Na podstawie symulacji interaktywnej, przeanalizuj wpływ nawozów sztucznych na uprawę roślin, a następnie rozwiąż ćwiczenia sprawdzające.
Na podstawie opisu symulacji interaktywnej, przeanalizuj wpływ nawozów sztucznych na uprawę roślin, a następnie rozwiąż ćwiczenia sprawdzające.
R1UdJGuLAVW7w
Na symulacji dotyczącej nawozów sztucznych są łodygi z liśćmi. Pod roślinami w pojemnikach są różne nawozy sztuczne: chlorek potasu KCl, missibor B, nawóz kredowy , nordox 75 WG , saletra amonowa , superfosfat , Zinc 750 Zn. Po dodaniu nawozów można obserwować zmiany zachodzące w roślinach. Niedobór fosforu powoduje, że liście roślin mają fioletowe przebarwienia. Po dodaniu superfosfatu stają się zielone. Po dodaniu saletry amonowej pożółkłe liście odzyskały zielony kolor. Po dodaniu Zincu roślina z żółtymi przebarwieniami odzyskała zielony kolor. Po dodaniu nordoksu roślina z zielonymi przebarwieniami na liściach i zwiędłymi odzyskała zieleń, a liście się podniosły. Po dodaniu missiboru zwinięte liście, rozwinęły się i podniosły. Po dodaniu nawozu kredowego liście pożółkłe z usychającymi brzegami odzyskały zielony kolor i podniosły się. Po dodaniu chlorku potasu liście pomarańczowe na obrzeżach i nieco pożółkłe odzyskały zdrowy wygląd – zazieleniły się.
Na symulacji dotyczącej nawozów sztucznych są łodygi z liśćmi. Pod roślinami w pojemnikach są różne nawozy sztuczne: chlorek potasu KCl, missibor B, nawóz kredowy , nordox 75 WG , saletra amonowa , superfosfat , Zinc 750 Zn. Po dodaniu nawozów można obserwować zmiany zachodzące w roślinach. Niedobór fosforu powoduje, że liście roślin mają fioletowe przebarwienia. Po dodaniu superfosfatu stają się zielone. Po dodaniu saletry amonowej pożółkłe liście odzyskały zielony kolor. Po dodaniu Zincu roślina z żółtymi przebarwieniami odzyskała zielony kolor. Po dodaniu nordoksu roślina z zielonymi przebarwieniami na liściach i zwiędłymi odzyskała zieleń, a liście się podniosły. Po dodaniu missiboru zwinięte liście, rozwinęły się i podniosły. Po dodaniu nawozu kredowego liście pożółkłe z usychającymi brzegami odzyskały zielony kolor i podniosły się. Po dodaniu chlorku potasu liście pomarańczowe na obrzeżach i nieco pożółkłe odzyskały zdrowy wygląd – zazieleniły się.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Podpowiedźgreenwhite
Nawozy mineralne to nawozy zawierające nieorganiczne związki chemiczne lub ich mieszaniny, zawierające składniki odżywcze. Ich stosowanie w nawożeniu roślin, ma na celu zapewnienie odpowiedniego składu gleby. Są efektywniejsze od nawozów naturalnych, ponieważ rośliny łatwiej je wchłaniają. Zawierają sole lub inne związki dodawane do gleby w celu uzupełnienia niedoboru pierwiastków pobieranych przez uprawniane na niej rośliny.
RNnxokW37mjli
Ćwiczenie 1
Dobierz nazwę nawozu do pierwiastka, który stanowi jego główny element. azot Możliwe odpowiedzi: 1. Cu, 2. Fe, 3. K, 4. Ca, 5. Mn, 6. Zn, 7. B, 8. N, 9. S, 10. Mg, 11. Mo, 12. P fosfor Możliwe odpowiedzi: 1. Cu, 2. Fe, 3. K, 4. Ca, 5. Mn, 6. Zn, 7. B, 8. N, 9. S, 10. Mg, 11. Mo, 12. P potas Możliwe odpowiedzi: 1. Cu, 2. Fe, 3. K, 4. Ca, 5. Mn, 6. Zn, 7. B, 8. N, 9. S, 10. Mg, 11. Mo, 12. P wapń Możliwe odpowiedzi: 1. Cu, 2. Fe, 3. K, 4. Ca, 5. Mn, 6. Zn, 7. B, 8. N, 9. S, 10. Mg, 11. Mo, 12. P magnez Możliwe odpowiedzi: 1. Cu, 2. Fe, 3. K, 4. Ca, 5. Mn, 6. Zn, 7. B, 8. N, 9. S, 10. Mg, 11. Mo, 12. P siarka Możliwe odpowiedzi: 1. Cu, 2. Fe, 3. K, 4. Ca, 5. Mn, 6. Zn, 7. B, 8. N, 9. S, 10. Mg, 11. Mo, 12. P molibden Możliwe odpowiedzi: 1. Cu, 2. Fe, 3. K, 4. Ca, 5. Mn, 6. Zn, 7. B, 8. N, 9. S, 10. Mg, 11. Mo, 12. P żelazo Możliwe odpowiedzi: 1. Cu, 2. Fe, 3. K, 4. Ca, 5. Mn, 6. Zn, 7. B, 8. N, 9. S, 10. Mg, 11. Mo, 12. P mangan Możliwe odpowiedzi: 1. Cu, 2. Fe, 3. K, 4. Ca, 5. Mn, 6. Zn, 7. B, 8. N, 9. S, 10. Mg, 11. Mo, 12. P miedź Możliwe odpowiedzi: 1. Cu, 2. Fe, 3. K, 4. Ca, 5. Mn, 6. Zn, 7. B, 8. N, 9. S, 10. Mg, 11. Mo, 12. P bor Możliwe odpowiedzi: 1. Cu, 2. Fe, 3. K, 4. Ca, 5. Mn, 6. Zn, 7. B, 8. N, 9. S, 10. Mg, 11. Mo, 12. P cynk Możliwe odpowiedzi: 1. Cu, 2. Fe, 3. K, 4. Ca, 5. Mn, 6. Zn, 7. B, 8. N, 9. S, 10. Mg, 11. Mo, 12. P
Dobierz nazwę nawozu do pierwiastka, który stanowi jego główny element. azot Możliwe odpowiedzi: 1. Cu, 2. Fe, 3. K, 4. Ca, 5. Mn, 6. Zn, 7. B, 8. N, 9. S, 10. Mg, 11. Mo, 12. P fosfor Możliwe odpowiedzi: 1. Cu, 2. Fe, 3. K, 4. Ca, 5. Mn, 6. Zn, 7. B, 8. N, 9. S, 10. Mg, 11. Mo, 12. P potas Możliwe odpowiedzi: 1. Cu, 2. Fe, 3. K, 4. Ca, 5. Mn, 6. Zn, 7. B, 8. N, 9. S, 10. Mg, 11. Mo, 12. P wapń Możliwe odpowiedzi: 1. Cu, 2. Fe, 3. K, 4. Ca, 5. Mn, 6. Zn, 7. B, 8. N, 9. S, 10. Mg, 11. Mo, 12. P magnez Możliwe odpowiedzi: 1. Cu, 2. Fe, 3. K, 4. Ca, 5. Mn, 6. Zn, 7. B, 8. N, 9. S, 10. Mg, 11. Mo, 12. P siarka Możliwe odpowiedzi: 1. Cu, 2. Fe, 3. K, 4. Ca, 5. Mn, 6. Zn, 7. B, 8. N, 9. S, 10. Mg, 11. Mo, 12. P molibden Możliwe odpowiedzi: 1. Cu, 2. Fe, 3. K, 4. Ca, 5. Mn, 6. Zn, 7. B, 8. N, 9. S, 10. Mg, 11. Mo, 12. P żelazo Możliwe odpowiedzi: 1. Cu, 2. Fe, 3. K, 4. Ca, 5. Mn, 6. Zn, 7. B, 8. N, 9. S, 10. Mg, 11. Mo, 12. P mangan Możliwe odpowiedzi: 1. Cu, 2. Fe, 3. K, 4. Ca, 5. Mn, 6. Zn, 7. B, 8. N, 9. S, 10. Mg, 11. Mo, 12. P miedź Możliwe odpowiedzi: 1. Cu, 2. Fe, 3. K, 4. Ca, 5. Mn, 6. Zn, 7. B, 8. N, 9. S, 10. Mg, 11. Mo, 12. P bor Możliwe odpowiedzi: 1. Cu, 2. Fe, 3. K, 4. Ca, 5. Mn, 6. Zn, 7. B, 8. N, 9. S, 10. Mg, 11. Mo, 12. P cynk Możliwe odpowiedzi: 1. Cu, 2. Fe, 3. K, 4. Ca, 5. Mn, 6. Zn, 7. B, 8. N, 9. S, 10. Mg, 11. Mo, 12. P
Dobierz nazwę nawozu do pierwiastka, który stanowi jego główny element.
Cu, Ca, B, Zn, P, K, N
Saletra amonowa
Superfosfat
Chlorek potasu
Nawóz kredowy
Nordox 75 WG
Missibor
Zinc 750
RnM8RsQZx6Q5r
Ćwiczenie 2
Uzupełnij zdanie, podając jakiego pierwiastka dotycz opis. Tu uzupełnij - Żółknięcie i usychanie najstarszych liści. Zahamowanie wzrostu rośliny, szczególnie liści. Tu uzupełnij - Roślina ma zabarwienie ciemnozielone, czerwone do purpurowego. Starsze liście przybierają kolor żółto-brunatno-czerwony. Tu uzupełnij - Liście mają żółte przebarwienia. Wierzchołki i brzegi liści są czerwone. Tu uzupełnij - Młode liście zwijają się od wierzchołka. Zabarwienie od żółto-zielonego do biało-zielonego. Wierzchołki liści zasychają. Tu uzupełnij - Starsze liście zanik chlorofilu. Tylko nerwy pozostają zielone. Wierzchołki i brzegi liści zwinięte ku górze. Tu uzupełnij - Chloroza (zanik chlorofilu) obejmuje całe liście. Żółknięciu ulegają młodsze liście, ich spód jest zaczerwieniony. Tu uzupełnij - Blaszka liściowa zredukowana. Młode liście ulegają chlorozie. Ich tkanki zasychają. Tu uzupełnij - Chloroza najmłodszych liści. Wierzchołki młodych liści są blade lub żółte. Następuje zasychanie brzegów blaszki liściowej. Tu uzupełnij - Najmłodsze liście przybierają barwę oliwkowo-zieloną. Obumarła tkanka pomiędzy nerwami wypada. Następuje zahamowanie wzrostu i opadanie liści. Tu uzupełnij - Niebiesko-zielona barwa liści. Brak turgoru. Tu uzupełnij- Starsze liście zniekształcone i pozwijane. Tu uzupełnij - Liście mają jasnozielone przebarwienia. Drobne młode liście.
Uzupełnij zdanie, podając jakiego pierwiastka dotycz opis. Tu uzupełnij - Żółknięcie i usychanie najstarszych liści. Zahamowanie wzrostu rośliny, szczególnie liści. Tu uzupełnij - Roślina ma zabarwienie ciemnozielone, czerwone do purpurowego. Starsze liście przybierają kolor żółto-brunatno-czerwony. Tu uzupełnij - Liście mają żółte przebarwienia. Wierzchołki i brzegi liści są czerwone. Tu uzupełnij - Młode liście zwijają się od wierzchołka. Zabarwienie od żółto-zielonego do biało-zielonego. Wierzchołki liści zasychają. Tu uzupełnij - Starsze liście zanik chlorofilu. Tylko nerwy pozostają zielone. Wierzchołki i brzegi liści zwinięte ku górze. Tu uzupełnij - Chloroza (zanik chlorofilu) obejmuje całe liście. Żółknięciu ulegają młodsze liście, ich spód jest zaczerwieniony. Tu uzupełnij - Blaszka liściowa zredukowana. Młode liście ulegają chlorozie. Ich tkanki zasychają. Tu uzupełnij - Chloroza najmłodszych liści. Wierzchołki młodych liści są blade lub żółte. Następuje zasychanie brzegów blaszki liściowej. Tu uzupełnij - Najmłodsze liście przybierają barwę oliwkowo-zieloną. Obumarła tkanka pomiędzy nerwami wypada. Następuje zahamowanie wzrostu i opadanie liści. Tu uzupełnij - Niebiesko-zielona barwa liści. Brak turgoru. Tu uzupełnij- Starsze liście zniekształcone i pozwijane. Tu uzupełnij - Liście mają jasnozielone przebarwienia. Drobne młode liście.
Uzupełnij puste pola, wstawiając symbol pierwiastka, którego dotyczy opis.
Zn, B, P, Cu, Ca, N, K
............ - Żółknięcie i usychanie najstarszych liści. Zahamowanie wzrostu rośliny, szczególnie liści.
............ - Roślina ma zabarwienie ciemnozielone, czerwone do purpurowego. Starsze liście przybierają kolor żółto-brunatno-czerwony.
............ - Liście mają żółte przebarwienia. Wierzchołki i brzegi liści są czerwone.
............ - Młode liście zwijają się od wierzchołka. Zabarwienie od żółto-zielonego do biało-zielonego. Wierzchołki liści zasychają.
............ - Niebiesko-zielona barwa liści. Brak turgoru.
............ - Starsze liście zniekształcone i pozwijane.
............ - Liście mają jasnozielone przebarwienia. Drobne młode liście.