Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RIPZwk1nfxZ4d1
Ćwiczenie 1
Zaznacz właściwe odpowiedzi. Przedstawiciele Nowej Fali piętnowali w swej poezji m.in.: Możliwe odpowiedzi: 1. totalitarny charakter państwa., 2. absurdy ekonomii realnego socjalizmu., 3. kłamstwa propagandy., 4. zaangażowanie intelektualistów w życie polityczne.
RdG2Qi5gFStEO1
Ćwiczenie 2
Zaznacz właściwe odpowiedzi. Charakterystyczne dla poetyki twórczości pokolenia Nowej Fali były m.in.: Możliwe odpowiedzi: 1. eskapizm., 2. odrzucenie alegorycznego przedstawiania rzeczywistości., 3. zaangażowany, publicystyczny przekaz treści społecznych., 4. realistyczne ukazywanie świata.
R1QosRr992JOz1
Ćwiczenie 3
Wymienionym w wierszu Barańczaka elementom świata przedstawionego przyporządkuj elementy opresyjnej rzeczywistości, które się za nimi kryją. dziewczynka wręczająca kwiaty Możliwe odpowiedzi: 1. przemoc i strach, 2. obłuda życia publicznego, 3. oficjalna propaganda, 4. zakłamanie świata występ wojskowej orkiestry Możliwe odpowiedzi: 1. przemoc i strach, 2. obłuda życia publicznego, 3. oficjalna propaganda, 4. zakłamanie świata ludowy koncert Możliwe odpowiedzi: 1. przemoc i strach, 2. obłuda życia publicznego, 3. oficjalna propaganda, 4. zakłamanie świata koncert rozrywkowy Możliwe odpowiedzi: 1. przemoc i strach, 2. obłuda życia publicznego, 3. oficjalna propaganda, 4. zakłamanie świata
21
Ćwiczenie 4

Wymień odmiany muzyki, opisywane w wierszu Co jest grane, i przypisz im znaczenia ujawniające charakter komunistycznego państwa.

R3f05Ex7q7KDJ
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Zinterpretuj zakończenie analizowanego wiersza Barańczaka:
my sami gramy sobą przed samymi sobą – ale w rytmicznym terrorze hołubców, paradnego marszu, estradowych podrygów, chóralnego śpiewu, w tym tumulcie wszystkiego, co jest grane przez nas ogłuszeni i ogłupieni doszczętnie, tracimy głos i głowę, zapominając wciąż na nowo, kto tu gra, po co, i co jest właściwie grane.

RNvHPBjPYabOJ
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Zinterpretuj sensy zdefrazeologizowanych idiomów z wiersza Poezja lingwistyczna: - trzeba mieć język giętki w Związku Literatów,
- należy oćwiczyć [język] gimnastycznie,
- [należy] zmusić [język], by stanął na głowie,
- [głowa] co pomyśli, to po myśli,
- [niech język] będzie języczkiem od‑wagi.

(język giętki - łatwość wypowiedzi; ćwiczyć język - ćwiczyć łatwość wypowiedzi; stać na głowie - dołożyć wszelkich starań, aby osiągnąć zamierzony cel; po myśli - zgodnie z oczekiwaniami; języczek uwagi - argument rozstrzygający w danej sprawie)

RjHU4uS0S1nNF
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Wymień co najmniej cztery znaczenia słowa „język”, w których występuje to słowo w analizowanym wierszu Jaskuły.

Ro0mPN2c5Zasb
(Uzupełnij).
311
Ćwiczenie 8

Podaj najważniejsze cechy rzeczywistości społecznej i politycznej, której sprzeciwiają się analizowane wiersze: Co jest granePoezja lingwistyczna.

R1VYv7bOVJqxZ
Mapa myśli. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: Cechy rzeczywistości
    • Elementy należące do kategorii Cechy rzeczywistości
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Koniec elementów należących do kategorii Cechy rzeczywistości
RraqXGRzo8kDl
(Uzupełnij).
Praca domowa

Który z wierszy zamieszczonych w sekcji „Słuchowisko” najbardziej cię zainteresował? Dokonaj analizy i interpretacji wybranego utworu.