Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora: Anna Ruszczyk

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Porównanie pięter roślinnych w Tatrach z górami Europy.

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa I

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy: VI. Pedosfera i biosfera: procesy glebotwórcze, typy gleb, strefowość i piętrowość gleb oraz roślinności.
Uczeń: 3) identyfikuje czynniki wpływające na piętrowe zróżnicowanie roślinności na Ziemi;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • opisuje czynniki wpływające na rozmieszczenie oraz skład gatunkowy pięter roślinnych,

  • wymienia i porównuje piętra roślinne w wybranych górach Europy,

  • charakteryzuje piętra roślinne w wybranych górach Europy.

Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa

Metody nauczania: obserwacja pośrednia, pogadanka, burza mózgów, dyskusja, plakaty/mapa myśli, praca z grafiką interaktywną

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach

Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/monitor dotykowy/tablety, krótki film lub obrazy o piętrowości w Tatrach przygotowane przez nauczyciela, e‑materiał, arkusze papieru, mazaki, podręcznik

Materiały pomocnicze

  • Desperak J., Balon J., Tablice geograficzne, Świat Książki Warszawa 2003, str. 445‑447.

  • Popularna Encyklopedia Powszechna. Kontynenty i państwa, Europa. t. I , Oficyna Wydawnicza Fogra, Kraków 2000, s. 102‑105.

Przebieg lekcji

Faza wprowadzająca

  • Wprowadzenie do lekcji – prośba do uczniów o przeczytanie wprowadzenia do e‑materiału - pogadanka na temat piętrowości w górach, nawiązanie do klimatu górskiego.

  • Przedstawienie tematu lekcji i jej celów.

Faza realizacyjna

  • Burza mózgów na temat czynników wpływających na piętrowość roślinną w górach. Czynniki są zapisywane na tablicy.

  • Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z poleceniem 1 w e‑materiale (w części „Przeczytaj”).

  • Uczniowie w parach analizują rycinę zawartą w poleceniu 1 i formułują zależność pomiędzy wysokością pięter roślinnych od szerokości geograficznej, nauczyciel poprawia i naprowadza uczniów.

  • Krótka dyskusja o innych czynnikach wpływających na układ pięter roślinnych; wykorzystanie treści z e‑materiału.

  • Uczniowie na podstawie omawianej ryciny i treści e‑materiału wyróżniają piętra roślinne w górach Europy. Pamiętając o omawianych wcześniej czynnikach, analizują, czy w każdych górach w Europie występują wszystkie wymienione piętra roślinne.

  • Następnie nauczyciel dzieli uczniów na sześć grup. Każda grupa otrzymuje arkusz papieru, mazaki i zadanie scharakteryzowania poszczególnych pięter roślinnych w wybranych górach Europy:

    • dwie grupy uczniów tworzą charakterystykę piętrowości roślinnej w Tatrach,

    • dwie grupy opracowują opis piętrowości roślinnej w Alpach,

    • pozostałe grupy przygotowują charakterystykę piętrowości roślinnej w Górach Skandynawskich.

  • Nauczyciel tak przydziela pracę grupom, aby obok siebie nie siedzieli uczniowie opracowujący piętra roślinne w tych samych górach Europy.

  • Uczniowie tworzą plakat w czasie wyznaczonym przez nauczyciela.

  • Następnie dwie grupy charakteryzujące piętra roślinne w tych samych górach siadają razem, porównują swoje plakaty i przygotowują wersję wspólną do przedstawienia całej klasie.

  • Trzy wybrane plakaty uczniowie przyczepiają do tablicy, następnie przedstawiciele grup omawiają ich treść.

  • Nauczyciel na koniec prezentacji podkreśla różnice w piętrowości wybranych gór.

  • Uczniowie tworzą krótką notatkę dotyczącą omawianych pięter roślinnych.

  • Na koniec tej fazy lekcji nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z grafiką interaktywną w  e‑materiale w celu utrwalenia treści poznanych na lekcji).

  • Pracując w parach, uczniowie analizują grafikę i odpowiadają na zawarte tam polecenie.

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel podsumowuje etapy lekcji (odwołując się do celów lekcji) i wprowadza uczniów do fazy ćwiczeń.

  • Uczniowie wykonują wybrane przez nauczyciela ćwiczenia z e‑materiału.

  • Nauczyciel pyta o ewentualne trudności i wyjaśnia je.

  • Uczniowie dzielą się informacjami na temat lekcji, np. co im się najbardziej podobało na lekcji, co było dla nich nową wiedzą, do czego mogą ją wykorzystać.

Praca domowa

  • Korzystając z różnych źródeł informacji, krótko scharakteryzuj piętra roślinne w Himalajach. Porównaj piętrowość roślinności w Himalajach z piętrowością gór omawianych na lekcji.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • grafika interaktywna (schematy pięter roślinnych) może być wykorzystana na lekcji powtórzeniowej – poziom podstawowy dział VI,

  • można ją wykorzystać na lekcji dotyczącej związków i zależności między poszczególnymi elementami środowiska przyrodniczego Tatr Zachodnich i Wschodnich (zakres rozszerzony XIII.2),

  • grafikę można wykorzystać także w toku lekcji dotyczącej turystyki w Alpach (i innych górach np. Tatrach) – zakres rozszerzony XII.5 i 6).