Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Tomasz Sobiepan

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Zastosowanie wyłączników różnicowoprądowych w sieci domowej

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach.
VII. Prąd elektryczny. Uczeń:
5) opisuje sieć domową jako przykład obwodu rozgałęzionego; wyjaśnia funkcję bezpieczników różnicowych i przewodu uziemiającego.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach.
VIII. Prąd elektryczny. Uczeń:
11) opisuje sieć domową jako przykład obwodu rozgałęzionego; wyjaśnia funkcję bezpieczników różnicowych i przewodu uziemiającego.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. tłumaczy, jaka jest zasada działania wyłącznika różnicowoprądowego,

  2. analizuje różne sytuacje związane z zastosowaniem i funkcjonowaniem tego urządzenia,

  3. stosuje poznane wiadomości do rozwiązania zadań i zagadek.

Strategie nauczania

gamifikacja

Metody nauczania

gra dydaktyczna

Formy zajęć:

praca w parach

Środki dydaktyczne:

audiobook, zestaw zadań

Materiały pomocnicze:

e‑materiał: „Zastosowanie wyłączników różnicowoprądowych w sieci domowej”

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Zaciekawienie uczniów wg części „Czy to nie ciekawe?”
Uzgodnienie z uczniami celów do osiągniecia na lekcji.
Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów: budowa i działanie wyłącznika różnicowoprądowego.

Faza realizacyjna:

Lekcja ma formę eliminacji do turnieju w grupach.
Nauczyciel przed lekcją wybiera uczniów‑ekspertów, którzy będą arbitrami. Potrzeba tylu arbitrów, ile jest grup. Grupy składają się z dwóch rywalizujących ze sobą zespołów. Zespół powinien liczyć 2‑3 osoby.
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z tekstem „Warto przeczytać” i wysłuchać audiobooka.
Turniej polega na tym, że zespoły otrzymują na przemian pytania, które w chwili otrzymania zadają przeciwnikom. Jeśli odpowiedzą oni prawidłowo, otrzymują 20 pkt. Grupa zadająca pytanie ocenia, czy odpowiedź była prawidłowa. Jeśli słusznie stwierdzą poprawność odpowiedzi, otrzymują 5 pkt. Jeśli uzupełnią wypowiedź, która w istotny sposób była niepełna, otrzymują 10 pkt. Jeśli odpowiedź był błędna, za udzielenie poprawnej otrzymują 15 pkt. Jeśli niesłusznie ocenią poprawność odpowiedzi lub uzupełnienie nie wnosi nic nowego, otrzymują 0 pkt. Ocenia to arbiter, a ewentualne kwestie sporne rozstrzyga nauczyciel.
Pytania, to zadania z e‑materiału, przydzielane losowo. Ostatnie, piąte pytanie każdy zespół może wymyślić sam.
Wygrywa ten zespół, który zbierze najwięcej punktów. W razie remisu, można zorganizować dogrywkę na tych samych zasadach, przy czym pytania padają od publiczności (uczniów, którzy nie biorą udziału w rozgrywce).
Zwycięzcy oraz arbitrzy otrzymują od nauczyciela cenne nagrody.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel podsumowuje lekcję wyjaśniając zagadnienia, które sprawiły najwięcej trudności lub/i podkreślając to, czego uczniowie nauczyli się i jakie trudności pokonali szukając odpowiedzi na pytania.
Uczniowie odnoszą się do postawionych sobie celów lekcji, ustalają które osiągnęli, a które wymagają jeszcze pracy, jakiej i kiedy. W razie potrzeby nauczyciel dostarcza im informację zwrotną kształtującą.

Praca domowa:

Uczniowie utrwalają wiedzę i umiejętności zdobyte w czasie lekcji przesłuchując ponownie audiobook.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Audiobook może być wykorzystany do zajęć poświęconych bezpieczeństwu korzystania z urządzeń elektrycznych i kontaktu z prądem.