| |
| |
| Zastosowanie wyłączników różnicowoprądowych w sieci domowej |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
| Cele kształcenia – wymagania ogólne II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres podstawowy Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach. VII. Prąd elektryczny. Uczeń: 5) opisuje sieć domową jako przykład obwodu rozgałęzionego; wyjaśnia funkcję bezpieczników różnicowych i przewodu uziemiającego. Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach. VIII. Prąd elektryczny. Uczeń: 11) opisuje sieć domową jako przykład obwodu rozgałęzionego; wyjaśnia funkcję bezpieczników różnicowych i przewodu uziemiającego. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
|
| Uczeń:
tłumaczy, jaka jest zasada działania wyłącznika różnicowoprądowego,
analizuje różne sytuacje związane z zastosowaniem i funkcjonowaniem tego urządzenia,
stosuje poznane wiadomości do rozwiązania zadań i zagadek.
|
| |
| |
| |
| |
| e‑materiał: „Zastosowanie wyłączników różnicowoprądowych w sieci domowej” |
|
|
Zaciekawienie uczniów wg części „Czy to nie ciekawe?” Uzgodnienie z uczniami celów do osiągniecia na lekcji. Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów: budowa i działanie wyłącznika różnicowoprądowego. |
|
Lekcja ma formę eliminacji do turnieju w grupach. Nauczyciel przed lekcją wybiera uczniów‑ekspertów, którzy będą arbitrami. Potrzeba tylu arbitrów, ile jest grup. Grupy składają się z dwóch rywalizujących ze sobą zespołów. Zespół powinien liczyć 2‑3 osoby. Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z tekstem „Warto przeczytać” i wysłuchać audiobooka. Turniej polega na tym, że zespoły otrzymują na przemian pytania, które w chwili otrzymania zadają przeciwnikom. Jeśli odpowiedzą oni prawidłowo, otrzymują 20 pkt. Grupa zadająca pytanie ocenia, czy odpowiedź była prawidłowa. Jeśli słusznie stwierdzą poprawność odpowiedzi, otrzymują 5 pkt. Jeśli uzupełnią wypowiedź, która w istotny sposób była niepełna, otrzymują 10 pkt. Jeśli odpowiedź był błędna, za udzielenie poprawnej otrzymują 15 pkt. Jeśli niesłusznie ocenią poprawność odpowiedzi lub uzupełnienie nie wnosi nic nowego, otrzymują 0 pkt. Ocenia to arbiter, a ewentualne kwestie sporne rozstrzyga nauczyciel. Pytania, to zadania z e‑materiału, przydzielane losowo. Ostatnie, piąte pytanie każdy zespół może wymyślić sam. Wygrywa ten zespół, który zbierze najwięcej punktów. W razie remisu, można zorganizować dogrywkę na tych samych zasadach, przy czym pytania padają od publiczności (uczniów, którzy nie biorą udziału w rozgrywce). Zwycięzcy oraz arbitrzy otrzymują od nauczyciela cenne nagrody. |
|
Nauczyciel podsumowuje lekcję wyjaśniając zagadnienia, które sprawiły najwięcej trudności lub/i podkreślając to, czego uczniowie nauczyli się i jakie trudności pokonali szukając odpowiedzi na pytania. Uczniowie odnoszą się do postawionych sobie celów lekcji, ustalają które osiągnęli, a które wymagają jeszcze pracy, jakiej i kiedy. W razie potrzeby nauczyciel dostarcza im informację zwrotną kształtującą. |
|
Uczniowie utrwalają wiedzę i umiejętności zdobyte w czasie lekcji przesłuchując ponownie audiobook. |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Audiobook może być wykorzystany do zajęć poświęconych bezpieczeństwu korzystania z urządzeń elektrycznych i kontaktu z prądem. |