Dla nauczyciela
Autorka: Anna Wąsiel‑Alberska
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Atrybuty państwa jako organizacji politycznej
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
V. Państwo, myśl polityczna i demokratyzacja.
Uczeń:
2) charakteryzuje atrybuty państwa jako organizacji politycznej (terytorialność, przymusowość, suwerenność zewnętrzna i wewnętrzna); przedstawia cechy władzy państwowej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
oceni znaczenie atrybutów państwa dla funkcjonowania państwa współczesnego;
przeanalizuje różne rozumienia pojęcia suwerenności państwa i oceni jej znaczenie dla jednostki;
scharakteryzuje różnice między obywatelami i ludnością.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
mapa myśli;
burza mózgów;
analiza porównawcza materiałów źródłowych;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.
Formy zajęć:
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Nawiązanie do codzienności uczniów: „Jakie znaczenie w waszym codziennym życiu ma państwo?”, „Czy państwo we współczesnym świecie jest potrzebne?”. Dyskusja, której celem jest m.in. sprawdzenie poziomu zainteresowania sprawami państwa.
2. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
Faza realizacyjna
1. Burza mózgów. Uczniowie prezentują swoje skojarzenia z hasłem „państwo”. Moderator zapisuje je na tablicy w formie mapy myśli/pojęć, której centralnym punktem jest zapisane hasło. Po zapisaniu propozycji uczniowie samodzielnie je weryfikują.
2. Omówienie atrybutów państwa. Praca w grupach. Zadaniem każdej z nich jest krótka charakterystyka poszczególnych atrybutów państwa na podstawie treści e‑materiału.
3. Pytanie do klasy: „Jakie są różnice między obywatelami a ludnością państwa?”. Uczniowie przygotowują odpowiedzi w parach, następnie chętni przedstawiają swoje propozycje. Klasa konfrontuje te pomysły z treścią ilustracji interaktywnej „Stała ludność”.
4. Praca ze schematem. Uczniowie w grupach analizują informacje i materiały źródłowe, przygotowują notatkę w formie mapy myśli. Następnie porównują swoje propozycje, uzupełniają i weryfikują. Wspólnie wykonują ćwiczenia dołączone do schematu.
5. Prezentacja rezultatów pracy grup. Na zakończenie weryfikacja i uzupełnienie mapy myśli/pojęć stworzonej w czasie burzy mózgów.
6. Dyskusja za i przeciw na temat: „Państwo nie ma żadnego wpływu na życie jednostki”. Adwersarze podają swoje argumenty na przemian. Na zakończenie chętne lub wybrane osoby przedstawiają swoją ocenę znaczenia państwa w życiu jednostki.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie w ramach podsumowania wykonują ćwiczenia interaktywne wskazane przez nauczyciela.
2. Nauczyciel prosi uczniów, by skonfrontowali swoje wyobrażenia o znaczeniu państwa z początku lekcji i po uzyskaniu informacji na temat jego atrybutów. Chętne lub wybrane osoby przedstawiają znaczenie suwerenności wewnętrznej i zewnętrznej państwa dla konkretnego mieszkańca państwa i możliwości podejmowania przez niego decyzji.
Praca domowa:
Napisz krótką rozprawkę, w której rozważysz, jakie obowiązki wobec państwa chcesz realizować i uzasadnij, dlaczego.
Materiały pomocnicze:
Współczesne stosunki międzynarodowe, red. Teresa Łoś‑Nowak, Wrocław 2013.
Konstanty Adam Wojtaszczyk, Wojciech Jakubowski, Społeczeństwo i polityka. Podstawy nauk politycznych, Warszawa 2018.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Materiały ze schematu mogą być inspiracją do samodzielnego przygotowania przez uczniów prezentacji multimedialnej na temat atrybutów innych państw.