Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Monika Sitek |
Przedmiot: | fizyka |
Temat zajęć: | Co mówi prawo Hubble’a–Lemaître’a? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | flipped classroom |
Metody nauczania: | pokaz, analiza pomysłów |
Formy zajęć: | praca w grupach |
Środki dydaktyczne: | balony i flamastry, po jednym dla każdego ucznia, rzutnik i komputer |
Materiały pomocnicze: | e‑materiały o budowie Wszechświata |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Uczniowie zapoznają się z całym e‑materiałem w domu. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel rozdaje uczniom baloniki i flamastry. Każdy uczeń na swoim baloniku rysuje kilka kropek tak, aby każdy z nich miał podobny układ kropek na swoim baloniku. Następnie uczniowie stopniowo nadmuchują balon. Każdy kolejny uczeń coraz bardziej, tak aby otrzymać kilka baloników o różnym rozmiarze, ale z taką samą ilością kropek. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie, pracując w grupach, szukają w dostępnych źródłach informacji o badaniu rozszerzania się kosmosu. Wspólnie na tablicy tworzą listę metod badania ekspansji Wszechświata, a wypisane metody porównują z obserwacjami Hubble’a. | |
Praca domowa: | |
Zadania sprawdzające z tego e‑materiału. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Multimedium może być wykorzystane przez uczniów na lekcji. |