Sprawdź się
Wymienionym w wierszu Barańczaka elementom świata przedstawionego przyporządkuj elementy opresyjnej rzeczywistości, które się za nimi kryją.
przemoc i strach, obłuda życia publicznego, oficjalna propaganda, zakłamanie świata
dziewczynka wręczająca kwiaty | |
występ wojskowej orkiestry | |
ludowy koncert | |
koncert rozrywkowy |
Wymień odmiany muzyki, opisywane w wierszu Co jest grane, i przypisz im znaczenia ujawniające charakter komunistycznego państwa.
Zinterpretuj zakończenie analizowanego wiersza Barańczaka:my sami gramy sobą przed samymi sobą – ale w rytmicznym terrorze hołubców, paradnego marszu, estradowych podrygów, chóralnego śpiewu, w tym tumulcie wszystkiego, co jest grane przez nas ogłuszeni i ogłupieni doszczętnie, tracimy głos i głowę, zapominając wciąż na nowo, kto tu gra, po co, i co jest właściwie grane.
Zinterpretuj sensy zdefrazeologizowanych idiomów z wiersza Poezja lingwistyczna: - trzeba mieć język giętki w Związku Literatów,
- należy oćwiczyć [język] gimnastycznie,
- [należy] zmusić [język], by stanął na głowie,
- [głowa] co pomyśli, to po myśli,
- [niech język] będzie języczkiem od‑wagi.
(język giętki - łatwość wypowiedzi; ćwiczyć język - ćwiczyć łatwość wypowiedzi; stać na głowie - dołożyć wszelkich starań, aby osiągnąć zamierzony cel; po myśli - zgodnie z oczekiwaniami; języczek uwagi - argument rozstrzygający w danej sprawie)
Wymień co najmniej cztery znaczenia słowa „język”, w których występuje to słowo w analizowanym wierszu Jaskuły.
Podaj najważniejsze cechy rzeczywistości społecznej i politycznej, której sprzeciwiają się analizowane wiersze: Co jest grane i Poezja lingwistyczna.
Który z wierszy zamieszczonych w sekcji „Słuchowisko” najbardziej cię zainteresował? Dokonaj analizy i interpretacji wybranego utworu.