Dla nauczyciela
Autorka: Małgorzata Krzeszowska
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Liberalizm
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
V. Państwo, myśl polityczna i demokratyzacja.
Uczeń:
6. porównuje założenia myśli liberalnej i konserwatywnej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
definiuje pojęcie liberalizmu;
omawia genezę liberalizmu;
ocenia podejście liberalizmu do indywidualnego człowieka i gospodarki.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
metoda kuli śniegowej;
rozmowa nauczająca;
dyskusja „za i przeciw”.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Przed lekcją
1. Uczniowie zapoznają się z sekcją „Przeczytaj” i sporządzają notatki, aby w czasie zajęć brać aktywny udział w dyskusji i rozwiązywaniu ćwiczeń.
Faza wstępna
1. Podanie tematu i celów zajęć.
2. Uczniowie formułują w parach definicję pojęcia „liberalizm”. Następnie łączą się w czwórki i ósemki pracujące dalej. Na koniec wspólnie wybierają najlepszą definicję.
Faza realizacyjna
1. Dyskusja na temat genezy liberalizmu. Chętne/wybrane osoby przedstawiają swoje spostrzeżenia. Reszta zespołu klasowego może uzupełniać ich wypowiedzi.
2. Uczniowie wykonują ćwiczenie 3. Następnie omawiają poglądy najważniejszych przedstawicieli liberalizmu. Na koniec wybrana osoba podsumowuje rozmowę.
3. Klasa dzieli się na dwie grupy. Obie zapoznają się z filmem. Jedna szuka argumentów za liberalizmem, a druga przeciw niemu. Szczególną uwagę zwracają na podejście tej ideologii do indywidualnego człowieka i gospodarki.
4. Rozpoczyna się debata „za i przeciw”. Grupy siadają naprzeciw siebie i dyskutują. Na koniec nauczyciel daje czas na zmianę stanowiska i grupy. Potem wybrana osoba podsumowuje debatę.
5. Wykorzystując wnioski z debaty, uczniowie wykonują ćwiczenie 2 do filmu.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie wypowiadają się na temat tego, co było dla nich najważniejsze w czasie tych zajęć.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe e‑ćwiczenia.
Materiały pomocnicze:
Ewa Topczewska, Doktryna liberalizmu a rozwój ekonomiczny społeczeństwa, Krzeszowice 2011.
Ludwig von Mises, Liberalizm w tradycji klasycznej, Kraków 2016.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie na podstawie filmu mogą przygotować mapę myśli ukazującą najważniejsze zagadnienia liberalizmu.