Dla nauczyciela
Autorka: Paulina Wierzbińska
Przedmiot: Informatyka
Temat: Fotografia – wybrane zasady kompozycji, cz. 3
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Przeanalizujesz wiadomości dotyczące dotychczas poznanych reguł kompozycji.
Wykonasz zdjęcia, stosując różną głębię ostrości.
Wykonasz ćwiczenia fotograficzne, związane z wybranymi zasadami kompozycji.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
aparaty fotograficzne/smartfony.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie mogą skorzystać z fotografii przygotowanych na poprzednie zajęcia, ale mogą też poszukać innych przykładów różnych reguł kompozycyjnych. Mogą przygotować również przykłady ze świata malarstwa.
Faza wstępna:
Chętna lub wybrana osoba referuje najważniejsze informacje dot. fotografii, które uczniowie poznali na wcześniejszej lekcji.
Faza realizacyjna:
Uczniowie prezentują fotografie wykonane w ramach zadania z poprzednich zajęć. Omawiają zastosowane przez siebie techniki.
Uczniowie zapoznają się z pierwszą animacją. Przy kolejnych przykładach kompozycji nauczyciel przerywa animację i prosi uczniów o prezentację ew. przykładów danej reguły kompozycyjnej (uczniowie wykorzystują zdjęcia przygotowane przed lekcją). Uczniowie sprawdzają, jak ustawić przesłonę na swoim aparacie.
Uczniowie zapoznają się z drugą animacją. Przy kolejnych przykładach kompozycji nauczyciel przerywa animację i prosi uczniów o prezentację ewentualnych przykładów danej reguły kompozycyjnej (uczniowie wykorzystują zdjęcia przygotowane przed lekcją).
Uczniowie w parach uzupełniają mapę myśli podsumowującą to, jakie emocje i nastroje mogą tworzyć rodzaje kompozycji poznane na zajęciach.
Uczniowie zapoznają się z sekcją „Przeczytaj” i w razie potrzeby uzupełniają informacje w niej zawarte.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wykonują wskazane przez nauczyciela Polecenia z sekcji „Przeczytaj”.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia umieszczone pod animacjami.
Materiały pomocnicze:
Wykonane w ramach zadania domowego fotografie.
Fotografie przedstawiające różne typy kompozycji.
Wskazówki metodyczne:
E‑materiał można wykorzystać również na zajęciach ze sztuki lub plastyki.
Zajęcia można przeprowadzić przed imprezą szkolną lub wycieczką, tak aby uczniowie mogli wykorzystać zdobyte umiejętności, tworząc fotoreportaż z wydarzenia.
Uczniów można zachęcić do większej kreatywności, realizując konkurs na najlepszą fotografię.