Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Badanie reaktywności węglowodorów nasyconych, nienasyconych i aromatycznych z wodorem, chlorowcami, ze szczególnym uwzględnieniem roztworu bromu w CHBrIndeks dolny 33 oraz wody bromowej.
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
XIII. Węglowodory. Uczeń:
12) projektuje doświadczenia pozwalające na wskazanie różnic we właściwościach chemicznych węglowodorów nasyconych, nienasyconych i aromatycznych; na podstawie wyników przeprowadzonych doświadczeń wnioskuje o rodzaju węglowodoru; pisze odpowiednie równania reakcji.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
porównuje reaktywność węglowodorów nasyconych, nienasyconych i aromatycznych;
wyjaśnia, na czym polega tzw. reakcja probówkowa;
przedstawia reakcje charakterystyczne dla określonych grup węglowodorów.
Strategie nauczania:
asocjacyjna;
problemowa.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja dydaktyczna;
analiza materiału źródłowego;
ćwiczenia uczniowskie;
eksperyment chemiczny;
symulacja;
kieszeń i szuflada.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i z dostępem do Internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, kreda/marker;
rzutnik multimedialny.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Uczniowie starają się udzielić odpowiedzi na pytanie: Co wpływa na reaktywność węglowodorów?
Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów. Uczniowie odpowiadają na pytanie: Jak można podzielić węglowodory pod względem ich budowy?
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.
Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, które będą używane na lekcji.
Faza realizacyjna:
Eksperyment chemiczny – „Badanie reakcji roztworu bromu w CHBrIndeks dolny 33 w cykloheksanu i cykloheksenu”. Nauczyciel rozdaje karty pracy uczniom. Uczniowie dobierają się w grupy i ustalają procedury wykonania eksperymentu, zapisują w kartach pracy. Po wyznaczonym czasie, chętni uczniowie podają, jakie zaplanowali następujące po sobie czynności wykonania eksperymentu. Nauczyciel zatwierdza poprawność instrukcji wykonania. Uczniowie formułują problem badawczy w formie pytania oraz hipotezę – zapisują je w kartach pracy, pobierają ze stołu laboratoryjnego odpowiednie szkło i sprzęt laboratoryjny oraz odczynniki, po czym przeprowadzają eksperyment. Obserwacje, wnioski i równania reakcji zapisują w kartach pracy. Nauczyciel monitoruje przebieg pracy uczniów. Po wyznaczonym czasie, chętna osoba prezentuje na forum klasy efekty pracy. Pozostali wraz z nauczycielem weryfikują poprawność merytoryczną wypowiedzi ucznia.
Uczniowie w parach pracują z symulacją – sprawdzają reaktywność węglowodorów symulacji z wodorem, wodą bromową oraz roztworu bromu w CHBrIndeks dolny 33, anastępnie wykonują zawarte w medium ćwiczenia.
Uczniowie analizują treści z e‑materiału w sekcji „Przeczytaj”: reakcję substytucji, reakcję addycji, reakcję addycji nukleofilowej, reakcję polimeryzacji, halogenowanie, acylowanie i alkilowanie węglowodorów aromatycznych. Po wyznaczonym czasie, wskazani/chętni uczniowie podchodzą do tablicy i zapisują przykłady równań reakcji chemicznych na tablicy, które wskazuje nauczyciel. Pozostali i nauczycieli weryfikują poprawność merytoryczną zapisów równań.
Nauczyciel zapowiada uczniom, że będą rozwiązywać ćwiczenia nr 5‑10, zawarte w e‑materiale w sekcji „Sprawdź się”. Uczniowie wykonują zadania w parach. Po ustalonym czasie, wybrani uczniowie przedstawiają odpowiedzi, a pozostali wspólnie ustosunkowują się do nich. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej.
Prowadzący zapowiada uczniom, że w kolejnym kroku będą rozwiązywać ćwiczenia nr 1 i 4 z sekcji „Sprawdź się”. Każdy z uczniów wykonuje ćwiczenia samodzielnie. Po ustalonym czasie wybrane osoby przedstawiają rozwiązania. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej. Ćwiczenia, których uczniowie nie zdążą wykonać podczas lekcji, mogą być zlecone do wykonania w ramach pracy domowej.
Faza podsumowująca:
1. Kieszeń i szuflada. Nauczyciel rozdaje uczniom małe samoprzylepne karteczki. Prowadzący zajęcia rysuje na tablicy kieszeń, a obok niej zapisuje: „Co zabieram ze sobą?”. Tutaj uczeń ma wpisać to, co wyniósł z zajęć, co do niego szczególnie przemówiło, co się spodobało lub co mu się przyda w przyszłości. Poniżej nauczyciel rysuje szufladę i białą plamę. Obok szuflady zapisuje: „Co mi się nie przyda?”, a obok białej plamy: „Czego zabrakło?”. Poniższe rysunki uczeń wypełnia małymi samoprzylepnymi karteczkami z zapisanymi krótkimi zdaniami, równoważnikami zdań lub kluczowymi słowami. Jest to okazja także do analizy przebiegu zajęć i szybkiej powtórki.
Praca domowa:
Uczniowie pozostałe ćwiczenia w sekcji „Sprawdź się”, których nie wykonali podczas lekcji, rozwiązują w domu.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie symulację mogą wykorzystać podczas przygotowania się do lekcji czy pracy kontrolnej, natomiast uczniowie nieobecni na lekcji, medium mogą wykorzystać do uzupełnienia luk kompetencyjnych.
Materiały pomocnicze:
Nauczyciel przygotowuje małe samoprzylepne karteczki dla uczniów.
Doświadczenie chemiczne – „Badanie reakcji roztworu bromu w CHBrIndeks dolny 33 w cykloheksanu i cykloheksenu”.
Szkło i sprzęt laboratoryjny: statywy do probówek, probówki, pipety.
Odczynniki chemiczne: roztwór bromu w CHBrIndeks dolny 33, cykloheksan, cykloheksen.
Karty charakterystyk substancji chemicznych.
Karta pracy ucznia: