Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Danuta Jyż‑Kuroś
Przedmiot: chemia
Temat: Nawozy sztuczne
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
XI. Zastosowania wybranych związków nieorganicznych. Uczeń:
6) podaje przykłady nawozów naturalnych i sztucznych, uzasadnia potrzebę ich stosowania.
Zakres rozszerzony
XI. Zastosowania wybranych związków nieorganicznych. Uczeń:
6) podaje przykłady nawozów naturalnych i sztucznych, uzasadnia potrzebę ich stosowania.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
omawia podział nawozów sztucznych ze względu na ich zastosowanie;
wymienia określony rodzaj nawozu w kontekście niedoborów mikro- i makroelementów w glebie;
wymienia rodzaje nawozów sztucznych (mineralnych) ze względu na różne kryteria i podaje przykłady;
określa rodzaj brakującego mikro- lub makroelementu ze względu na obserwowane zmiany w wyglądzie rośliny.
Strategie nauczania:
asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja dydaktyczna;
burza mózgów;
metaplan;
technika gadająca ściana;
metoda rozwiązywania problemów;
analiza metriału źródłowego;
ćwiczenia uczniowskie;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu/smartfony, tablety;
słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale,
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
rzutnik multimedialny;
aplikacja Mentimeter.
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z e‑materiałem, dotyczącym nawozów sztucznych. Prosi o odnalezienie w najbliższym otoczeniu przykładów roślin mających znamiona braku mikro- i makroelementów. Uczniowie mają udokumentować zaobserwowane braki za pomocą: zdjęcia, opisu lub rysunku. Materiały te będą wykorzystane do stworzenia ulotki. Obserwacje mogą dotyczyć roślin uprawianych w domowych ogródkach, roślin doniczkowych lub roślin uprawnych.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel prosi wszystkich uczniów o zaprezentowanie wyników swoich obserwacji. Nauczyciel informuje uczniów, że wynikiem pracy zespołów będzie przygotowanie ulotki. Uczniowie samodzielnie dobierają się w zespoły. Wyjątek stanowią uczniowie, którzy nie wykonali zadania, pracują oni razem.
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół terminu nawozy sztuczne. Nauczyciel może wykorzystać aplikację Mentimeter z wykorzystaniem tabletów/smartfonów.
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy tak, że połowa uczniów będzie pracowała metodą metaplanu, a druga połowa uczniów będzie tworzyła ulotkę.
Metaplan – „Dlaczego rolnicy decydują się na stosowanie nawozów sztucznych?” Nauczyciel dzieli uczniów na grupy, rozdaje arkusze papieru A1 i mazaki. Każda grupa tworzy plakat wpisując w chmurce problem do rozwiązania oraz trzy pytania: Jak jest? - opis aktualnego stanu rzeczy; Jak być powinno? - opis stanu, który chciałoby się osiągnąć; Dlaczego nie jest tak, jak być powinno?- udzielenie odpowiedzi z podaniem przyczyn; Wnioski. Uczniowie mogą korzystać z różnych dostępnych źródeł informacji, w tym z e‑materiału. Mogą również wykorzystać symulację interaktywną. Nauczyciel monitoruje przebieg pracy uczniów i wspiera ich. Po zakończonej pracy liderzy prezentują rezultaty pracy grupowej z wykorzystaniem techniki gadająca ściana. Uczniowie podsumowują pracę i zbierają wnioski ze wszystkich plakatów.
Przygotowanie ulotki informacyjnej metodą rozwiązania problemu - Jakie są oznaki niedoboru mikro- i makroelementów u roślin i jak niwelować ten niedobór? Nauczyciel rozdaje uczniom arkusze papieru A3/4, mazaki oraz informuje, że uczniowie w swojej pracy powinni uwzględnić trzy etapy pracy:
Diagnoza problemu: jakich pierwiastków może brakować roślinie? Jakie są symptomy braku poszczególnych pierwiastków?
Poszukiwanie rozwiązania problemu: Jak można uzupełnić brak danego pierwiastka? Jakie mogą pojawić się konsekwencje braku zastosowania odpowiedniego nawozu?
Wybór rozwiązania: Jaki nawóz sztuczny zastosować w celu uzupełnienia niedoboru konkretnego pierwiastka? Jakie uszkodzenia roślin związane są z niedoborem danego mikro- i makroelementu?
W czasie pracy grup, nauczyciel monitoruje postęp pracy, pomaga rozwiązać problemy merytoryczne. Po przygotowaniu ulotki przez poszczególne grupy, każda prezentuje wynik swojej pracy. Przedstawia analizę zalet i wad swojego rozwiązania. W czasie prezentacji wyników pracy nauczyciel dba o poprawność merytoryczną i podkreśla zalety każdej ulotki.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów zadając przykładowe pytania: jak dzielą się nawozy sztuczne z uwagi na ich zastosowanie? Jakie pierwiastki zaliczamy do mikro -a jakie do makroelementów? Wymień zasady racjonalnego nawożenia. Jak możemy podzielić nawozy sztuczne z uwagi na ilość składników, formę i termin stosowania?
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Czego się nauczyłem/łam...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Medium może być wykorzystane:
zgodnie z propozycją zawartą w scenariuszu;
dla uczniów nieobecnych na lekcji jako formę uzupełnienia wiadomości;
na lekcjach biologii;
na lekcjach z doradcą zawodowym jako ukazanie potrzeby posiada wszechstronnego wykształcenia w różnych zawodach np. ogrodnika.
Materiały pomocnicze:
Arkusze papieru A1, A3/4, mazaki, glutaki.
2. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Jak dzielą się nawozy sztuczne z uwagi na ich zastosowanie?
Jakie pierwiastki zaliczamy do mikro -a jakie do makroelementów?
Wymień zasady racjonalnego nawożenia.
Jak możemy podzielić nawozy sztuczne z uwagi na ilość składników, formę i termin stosowania?
Materiały dla osób szczególnie zainteresowanych tematem:
http://iung.pl/dpr_eng/publikacje/Nawozenie_roslin_ogrodniczych.pdf
http://oodr.pl/wp-content/uploads/2017/08/GLEBA-%E2%80%93-jako-%C5%9Brodowisko-od%C5%BCywcze-ro%C5%9Blin.pdf