Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorów: Magdalena Fuhrmann, Artur Jasiński
Przedmiot: geografia
Temat: Czynniki warunkujące rozmieszczenie upraw na świecie
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy, klasa 2
PODSTAWA PROGRAMOWA
X. Rolnictwo, leśnictwo i rybactwo: czynniki rozwoju rolnictwa, struktura użytków rolnych, obszary upraw i chów zwierząt, zrównoważona gospodarka leśna, rybactwo (morskie i śródlądowe, akwakultura).
Uczeń:
3) wyjaśnia zasięg geograficzny głównych upraw i chowu zwierząt na świecie.
Kształtowane kompetencje kluczowe
- kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
- kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
1. wymienia i opisuje czynniki przyrodnicze rozmieszczenia upraw na świecie;
2. wymienia i opisuje czynniki antropogeniczne rozmieszczenia upraw na świecie;
3. omawia znaczenie poszczególnych czynników w zależności od rodzaju upraw i poziomu rozwoju społeczno‑gospodarczego.
Strategie nauczania: asocjacyjna
Metody nauczania: IBSE, Blended learning
Formy pracy: praca indywidualna / praca w parach / praca w grupach
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny
Materiały pomocnicze:
Falkowski J., Kostrowicki J., 2001, Geografia rolnictw świata, PWN, Warszawa.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca:
1. Nauczyciel rozmawia z uczniami o rodzajach upraw i o wymaganiach, jakie mają poszczególne rośliny uprawne.
2. Nauczyciel przedstawia cele lekcji.
Faza realizacyjna:
1. Uczniowie zapoznają się z filmem edukacyjnym i notują najważniejsze czynniki rozmieszczenia upraw oraz ich zróżnicowanie na świecie.
2. Nauczyciel sprawdza zrozumienie zagadnienia.
3. Uczniowie dobierają się w pary i wspólnie analizują grafikę interaktywną. Przy każdym rodzaju uprawy rozmawiają nad jej rozmieszczeniem oraz czynnikami warunkującymi ich uprawę
4. Po omówieniu w parach wszystkich czynników, kolejne pary omawiają jeden czynnik, a pozostali uczniowie weryfikują poprawność wypowiedzi, nanoszą ewentualne poprawki i uzupełnienia do własnych notatek.
5. Nauczyciel rozmawia z uczniami na temat zmiany roli czynników w czasie. Zwraca również uwagę na zależności od rodzaju upraw i poziomu rozwoju społeczno‑gospodarczego. Nauczyciel omawia z uczniami czynniki kształtujące uprawy na poszczególnych kontynentach i w poszczególnych regionach rolniczych na świecie. Uczniowie notują zdobyte informacje w zeszycie.
Faza podsumowująca
1. Przypomnienie celów lekcji.
2. Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji.
3. Utrwalenie najważniejszych pojęć, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.
4. Ocena pracy uczniów podczas lekcji.
Praca domowa
1. Utrwalenie wiadomości przedstawionych na lekcji.
2. Przygotowanie pracy pisemnej na temat roli poszczególnych czynników warunkujących rozmieszczenie upraw na dwóch wybranych kontynentach.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Multimedium może być wykorzystane podczas realizacji tematów związanych z rozmieszczeniem upraw na świecie.