Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
REOtw9RmGFI511
Ćwiczenie 1
Zaklasyfikuj poszczególne pierwiastki do odpowiedniej grupy.pierwiastki biogenne (budują organizmy żywe) Możliwe odpowiedzi: 1. sód (eN a), 2. chlor (ce el), 3. wapń (Ce a), 4. fosfor (Pe), 5. tlen (O), 6. siarka (eS), 7. węgiel (Ce), 8. wodór (He), 9. potas (Ka), 10. magnez (eM gie), 11. azot (eN) pozostałe (niezbędne do prawidłowego wzrostu i rozwoju organizmów) Możliwe odpowiedzi: 1. sód (eN a), 2. chlor (Ce el), 3. wapń (Ce a), 4. fosfor (Pe), 5. tlen (O), 6. siarka (eS), 7. węgiel (Ce), 8. wodór (Ha), 9. potas (Ka), 10. magnez (eM gie), 11. azot (eN)
R1RaqWuySogCi1
Ćwiczenie 2
Zasady racjonalnego nawożenia: Rolnik stosując nawozy mineralne (nawozy sztuczne) w swojej uprawie powinien przestrzegać następujących zasad. Uzyskanie 1. dobrej, 2. niskich, 3. wysokie, 4. jałowości, 5. średnich, 6. wysokich, 7. zrównoważone, 8. żyzności, 9. przeciętnej plonów jest związane z oszczędnym nawożeniem, ograniczanie niekorzystnego wpływu nawożenia na środowisko. Utrzymywanie 1. dobrej, 2. niskich, 3. wysokie, 4. jałowości, 5. średnich, 6. wysokich, 7. zrównoważone, 8. żyzności, 9. przeciętnej kultury rolnej, wysoką jakość płodów rolnych uzyskuje się przez 1. dobrej, 2. niskich, 3. wysokie, 4. jałowości, 5. średnich, 6. wysokich, 7. zrównoważone, 8. żyzności, 9. przeciętnej i staranne nawożenie. Uzyskanie wysokich plonów wymaga 1. dobrej, 2. niskich, 3. wysokie, 4. jałowości, 5. średnich, 6. wysokich, 7. zrównoważone, 8. żyzności, 9. przeciętnej nakładów pracy, nawożenia, środków ochrony roślin. Utrzymywanie 1. dobrej, 2. niskich, 3. wysokie, 4. jałowości, 5. średnich, 6. wysokich, 7. zrównoważone, 8. żyzności, 9. przeciętnej gleby pomimo intensywnego pobierania przez rośliny składników pokarmowych.
11
Ćwiczenie 3

Na podstawie mapy myśli, wyróżnij trzy kryteria, które pozwalają podzielić nawozy sztuczne. Uzupełnij puste pola i wygeneruj pełną mapę myśli.

R1WtQHTRnVVd0
Jak objawia się w wyglądzie roślin brak potasu w glebie?
RF3Pr0sLh1xJT
(Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 4
RI74fGS7x3dtS1
Wymień kilka zasad racjonalnego nawożenia.
Źródło: RicHard-59, dostępny w internecie: www.wikipedia.org, licencja: CC BY-SA 3.0.

Zapisz w zeszycie wzór ortofosforanu(V) wapnia.

R19BWKpogE8AG2
Ćwiczenie 5
Na podstawie wzoru soli podaj jej nazwę: eN a eN O 3 Tu uzupełnij Ka eN O 3 Tu uzupełnij eM gie eS O 4 Tu uzupełnij Ce a 3 w nawiasie Pe O 4 dwa razy wzięte 2 Tu uzupełnij
RrI0VoxQmaNrn2
Ćwiczenie 6
Mineralne związki azotu znajdujące się naturalnie w glebie nie zaspokajają potrzeb wszystkich gatunków roślin. Jest to przyczyną stosowania nawozów mineralnych zawierających związki azotu. Ważna jest prawidłowa ilość zastosowanego nawozu. Podane poniżej skutki stosowania nawozów azotowych podziel na POZYTYWNE (odpowiednia ilość zastosowanego nawozu) i NEGATYWNE (przenawożenie). POZYTYWNE (odpowiednia ilość zastosowanego nawozu) Możliwe odpowiedzi: 1. wczesne wyleganie, 2. porażenie przez choroby wywoływane przez grzyby, 3. obsada kłosów zbóż, 4. ilość ziaren, 5. zagęszczenie łanu, 6. zawartość i jakość białka NEGATYWNE (przenawożenie) Możliwe odpowiedzi: 1. wczesne wyleganie, 2. porażenie przez choroby wywoływane przez grzyby, 3. obsada kłosów zbóż, 4. ilość ziaren, 5. zagęszczenie łanu, 6. zawartość i jakość białka
31
Ćwiczenie 7

Na schemacie przedstawiono wzory bardzo ważnych dla roślin związków chemicznych. Wyjaśnij, dlaczego bez ich syntezy roślina nie może funkcjonować.

R1W3EwCQKF4VZ
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Opisz, jaką funkcję w roślinie pełni chlorofil a i chlorofil b.

RW4kVKsKMEGkt
Odpowiedz: (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Nawozy sztuczne uzupełniają niedobory mikro- i makroelementów w glebie. Umożliwiają roślinom prawidłowy wzrost i rozwój. Jeden z procesów zachodzących w roślinach został przedstawiony na schemacie. Uzupełnij opis schematu, przyporządkowując odpowiednie nazwy.

R1JJ36lnJjwhq
Wymień zalety i wady nawozów sztucznych.
Schemat do zadania
Źródło: GroMar Sp. z o.o.,, licencja: CC BY-SA 3.0.
RdpBrEEUT8dJY
Niedobór jakiego pierwiastka powoduje, że liście stają się fioletowe, a niedobór czego powoduje zwijanie się liści roślin?
3
Ćwiczenie 8
R3EeUqnQYU1y8
(Uzupełnij).