystąpiły.” i omawia przykładowe rozwiązanie postawionego problemu.
Nauczyciel pozostawia wyświetloną zawartość sekcji „Samouczek I”, czyta treść polecenia nr 2: „Zmodyfikuj przygotowany arkusz tak, aby obliczył długość snu dla każdego dnia. Policz średnią arytmetyczną z tych danych i odnajdź noce, podczas których sen trwał najkrócej i najdłużej”. Prosi uczniów, aby w parach przeanalizowali rozwiązanie problemu. Wybrana para prezentuje wynik swojej pracy na forum klasy.
Nauczyciel wyświetla na tablicy film zawarty w sekcji „Samouczek II”. Następnie odczytuje treść polecenia nr 1: „Przygotuj arkusz w którym zestawisz liczbę państw graniczących z Polską, oraz liczbę państw sąsiadujących z Rosją, Litwą, Białorusią, Ukrainą, Słowacją, Czechami oraz Niemcami. Używając poznanych funkcji odszukaj po trzy rzeczywiste największe i najmniejsze liczby sąsiadów”. Uczniowie pracują w parach. Wybrana grupa omawia rozwiązanie na forum klasy.
Nauczyciel odczytuje wyświetlone na tablicy polecenie nr 2: „Zmodyfikuj poprzedni arkusz tak, aby oprócz odnalezionych wartości zaprezentowana została nazwa kraju lub nazwy jeśli kilka krajów ma taką samą liczbę sąsiadów.” z sekcji „Samouczek II”. Uczniowie rozwiązują je w parach. Na koniec chętna lub wybrana para przedstawia wynik swojej pracy na forum klasy.
Prowadzący zapowiada uczniom, że w kolejnym kroku przejdą do części z sekcji „Samouczek III”. Każdy z uczniów samodzielnie zapoznaje się z udostępnionym materiałem. Nauczyciel w razie potrzeby wyjaśnia uczniom zawarte w nim zagadnienia.
Praca indywidualna – implementacja poznanej techniki do rozwiązywania problemów informatycznych – wykonywanie ćwiczeń z sekcji „Samouczek III”.
Faza podsumowująca:
Na koniec zajęć nauczyciel raz jeszcze wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W odniesieniu do ich realizacji dokonuje szczegółowej oceny rozwiązania zastosowanego przez wybranego ucznia.
Praca domowa:
Uczniowie opracowują FAQ (minimum 3 pytania i odpowiedzi) do tematu lekcji („Wartości skrajne w arkuszu kalkulacyjnym”).
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Microsoft Excel 2010 (lub nowszej wersji), LibreOffice Calc 4.1 lub wybranego odpowiednika.
Wskazówki metodyczne:
Multimedia w sekcjach: „Samouczek I”, „Samouczek II”, „Samouczek III” można wykorzystać jako materiał służący powtórzeniu materiału.