Dla nauczyciela
Autor: Miłosz Biedrzycki
Przedmiot: Język polski
Temat: Odkłamywanie świata w poezji Nowej Fali
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności.
Cele operacyjne. Uczeń:
omówi założenia programu poetyckiego pokolenia Nowej Fali;
przeanalizuje wiersz Co jest grane Stanisława Barańczaka i Poezja lingwistyczna Zdzisława Jaskuły;
wskaże środki stylistyczne w wierszach oraz omówi ich funkcje.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
burza mózgów.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiały. Uczniowie zapoznają się z treścią sekcji „Wprowadzenie”, z rozdziałem pt. „Program Nowej Fali” z sekcji „Przeczytaj” i dwoma wierszami z tej samej sekcji.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel inicjuje rozmowę na temat wyzwań, jakie stają przed twórcami w warunkach opresyjnej władzy. Zwraca uwagę na szczególną sytuację poezji – jako dziedziny twórczości skupionej na zagadnieniach językowych – w obliczu faktu, że władza co do zasady dąży do przejęcia i utrzymania kontroli nad językiem w sferze publicznej. Nauczyciel może wspomnieć, że podejrzliwość i niechęć władz państwowych wobec poezji i poetów ma długą tradycję, i przypomnieć np. opinię Platona, że poeci powinni być wygnani z idealnego państwa, ponieważ ich działalność zawsze będzie stanowić przeszkodę w skutecznym sprawowaniu władzy.
Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji i wspólnie z uczniami ustala cele zajęć i kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie wysłuchują recytacji wierszy z sekcji „Słuchowisko”. Następnie nauczyciel dzieli uczniów na dwie grupy. Każda z nich metodą burzy mózgów wykonuje jedno z poleceń z sekcji „Słuchowisko”. Reprezentanci każdej z drużyn przedstawiają odpowiedź na wykonywane przez swoją grupę polecenie, nauczyciel i pozostali uczniowie komentują. Następnie uczniowie wspólnie uzupełniają i redagują odpowiedzi na polecenia, tak żeby odzwierciedlały ustalenia ogółu uczniów biorących udział w zajęciach.
Uczniowie zapoznają się z wskazówkami do analizy obu z prezentowanych wierszy w sekcji „Przeczytaj”.
Nauczyciel inicjuje rozmowę na temat podobieństw i różnic strategii poetyckich, widocznych w utworach obu autorów. Zachęca uczniów do znalezienia przykładów środków artystycznych występujących w obu wierszach, takich jak defrazeologizacja i kontaminacja związków frazeologicznych, czy też gry słowne oparte na podobieństwach brzmieniowych (
że to nami / żetonami
– Barańczak,pomyśli / po myśli
– Jaskuła). Zwraca uwagę na różnice w poetyce między utworami, np. na aluzje literackie, które obecne są w wierszu Zdzisława Jaskuły, natomiast nie stosuje ich Stanisław Barańczak. Jeżeli nauczyciel uzna to za stosowne, może zorganizować zabawę w szukanie cytatów i kryptocytatów w wierszu „Poezja lingwistyczna” na zasadzie współzawodnictwa między grupami uczniów.Uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenia 1–8 z sekcji „Sprawdź się”, następnie porównują odpowiedzi z sąsiednią parą. Wybrani uczniowie prezentują odpowiedzi, nauczyciel komentuje.
Nauczyciel wraz z uczniami wybierają dwa artykuły dotyczące wydarzeń bieżących z mediów elektronicznych (przykładowo: tvp.info, liberte.pl, wsieci.pl, wiadomo.co, wyborcza.pl, dorzeczy.pl – dwa ostatnie w razie możliwości dostępu do treści płatnych); byłoby wskazane, żeby wybrane media reprezentowały różne strony sporu politycznego. Uczniowie z pomocą nauczyciela odszukują w wybranych artykułach związki frazeologiczne użyte w celach perswazyjnych.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel dzieli uczniów na dwie grupy. Uczniowie próbują swoich sił w stosowaniu poznanych uprzednio w ciągu lekcji środków artystycznych: defrazeologizacji i kontaminacji, używając jako materiału wyjściowego artykułów wybranych wcześniej i tworzą krótkie utwory w poetyce Nowej Fali.
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i przeprowadza krótką rozmowę na temat spełnienia kryteriów sukcesu.
Nauczyciel inicjuje rozmowę, w której uczniowie dzielą się refleksjami na temat języka propagandy – historycznie i współcześnie – oraz możliwościami poezji w dekonstruowaniu tego języka.
Praca domowa:
Który z wierszy zamieszczonych w sekcji „Słuchowisko” najbardziej cię zainteresował? Dokonaj analizy i interpretacji wybranego utworu.
Samodzielnie odszukaj jeden z wierszy z nurtu powstającej współcześnie w Polsce tzw. poezji zaangażowanej (sugerowane autorki i autorzy: Anna Adamowicz, Tomasz Bąk, Konrad Góra, Kamila Janiak, Szczepan Kopyt, Kira Pietrek). Opisz podobieństwa i różnice ze znanymi ci utworami poezji Nowej Fali.
Materiały pomocnicze:
Świrek A., W kręgu współczesnej poezji lingwistycznej, Zielona Góra 1985.
Wskazówki metodyczne
Z materiału multimedialnego można skorzystać w fazie podsumowującej.