Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Kreacja narratora i głównego bohatera Józefa K. w powieści Proces Franza Kafki
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele lekcji. Uczeń:
omówi kreację bohatera Procesu Franza Kafki;
wyjaśni, jaki typ narracji został zastosowany w powieści;
prześledzi fragmenty powieści, aby rozpoznać typ narracji.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
prezentacja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie prezentacji multimedialnej na temat głównego bohatera Procesu Kafki. Nauczyciel przypomina uczniom, że ważnym aspektem każdej prezentacji jest jej wiarygodność, zatem istotne jest podawanie źródeł, hiperlinków ukazujących, skąd dane informacje zostały zaczerpnięte.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat i cele zajęć oraz wspólne z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Nauczyciel weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji, sprawdza, kto wykonał prezentację. Wybrany uczeń rozpoczyna wstępną dyskusję wokół tematu lekcji, przedstawiając przygotowaną prezentację. Pozostałe osoby mogą wysłać prezentację w formie elektronicznej do oceny przez nauczyciela.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z sekcją „Wprowadzenie” i „Przeczytaj”. Każda osoba robi to indywidualnie. Następnie chętne osoby przygotowują pytania na bazie przeczytanego materiału i zadają je koleżankom i kolegom w klasie. Uczniowie odpowiadają na te pytania, tym samym utrwalają wiedzę nabytą w tej części materiału.
Nauczyciel odtwarza prezentację z sekcji „Prezentacja multimedialna”. Na podstawie multimedium uczniowie wykonują w parach oba zamieszczone w sekcji multimedialnej polecenia. Nauczyciel weryfikuje poprawność odpowiedzi.
Uczniowie przechodzą do sekcji „Sprawdź się”, dobierają się w pary i wykonują ćwiczenia. Po każdym ćwiczeniu wybrane osoby prezentują odpowiedzi, a nauczyciel komentuje.
Faza podsumowująca:
W ramach podsumowania uczniowie odpowiadają na pytania:
- Jakie cechy posiadał bohater Procesu Franza Kafki?
- W jaki sposób prowadzona jest narracja w utworze?
- Dlaczego dzieła Kafki mogą sprawiać trudność w odbiorze?
Praca domowa:
Uczniowie zapoznają się ze słuchowiskiem Teatru Polskiego Radia (adaptacja Procesu Franza Kafki dostępna na portalu Ninateka). Na tej podstawie tworzą recenzję obejrzanego materiału.
Materiały pomocnicze:
Georges Bataille, Czy należy spalić Kafkę, „Literatura na świecie”, nr 2.
Słuchowisko Teatru Polskiego Radia, adaptacja Procesu Franza Kafki, Ninateka.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Prezentacja multimedialna” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.