Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Anna Daniewicz, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: Chemia
Temat: Gdzie stosuje się fenole?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy:
XIV. Hydroksylowe pochodne węglowodorów – alkohole i fenole. Uczeń:
6) porównuje metody otrzymywania, właściwości fizyczne i chemiczne oraz zastosowania alkoholi i fenoli.
Zakres rozszerzony:
XIV Hydroksylowe pochodne węglowodorów – alkohole i fenole. Uczeń:
10) porównuje metody otrzymywania, właściwości i zastosowania alkoholi i fenoli.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymienia i opisuje zastosowania fenoli;
koreluje odpowiednią właściwość fenoli z konkretnym zastosowaniem;
projektuje i wykonuje doświadczenie, które pozwoli wykryć fenole.
Strategia nauczania:
asocjacyjna;
problemowa.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
dyskusja dydaktyczna;
ćwiczenia uczniowskie;
analiza materiału źródłowego;
eksperyment chemiczny;
mapa myśli;
technika gadająca ściana;
technika zdań podsumowujących.
Formy zajęć:
praca zbiorowa;
praca w grupach;
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu/smartfony, tablety;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
rzutnik multimedialny;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
podręczniki;
aplikacja Mentimeter.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom przykładowe pytania: „Co to jest paracetamol? Jakiego, po raz pierwszy, użyto środka odkażającego podczas zabiegu chirurgicznego”?
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół pojęcia właściwości fenoli z wykorzystaniem aplikacji Mentimeter oraz smartfonów/tabletów.
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.
Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, które będą używane na lekcjach.
Faza realizacyjna:
Mapa myśli. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy, rozdaje arkusze papieru A2, mazaki. Zadaniem uczniów jest przygotowanie plakatu w formie mapy myśli na temat zastosowania sześciu dowolnych fenoli. W czasie realizacji tego zadania uczniowie mogą korzystać z wszelkich dostępnych źródeł informacji, w tym z e‑materiału. Uczniowie również wykorzystują grafikę interaktywną zawartą w medium z konkretnymi przykładami zastosowań fenoli. Nauczyciel monitoruje przebieg pracy uczniów. Po upływie ustalonego czasu, liderzy grup prezentują plakaty na forum klasy z wykorzystaniem techniki gadająca ściana. Nauczyciel weryfikuje poprawność merytoryczną wypowiedzi uczniów i podsumowuje całość wykonanego zadania.
Eksperyment uczniowski: „Wykrywanie fenolu w roztworze wodnym”. Prowadzący zajęcia dzieli uczniów na grupy, rozdaje karty pracy oraz odpowiednie szkło i sprzęt laboratoryjny oraz odczynniki chemiczne celem przeprowadzenia eksperymentu (patrz materiał pomocniczy). Po zapoznaniu się z instrukcją doświadczenia, uczniowie formułują pytanie badawcze, hipotezę i zapisują w kartach pracy, po czym przystępują do wykonania eksperymentu. Nauczyciel monitoruje przebieg eksperymentu. Uczniowie swoje spostrzeżenia i wnioski zapisują w kartach pracy. Liderzy grup po wykonanej pracy prezentują efekty pracy grupowej z wykorzystaniem techniki gadająca ściana. Nauczyciel weryfikuje poprawność merytoryczną podczas wypowiedzi uczniów i podsumowuje wykonanie eksperymentu.
Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w medium oraz e‑materiale „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów zadając przykładowe pytania: Co to znaczy że fenol i jego pochodne działają antyseptycznie? jakie zastosowanie ma triloksan i lizol? Do produkcji jakich leków stosowany jest tymol? Które związki posiadają właściwości przeciwutleniające?
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że...
Czego dziś się nauczyłem/łam...
Co było dla mnie łatwe...
Co sprawiło mi trudność...
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Grafika interaktywna może być wykorzystana przez uczniów podczas samodzielnej pracy na lekcji lub przed wykonaniem ćwiczeń dołączonych do medium. Medium może być również wykorzystane podczas odrabiania zadania domowego
Materiały pomocnicze:
1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Co to znaczy że fenol i jego pochodne działają antyseptycznie?
Jakie zastosowanie ma triloksan i lizol?
Do produkcji jakich leków stosowany jest tymol?
Które związki posiadają właściwości przeciwutleniające?
Doświadczenie:
Sprzęt i szkło laboratoryjne: zlewki, bagietki, pipety, probówki, statyw do probówek.
Odczynniki chemiczne: woda destylowana, chlorek żelaza(III), fenol (hydroksybenzen).
Instrukcja wykonania:
Umieść w probówce ok. 2 cmIndeks górny 33 roztworu fenolu.
Dodaj kilka kropel roztworu chlorku żelaza(III).
Obserwuj zmiany.
Karta pracy ucznia:
Duże arkusze papieru (np.: rozmiar A2), mazaki, glutaki.