Autorka e‑materiału: Zuzanna Kościuk

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: The Fourth of July / Czwartego lipca

Grupa docelowa: klasa 8 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.9, II.4, III.1, III.4, III.6, V.1, V.2, V.7

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

  5. [K6] kompetencje obywatelskie

  6. [K8] kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo związane z amerykańskim świętem niepodległości.

  2. Uczeń rozmawia o święcie niepodległości w USA.

  3. Uczeń potrafi porównać charakter obchodów święta niepodległości w USA i w Polsce.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń kształtuje wiedzę na temat historii i tradycji Stanów Zjednoczonych, pozwalającą na pełniejsze rozumienie treści kulturowych, takich jak książki i filmy odwołujące się do historii USA.

  2. Uczeń rozwija świadomość różnic kulturowych i postawę kosmopolityczną ułatwiającą podróżowanie i komunikowanie się.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. metoda kognitywna

  3. konektywizm

  4. podejście humanistyczne

  5. zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe

  6. metoda podająca (praca z tekstem)

  7. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  8. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  9. metoda aktywizująca (praca z prezentacją multimedialną, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca indywidualna

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla zdjęcie Why do Americans celebrate on the 4th of July? (Przeczytaj). Pyta uczniów co widzą na zdjęciu i o odpowiedź na pytanie pod zdjęciem. Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy zgodnie z posiadaną wiedzą ogólną.

  2. W ramach rozgrzewki uczniowie łączą wyrazy z definicjami w Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają pobieżnie tekst The United States and Independence (Przeczytaj) i samodzielnie wybierają właściwy tytuł w Exercise 2 (Przeczytaj).

  2. Uczniowie czytają tekst dokładnie i w parach wybierają prawidłowe odpowiedzi w Exercise 3 (Przeczytaj). Chętni odczytują odpowiedzi na forum klasy i uzasadniają je cytatami z tekstu.

  3. Uczniowie samodzielnie uzupełniają Exercise 4 (Przeczytaj), a chętne osoby nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  4. Uczniowie odpowiadają na forum klasy na pytania:

  • What do you know about the Polish Independence Day? When is it?

  • What historical event does it commemorate?

  • How do Poles celebrate Independence Day?

Nauczyciel zapisuje fakty na tablicy.

  1. Uczniowie ponownie czytają tekst, podkreślając kluczowe informacje. Bazując na informacjach z tablicy i tekstu z e‑materiału uczniowie rozmawiają w parach. Jedna osoba przyjmuje rolę amerykańskiego ucznia, a druga ucznia polskiego i opowiadają sobie na temat historii święta niepodległości w kraju, który reprezentują. Po czym zamieniają się rolami.

  2. W ramach przygotowania do pracy z prezentacją uczniowie rozwiązują krzyżówkę w Exercise 1 (Prezentacja multimedialna). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  3. Uczniowie oglądają i słuchają prezentacji multimedialnej i w parach na urządzeniach mobilnych porządkują wyrażenia w Exercise 2 (Prezentacja multimedialna). Nanoszą rozwiązanie na tablicę.

  4. Uczniowie ponownie oglądają i słuchają prezentacji. W parach porządkują elementy w Exercise 3 (Prezentacja multimedialna) i nanoszą je na tablicę multimedialną.

  5. Korzystając z informacji zawartych w prezentacji, uczniowie wykonują Exercise 4 oraz 5 (Prezentacja multimedialna).

  6. Uczniowie ćwiczą literowanie i pisownię wyrażeń z prezentacji wykonując Exercise 5 (Przeczytaj). Pracują w parach, gdzie jeden uczeń literuje dane słowo do wpisania w lukę w zdaniu, a drugi stara się poprawnie je zapisać. W kolejnym zdaniu z ćwiczenia zamieniają się rolami.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie czytają dialog w Exercise 4 (Sprawdź się) i dopasowują brakujące zdania. Chętna osoba odczytuje odpowiedzi.

  2. Uczniowie w parach tworzą i odgrywają dialog, w którym jedna osoba jest dziennikarzem, a druga opowiada o świętowaniu Dnia Niepodległości w Stanach Zjednoczonych. Następnie uczniowie zamieniają się rolami.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1–35–7 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie piszą pracę domową na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): You were in the United States on the 4th of July. You really enjoyed the Independence Day celebrations. Write a blog post about your experience. In the post:

  • describe two forms of entertainment you took part in;

  • write what you ate;

  • talk about the decorations you saw.

Your post should be 50–120 words long.

Materiały pomocnicze: Prezentacja multimedialna z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Uczniowie w parach lub w zespołach tworzą kolaż lub prezentację multimedialną z ilustracjami (np. zdjęcie Deklaracji Niepodległości, zdjęcie Bostonu i fajerwerków). Na następnej lekcji odtwarzają z wykorzystaniem wizualnych podpowiedzi treści i wyrażenia wprowadzone podczas lekcji. Mogą to zrobić w ramach pracy domowej lub po odpowiednim przygotowaniu materiałów na kolejnej lekcji.