Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Magdalena Seroczyńska

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Powtórzenie z ruchu jednostajnego po okręgu

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia - wymagania ogólne

I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.

II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres podstawowy
Treści nauczania - wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe.

Uczeń:
1) przedstawia jednostki wielkości fizycznych, opisuje ich związki z jednostkami podstawowymi; przelicza wielokrotności i podwielokrotności;
7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach;
14) przeprowadza obliczenia i zapisuje wynik zgodnie z zasadami zaokrąglania oraz zachowaniem liczby cyfr znaczących wynikającej z dokładności pomiaru lub z danych;

II. Mechanika. Uczeń:
4) opisuje ruch jednostajny po okręgu posługując się pojęciami okresu, częstotliwości i prędkości liniowej wraz z ich jednostkami;

Zakres rozszerzony
Treści nauczania - wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe.

Uczeń:
1) przedstawia jednostki wielkości fizycznych, opisuje ich związki z jednostkami podstawowymi; przelicza wielokrotności i podwielokrotności;
7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach;
16) przeprowadza obliczenia i zapisuje wynik zgodnie z zasadami zaokrąglania oraz zachowaniem liczby cyfr znaczących wynikającej z dokładności pomiaru lub z danych.

II. Mechanika.

Uczeń:
8) opisuje ruch jednostajny po okręgu, posługując się pojęciami: okresu, częstotliwości, prędkości liniowej oraz przemieszczenia kątowego, prędkości kątowej i przyspieszenia dośrodkowego wraz z ich jednostkami;
9) stosuje do obliczeń związki między promieniem okręgu, prędkością kątową, prędkością liniową oraz przyspieszeniem dośrodkowym.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. stosuje wielkości fizyczne (okres, częstotliwość i prędkość kątowa) do opisu ruchu jednostajnego po okręgu w konkretnych sytuacjach.

  2. analizuje ruch jednostajny po okręgu.

  3. rozpoznaje elementy składowe ruchu po okręgu, a także powiązania i relacje między okresem, częstotliwością, prędkością liniową i prędkością kątową.

  4. przeprowadza obliczenia i zapisuje wynik zgodnie z zasadami zaokrąglania oraz zachowaniem cyfr znaczących.

Strategie nauczania:

Strategia Kształcenia Wyprzedzającego.

Metody nauczania:

analiza pomysłów

Formy zajęć:

praca w grupach i praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

tablica, komputery.

Materiały pomocnicze:

grafika interaktywna tego e‑materiału.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Rozpoznanie przez nauczyciela wiedzy wyjściowej uczniów związanej z pojęciami występującymi w ruchu jednostajnym po okręgu.

Faza realizacyjna:

  • Nauczyciel w oparciu o wiedzę uczniów przypomina podstawowe definicje i wzory związane z ruchem jednostajnym po okręgu. Uczniowie przypominają sobie jednostki używanych wielkości.

  • Uczniowie w parach analizują przykłady i grafikę interaktywną zawartą w e‑materiale.

  • Uczniowie rozwiązują zadania 1 - 4 z części „Sprawdź się” i na forum klasy prezentują uzyskane wyniki.

  • Uczniowie w parach (innych niż poprzednio) zastanawiają się nad innymi przykładami ruchu jednostajnego po okręgu oraz wielkościami, które można obliczyć.

  • Uczniowie prezentują swoje pomysły na forum klasy.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel zapisuje podane przez uczniów przykłady na tablicy. Uczniowie wspólnie analizują podane przykłady.

Praca domowa:

Zadania z części „Sprawdź się”, które nie zostały rozwiązane na lekcji.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Nauczyciel może polecić uczniom zapoznanie się z grafiką interaktywną przed zajęciami w celu sprowokowania dyskusji na lekcji.