Sprawdź się
Zaklasyfikuj poszczególne pierwiastki, przeciągając ich nazwy do odpowiedniej grupy.
magnez (Mg), potas (K), chlor (Cl)</strong></strong>, azot (N), fosfor (P), siarka (S), węgiel (C), tlen (O), wodór (H), wapń (Ca), sód (Na)
pierwiastki biogenne (budują organizmy żywe) | |
---|---|
pozostałe (niezbędne do prawidłowego wzrostu i rozwoju organizmów) |
Na podstawie mapy myśli, wyróżnij trzy kryteria, które pozwalają podzielić nawozy sztuczne. Uzupełnij puste pola i wygeneruj pełną mapę myśli.
Zapisz w zeszycie wzór ortofosforanu(V) wapnia.
Mineralne związki azotu, które znajdują się naturalnie w glebie, nie zaspokajają potrzeb wszystkich gatunków roślin. Jest to przyczyną stosowania nawozów mineralnych, zawierających związki azotu. Ważna jednak jest przy tym prawidłowa ilość zastosowanego nawozu. Podane poniżej skutki stosowania nawozów azotowych podziel na POZYTYWNE (odpowiednia ilość zastosowanego nawozu) i NEGATYWNE (przenawożenie).
ilość ziaren, obsada kłosów zbóż, zagęszczenie łanu, porażenie przez choroby wywoływane przez grzyby, zawartość i jakość białka, wczesne wyleganie
POZYTYWNE (odpowiednia ilość zastosowanego nawozu) | |
---|---|
NEGATYWNE (przenawożenie) |
Na schemacie przedstawiono wzory bardzo ważnych dla roślin związków chemicznych. Wyjaśnij, dlaczego bez ich syntezy roślina nie może funkcjonować.
Opisz, jaką funkcję w roślinie pełni chlorofil a i chlorofil b.
Nawozy sztuczne uzupełniają niedobory mikro- i makroelementów w glebie. Umożliwiają roślinom prawidłowy wzrost i rozwój. Jeden z procesów zachodzących w roślinach został przedstawiony na schemacie. Uzupełnij opis schematu, przyporządkowując odpowiednie nazwy.