Dla nauczyciela
Autor: Stanisław Mrozowicz
Przedmiot: Historia
Temat: Katastrofa gibraltarska i śmierć Władysława Sikorskiego
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia cel wizyty gen. Władysława Sikorskiego na Bliskim Wschodzie w 1943 r.
omawia przebieg katastrofy gibraltarskiej i hipotezy z nią związane.
tłumaczy znaczenie postaci gen. Sikorskiego dla polskiej polityki i pozycji polskiego rządu podczas II wojny św.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji. Określa cel zajęć i informuje uczniów o ich planowanym przebiegu.
Prowadzący zadaje uczniom pytanie o umiejscowienie tematu lekcji w czasie. Pyta: W jakim okresie się znajdujemy? Co ważnego działo się wcześniej? Uczniowie powinni wspomnieć o relacjach polsko‑sowieckich, przystąpieniu ZSRS do koalicji antyhitlerowskiej, zawarciu układu Sikorski‑Majski oraz utworzeniu Armii Andersa na terenie ZSRS.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj” i zapisują w zeszycie minimum pięć pytań do tekstu dotyczącego katastrofy gibraltarskiej i śmierci gen. Sikorskiego. Uwaga: każde z pytań powinno rozpoczynać się od słowa „dlaczego”. Uczniowie spacerują po klasie i na umówiony dźwięk znajdują kogoś do pary, następnie zadają pytania sformułowane podczas czytania tekstu i na nie odpowiadają.
Praca z pierwszym multimedium („Film”). Nauczyciel odtwarza nagranie, uczniowie pracują w parach. Analizują treść polecenia nr 2: „Opisz, jak układały się stosunki między Władysławem Sikorskim a Władysławem Andersem”, dyskutują, a następnie zapisują wnioski. Wybrane grupy omawiają swoje rozwiązanie i spostrzeżenia na forum klasy. W podobny sposób wykonują polecenie nr 3.
Praca z drugim multimedium („Film + Sprawdź się”). Nauczyciel czyta treść polecenia nr 2 „Wyobraź sobie, że jesteś członkiem komisji śledczej, badającej okoliczności śmierci Władysława Sikorskiego. Który z wątków poruszonych przez eksperta wydaje ci się najbardziej realny? Odpowiedź uzasadnij” i prosi uczniów, aby w grupach 4‑osobowych przygotowali rozwiązanie na podstawie materiału, który zaraz zostanie odtworzony. Po ustalonym czasie wybrane osoby przedstawiają propozycje odpowiedzi, wspólnie dyskutują.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel poleca wybranemu uczniowi albo uczennicy (może być także ochotnik) podsumowanie lekcji „Katastrofa gibraltarska i śmierć Władysława Sikorskiego”. Pyta, który element był dla uczniów trudny i dlaczego.
Na koniec nauczyciel omawia przebieg zajęć i pracę uczniów, może ocenić uczniowskie grupy za zaangażowanie podczas dyskusji.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia nr 1, 2 i 3 z sekcji „Film + Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Układ Sikorski‑Majski. Wybór dokumentów, oprac. E. Duraczyński, Warszawa 1990.
R. Kaczmarek, Historia Polski 1914–1989, Warszawa 2010.
O. Terlecki, Generał Sikorski, Kraków 1981.
J. Tebinka, Śmierć generała Władysława Sikorskiego w świetle nowych dokumentów brytyjskich [w:] Dzieje Najnowsze, Rocznik XXXIII — 2001, 3; bazhum.muzhp.pl
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą zapoznać się przed lekcją z sekcją „Film”, aby przygotować się do późniejszej pracy.