Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Magdalena Fuhrmann
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Dostępność i poziom usług medycznych w Polsce
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa III
Podstawa programowa
XV. Zróżnicowanie społeczno‑kulturowe Polski: regiony etnograficzne, poziom życia, zachowania prokreacyjne Polaków, zalety i wady życia na wsi i w mieście, cechy miast, zaangażowanie w działalność społeczną, preferencje wyborcze, partycypacja społeczna, ubóstwo, wykluczenie i solidarność społeczna.
Uczeń:
2) porównuje poziom życia ludności (w zakresie stanu środowiska, warunków mieszkaniowych, infrastruktury komunalnej, dostępu do kultury, oświaty i ochrony zdrowia) w wybranych regionach Polski.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
rozróżnia rodzaje usług medycznych,
opisuje usługi medyczne,
definiuje pojęcie dostępności i rozumie jej różne aspekty,
wskazuje podmioty odpowiedzialne za dostarczanie usług medycznych na rynek,
omawia dostępność usług medycznych w Polsce.
Strategie nauczania: asocjacyjna
Metody nauczania: blended learning, IBSE, burza mózgów, dyskusja
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny
Materiały pomocnicze
Borkowska I., Ocena kondycji publicznej opieki zdrowotnej w Polsce, „Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów” 2018, z. 165, s. 27–48.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Nauczyciel inicjuje dyskusję na temat dostępności i poziomu usług medycznych w Polsce. Uczniowie wyjaśniają, jak rozumieją te pojęcia i wyrażają swoje opinie.
Nauczyciel przedstawia cele lekcji.
Faza realizacyjna
Uczniowie, korzystając z e‑materiału, wyjaśniają różnice między usługami publicznymi i społecznymi, wskazują miejsce usług medycznych w systemie usług.
Nauczyciel naprowadza uczniów na pojęcie dostępności ekonomicznej, lokalizacyjnej, fizycznej oraz podażowej. Prosi uczniów o wyjaśnienie, jakie czynniki decydują o wystarczającej i niewystarczającej dostępności usług w każdym aspekcie. Burza mózgów.
Nauczyciel omawia z uczniami rodzaje usług medycznych oraz podmioty odpowiedzialne za ich dostarczanie, jak również podstawy prawne funkcjonowania świadczeń medycznych w Polsce.
Uczniowie zapoznają się z audiobookiem oraz mapami z części „Przeczytaj”. W parach przygotowują wypowiedź ustną na temat dostępności poszczególnych usług medycznych w Polsce. Nauczyciel prosi, by swoje wypowiedzi uczniowie popierali analizą informacji przedstawionych na mapach.
Wybrane pary przedstawiają swoje spostrzeżenia dot. maksymalnie dwóch informacji/wskaźników. Pozostali uczniowie weryfikują swoje spostrzeżenia. Nauczyciel czuwa nad poprawnością wypowiedzi uczniów.
Uczniowie zapoznają się z treścią audiobooka. Nauczyciel inicjuje dyskusję na temat zaprezentowanych w materiale informacji. Uczniowie dzielą się swoimi spostrzeżeniami i doświadczeniami (lub swojej rodziny) w przedmiotowej sprawie, konfrontują swoje opinie z tymi wyrażonymi na początku lekcji.
Faza podsumowująca
Przypomnienie celów lekcji.
Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji.
Utrwalenie najważniejszych pojęć, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.
Nauczyciel ocenia pracę uczniów podczas lekcji, biorąc pod uwagę ich zaangażowanie i możliwości.
Praca domowa
Utrwalenie wiadomości przedstawionych na lekcji.
Na podstawie danych GUS opracuj informacje na temat czynników kształtujących zmianę dostępności usług medycznych w Polsce z uwzględnieniem rodzaju dostępności do usług medycznych.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Audioboook zawarty w e‑materiale może zostać kontekstowo wykorzystany podczas zajęć poświęconych ocenie jakości wybranych usług w najbliższej okolicy ucznia (zakres rozszerzony: XVI. 2).