Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Daria Szeliga, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: chemia

Temat: Jaki związek powstaje w wyniku katalitycznej trimeryzacji etynu?

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

XIII. Węglowodory. Uczeń:

4) opisuje właściwości chemiczne alkinów na przykładzie reakcji: spalania, addycji (przyłączenia): H 2 , Cl 2 , HCl, H 2 O , trimeryzacji etynu; pisze odpowiednie równania reakcji.

Zakres rozszerzony

XIII. Węglowodory. Uczeń:

6) opisuje właściwości chemiczne alkinów na przykładzie reakcji: spalania, addycji: H 2 , Cl 2 iBrIndeks dolny 2, HCl i HBr, H 2 O , trimeryzacji etynu; pisze odpowiednie równania reakcji.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • rekonstruuje równanie reakcji za pomocą modeli chemicznych;

  • pisze równanie reakcji trimeryzacji acetylenu;

  • przedstawia warunki prowadzenia reakcji trimeryzacji acetylenu;

  • przedstawia mechanizm trimeryzacji acetylenu.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja dydaktyczna;

  • pogadanka;

  • analiza materiału źródłowego,

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • modelowanie;

  • animacja multimedialna;

  • mapa myśli;

  • technika zdań podsumowaujących.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • modele kulkowo‑pręcikowe;

  • tablica interaktywna/tablica i kreda/pisak;

  • rzutnik multimedialny;

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wykorzystuje informacje zawarte we wprowadzeniu do e‑materiału i zadaje uczniom przykładowe pytanie: Na czym polega  katalityczna trimeryzacja?

  2. Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów. Uczniowie starają się udzielić odpowiedzi na postawione pytanie: jaki związek powstanie w wyniku katalitycznej trimeryzacji etynu?

  3. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.

Faza realizacyjna:

  1. Pogadanka – krótkie przypomnienie reakcji polimeryzacji. Nauczyciel zadaje pytania:

  • Jakie warunki są niezbędne, aby zaszła reakcja polimeryzacji?

  • Na czym polega reakcja polimeryzacji?

  • Jaki element budowy związków chemicznych jest niezbędny do zajścia reakcji?

  • Czym się różni monomer od polimeru?

  • Czym jest mer?

  1. Nauczyciel losowo dzieli uczniów na grupy, rozdaje modele kulkowo‑pręcikowe. Każda grupa ma za zadanie zbudowanie trzech modeli cząsteczki acetylenu, a następnie uczniowie rozrywają wiązanie potrójne, zostawiając wiązanie podwójne pomiędzy atomami węgla, po czym łączą trzy cząsteczki w jedną. Nauczyciel monitoruje przebieg pracy uczniów i wspiera ich oraz zatwierdza poprawność wykonania zadania.

  2. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej mechanizm trimeryzacji acetylenu i zadaje uczniom pytania:

  • Jaka cząsteczka powstała w wyniku połączenia trzech cząsteczek acetylenu? (Benzen)

  • Czy w powstałej cząsteczce zmienił się typ hybrydyzacji atomów węgla? (Tak, z hybrydyzacji sp na hybrydyzację spIndeks górny 2.)

  • Czy w powstałej cząsteczce mamy do czynienia z delokalizacją wiązań? (Tak, sześć elektronów, po jednym od każego z atomów węgla tworzy sekstet elektronowy, czyli wiązanie zdelokalizowane.)

  1. Wybrany uczeń zapisuje na tablicy równanie reakcji trimeryzacji acetylenu. Nauczyciel zwraca uwagę na warunki prowadzenia reakcji (odpowiednio wysoka temperatura i ciśnienie oraz metale przejściowe o funkcji katalitycznej, np. Ni, Pd, Co, Pt).

  2. Uczniowie oglądają animację multimedialną zawartą w e‑materiale dotyczącą mechanizmu trimeryzacji, po czym w parach wykonują zawarte tam ćwiczenia.

  3. Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie razem z nauczycielem omawiają wszystkie cele lekcji i podsumowują je. Nauczyciel zadaje przy tym pytania podsumowujące:

  • Ile cząsteczek etynu bierze udział w reakcji? (trzy)

  • Katalityczna trimeryzacja to jakiego typu reakcja? (polimeryzacji)

  • Co jest monomerem w tej reakcji? (etyn)

  • Co jest trimerem w tej reakcji? (benzen)

  • W jakich warunkach zachodzi reakcja? (wysoka temperatura i ciśnienie, katalizator)

  1. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie zamieszczają w swoim portfolio:

  • Przypomniałem/łam sobie, że...

  • Co było dla mnie łatwe...

  • Dziś nauczycłem/łam się...

  • Co sprawiało mi trudności...

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”, których nie zdążyli wykonać na lekcji.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Animacja interaktywna może być wykorzystana przez ucznia w fazie przygotowania do lekcji, przygotowywania się ucznia do sprawdzianu lub do zdobycia wiedzy w razie nieobecności ucznia na lekcji.

Materiały pomocnicze:

Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Ile cząsteczek etynu bierze udział w reakcji?

  • Katalityczna trimeryzacja to jakiego typu reakcja?

  • Co jest monomerem w tej reakcji?

  • Co jest trimerem w tej reakcji?

  • W jakich warunkach zachodzi reakcja?