Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Magdalena Fuhrmann

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Dostępność i poziom usług medycznych w Polsce

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa III

Podstawa programowa

XV. Zróżnicowanie społeczno‑kulturowe Polski: regiony etnograficzne, poziom życia, zachowania prokreacyjne Polaków, zalety i wady życia na wsi i w mieście, cechy miast, zaangażowanie w działalność społeczną, preferencje wyborcze, partycypacja społeczna, ubóstwo, wykluczenie i solidarność społeczna.

Uczeń:

2) porównuje poziom życia ludności (w zakresie stanu środowiska, warunków mieszkaniowych, infrastruktury komunalnej, dostępu do kultury, oświaty i ochrony zdrowia) w wybranych regionach Polski.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • rozróżnia rodzaje usług medycznych,

  • opisuje usługi medyczne,

  • definiuje pojęcie dostępności i rozumie jej różne aspekty,

  • wskazuje podmioty odpowiedzialne za dostarczanie usług medycznych na rynek,

  • omawia dostępność usług medycznych w Polsce.

Strategie nauczania: asocjacyjna

Metody nauczania: blended learning, IBSE, burza mózgów, dyskusja

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny

Materiały pomocnicze

Borkowska I., Ocena kondycji publicznej opieki zdrowotnej w Polsce, „Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów” 2018, z. 165, s. 27–48.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel inicjuje dyskusję na temat dostępności i poziomu usług medycznych w Polsce. Uczniowie wyjaśniają, jak rozumieją te pojęcia i wyrażają swoje opinie.

  • Nauczyciel przedstawia cele lekcji.

Faza realizacyjna

  • Uczniowie, korzystając z e‑materiału, wyjaśniają różnice między usługami publicznymi i społecznymi, wskazują miejsce usług medycznych w systemie usług.

  • Nauczyciel naprowadza uczniów na pojęcie dostępności ekonomicznej, lokalizacyjnej, fizycznej oraz podażowej. Prosi uczniów o wyjaśnienie, jakie czynniki decydują o wystarczającej i niewystarczającej dostępności usług w każdym aspekcie. Burza mózgów.

  • Nauczyciel omawia z uczniami rodzaje usług medycznych oraz podmioty odpowiedzialne za ich dostarczanie, jak również podstawy prawne funkcjonowania świadczeń medycznych w Polsce.

  • Uczniowie zapoznają się z audiobookiem oraz mapami z części „Przeczytaj”. W parach przygotowują wypowiedź ustną na temat dostępności poszczególnych usług medycznych w Polsce. Nauczyciel prosi, by swoje wypowiedzi uczniowie popierali analizą informacji przedstawionych na mapach.

  • Wybrane pary przedstawiają swoje spostrzeżenia dot. maksymalnie dwóch informacji/wskaźników. Pozostali uczniowie weryfikują swoje spostrzeżenia. Nauczyciel czuwa nad poprawnością wypowiedzi uczniów.

  • Uczniowie zapoznają się z treścią audiobooka. Nauczyciel inicjuje dyskusję na temat zaprezentowanych w materiale informacji. Uczniowie dzielą się swoimi spostrzeżeniami i doświadczeniami (lub swojej rodziny) w przedmiotowej sprawie, konfrontują swoje opinie z tymi wyrażonymi na początku lekcji.

Faza podsumowująca

  • Przypomnienie celów lekcji.

  • Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji.

  • Utrwalenie najważniejszych pojęć, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.

  • Nauczyciel ocenia pracę uczniów podczas lekcji, biorąc pod uwagę ich zaangażowanie i możliwości.

Praca domowa

  • Utrwalenie wiadomości przedstawionych na lekcji.

  • Na podstawie danych GUS opracuj informacje na temat czynników kształtujących zmianę dostępności usług medycznych w Polsce z uwzględnieniem rodzaju dostępności do usług medycznych.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Audioboook zawarty w e‑materiale może zostać kontekstowo wykorzystany podczas zajęć poświęconych ocenie jakości wybranych usług w najbliższej okolicy ucznia (zakres rozszerzony: XVI. 2).