Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Danuta Jyż‑Kuroś

Przedmiot: chemia

Temat: Nawozy sztuczne

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

XI. Zastosowania wybranych związków nieorganicznych. Uczeń:

6) podaje przykłady nawozów naturalnych i sztucznych, uzasadnia potrzebę ich stosowania.

Zakres rozszerzony

XI. Zastosowania wybranych związków nieorganicznych. Uczeń:

6) podaje przykłady nawozów naturalnych i sztucznych, uzasadnia potrzebę ich stosowania.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • omawia podział nawozów sztucznych ze względu na ich zastosowanie;

  • wymienia określony rodzaj nawozu w kontekście niedoborów mikro- i makroelementów w glebie;

  • wymienia rodzaje nawozów sztucznych (mineralnych) ze względu na różne kryteria i podaje przykłady;

  • określa rodzaj brakującego mikro- lub makroelementu ze względu na obserwowane zmiany w wyglądzie rośliny.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja dydaktyczna;

  • burza mózgów;

  • metaplan;

  • technika gadająca ściana;

  • metoda rozwiązywania problemów;

  • analiza metriału źródłowego;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • technika zdań podsumowujących.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca zbiorowa.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu/smartfony, tablety;

  • słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale,

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • rzutnik multimedialny;

  • aplikacja Mentimeter.

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z e‑materiałem, dotyczącym nawozów sztucznych. Prosi o odnalezienie w najbliższym otoczeniu przykładów roślin mających znamiona braku mikro- i makroelementów. Uczniowie mają udokumentować zaobserwowane braki za pomocą: zdjęcia, opisu lub rysunku. Materiały te będą wykorzystane do stworzenia ulotki. Obserwacje mogą dotyczyć roślin uprawianych w domowych ogródkach, roślin doniczkowych lub roślin uprawnych.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel prosi wszystkich uczniów o zaprezentowanie wyników swoich obserwacji. Nauczyciel informuje uczniów, że wynikiem pracy zespołów będzie przygotowanie ulotki. Uczniowie samodzielnie dobierają się w zespoły. Wyjątek stanowią uczniowie, którzy nie wykonali zadania, pracują oni razem.

  2. Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół terminu nawozy sztuczne. Nauczyciel może wykorzystać aplikację Mentimeter z wykorzystaniem tabletów/smartfonów.

  3. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy tak, że połowa uczniów będzie pracowała metodą metaplanu, a druga połowa uczniów będzie tworzyła ulotkę.

  2. Metaplan – „Dlaczego rolnicy decydują się na stosowanie nawozów sztucznych?” Nauczyciel dzieli uczniów na grupy, rozdaje arkusze papieru A1 i mazaki. Każda grupa tworzy plakat wpisując w chmurce problem do rozwiązania oraz trzy pytania: Jak jest? - opis aktualnego stanu rzeczy; Jak być powinno? - opis stanu, który chciałoby się osiągnąć; Dlaczego nie jest tak, jak być powinno?- udzielenie odpowiedzi z podaniem przyczyn; Wnioski. Uczniowie mogą korzystać z różnych dostępnych źródeł informacji, w tym z e‑materiału. Mogą również wykorzystać symulację interaktywną. Nauczyciel monitoruje przebieg pracy uczniów i wspiera ich. Po zakończonej pracy liderzy prezentują rezultaty pracy grupowej z wykorzystaniem techniki gadająca ściana. Uczniowie podsumowują pracę i zbierają wnioski ze wszystkich plakatów.

  3. Przygotowanie ulotki informacyjnej metodą rozwiązania problemu - Jakie są oznaki niedoboru mikro- i makroelementów u roślin i jak niwelować ten niedobór? Nauczyciel rozdaje uczniom arkusze papieru A3/4, mazaki oraz informuje, że uczniowie w swojej pracy powinni uwzględnić trzy etapy pracy:

  • Diagnoza problemu: jakich pierwiastków może brakować roślinie? Jakie są symptomy braku poszczególnych pierwiastków?

  • Poszukiwanie rozwiązania problemu: Jak można uzupełnić brak danego pierwiastka? Jakie mogą pojawić się konsekwencje braku zastosowania odpowiedniego nawozu?

  • Wybór rozwiązania: Jaki nawóz sztuczny zastosować w celu uzupełnienia niedoboru konkretnego pierwiastka? Jakie uszkodzenia roślin związane są z niedoborem danego mikro- i makroelementu?

  1. W czasie pracy grup, nauczyciel monitoruje postęp pracy, pomaga rozwiązać problemy merytoryczne. Po przygotowaniu ulotki przez poszczególne grupy, każda prezentuje wynik swojej pracy. Przedstawia analizę zalet i wad swojego rozwiązania. W czasie prezentacji wyników pracy nauczyciel dba o poprawność merytoryczną i podkreśla zalety każdej ulotki.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów zadając przykładowe pytania: jak dzielą się nawozy sztuczne z uwagi na ich zastosowanie? Jakie pierwiastki zaliczamy do mikro -a jakie do makroelementów? Wymień zasady racjonalnego nawożenia. Jak możemy podzielić nawozy sztuczne z uwagi na ilość składników, formę i termin stosowania?

  2. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:

  • Przypomniałem/łam sobie, że...

  • Co było dla mnie łatwe...

  • Czego się nauczyłem/łam...

  • Co sprawiało mi trudność...

Praca domowa:

Uczniowie wykonują ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Medium może być wykorzystane:

  • zgodnie z propozycją zawartą w scenariuszu;

  • dla uczniów nieobecnych na lekcji jako formę uzupełnienia wiadomości;

  • na lekcjach biologii;

  • na lekcjach z doradcą zawodowym jako ukazanie potrzeby posiada wszechstronnego wykształcenia w różnych zawodach np. ogrodnika.

Materiały pomocnicze:

  1. Arkusze papieru A1, A3/4, mazaki, glutaki.

2. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Jak dzielą się nawozy sztuczne z uwagi na ich zastosowanie?

  • Jakie pierwiastki zaliczamy do mikro -a jakie do makroelementów?

  • Wymień zasady racjonalnego nawożenia.

  • Jak możemy podzielić nawozy sztuczne z uwagi na ilość składników, formę i termin stosowania?

  1. Materiały dla osób szczególnie zainteresowanych tematem:

  • http://iung.pl/dpr_eng/publikacje/Nawozenie_roslin_ogrodniczych.pdf

  • http://oodr.pl/wp-content/uploads/2017/08/GLEBA-%E2%80%93-jako-%C5%9Brodowisko-od%C5%BCywcze-ro%C5%9Blin.pdf