Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora: Kamil Kaliński

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Rodzaje turystyki

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres rozszerzony, klasa II

Podstawa programowa

XII. Rola tradycyjnych i nowoczesnych usług w rozwoju społeczno‑gospodarczym: transport, łączność, usługi edukacyjne, badawczo‑rozwojowe, finansowe i turystyczne. Uczeń:

5) wyróżnia rodzaje usług turystycznych oraz wyjaśnia przyczyny i skutki społeczno‑kulturowe i gospodarcze szybkiego ich rozwoju na świecie.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • definiuje pojęcie turystyka i odróżnia je od terminu rekreacja,

  • wymienia i opisuje podstawowe funkcje turystyki,

  • klasyfikuje i charakteryzuje główne rodzaje turystyki.

Strategie: odwrócona klasa

Metody nauczania: pogadanka, dyskusja, praca z e‑materiałem

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach (lub grupach), praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (lub/i tablety z dostępem do internetu), mapa świata, zeszyt przedmiotowy

Materiały pomocnicze:

Bibliografia:

  • Warszyńska J., Geografia turystyczna świata. Tom I i I, PWN, Warszawa 1997.

  • Cabaj W., Kruczek Z., Podstawy geografii turystycznej, Wyd. Proksenia, Kraków 2010.

  • Jędrusik M., Makowski J., Plit F, Geografia turystyczna świata: nowe trendy: regiony turystyczne, Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2010.

  • Ilieş A., Wendt J.A., Geografia turystyczna. Podstawy teorii i zagadnienia aplikacyjne, Wydawnictwo Uczelniane Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu, Gdańsk 2015.

Netografia [dostęp: 18.09.2019]

PRZEBIEG LEKCJI

Kilka lekcji wcześniej nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie informacji na temat różnych rodzajów turystyki. W tym celu poleca zapoznać się z niniejszym e‑materiałem oraz wskazanymi w scenariuszu materiałami źródłowymi (bibliografią, netografią).

Faza wprowadzająca:

  • Rozmowa z uczniami mająca na celu ustalenie miejsca turystyki w gospodarce narodowej.

  • Przedstawienie celów lekcji.

Faza realizacyjna:

  • Nauczyciel inicjuje dyskusję na temat różnic między pojęciami: turystykarekreacja. Uczniowie porównują te dwa pojęcia.

  • W następnej kolejności nauczyciel wyświetla na tablicy polecenie 1 zamieszczone przed grafiką interaktywną. Następuje burza mózgów. Uczniowie zgłaszają swoje pomysły. Są one weryfikowane przez nauczyciela.

  • Następnie prosi uczniów o podanie głównych funkcji turystyki. Chętni uczniowie zgłaszają się i zapisują swoje pomysły na tablicy. Następnie podlegają one weryfikacji przez nauczyciela. Może się on wówczas posłużyć odpowiednim fragmentem e‑materiału wyświetlonego na tablicy interaktywnej.

  • Następnie prosi uczniów o podanie głównych funkcji turystyki. Chętni uczniowie zgłaszają się i zapisują swoje pomysły na tablicy. Następnie podlegają one weryfikacji przez nauczyciela.

  • W kolejnej części lekcji nauczyciel prosi uczniów o podanie przykładów turystyki wydzielonych według różnych kryteriów. Uczniowie dodatkowo, w sposób bardziej szczegółowy omawiają podział turystyki ze względu na cel wyjazdu.

  • Po tej czynności uczniowie wykonują samodzielnie polecenie 2 z e‑materiału.

  • W następnej kolejności zapoznają się oni z grafiką interaktywną przedstawiającą różne kryteria podziału turystyki, a także galerią grafik obrazującą szczegółowo podział turystyki ze względu na cel podróży. Wykonują oni także samodzielnie polecenie do galerii grafik interaktywnych. Mogą oni w tym celu korzystać z tabletów lub tablicy multimedialnej obsługiwanej przez nauczyciela.

  • Następnie nauczyciel prosi uczniów o pracę w parach (lub małych grupach). Mają oni za zadanie opowiedzieć krótko członkom swojego zespołu o ich ostatniej podróży.

  • Po zakończonych rozmowach nauczyciel wyznacza kilku uczniów, żeby – po usłyszeniu od swoich kolegów/ koleżanek informacji o ich ostatniej podróży – zakwalifikowali ten rodzaj turystyki do odpowiednich kategorii według omawianych kryteriów (np. ze względu na cel, czas trwania itp.).

  • W następnym etapie lekcji nauczyciel wyświetla na tablicy zadania z bloku ćwiczeń interaktywnych. Wskazani uczniowie podchodzą do tablicy i rozwiązują kilka wybranych z nich.

Faza podsumowująca:

  • Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez wyświetlenie na tablicy interaktywnej treści e‑materiału.

  • Nauczyciel nagradza aktywnych uczniów i przypomina cele zajęć.

  • Pożegnanie i zaproszenie na kolejną lekcję.

Praca domowa:

  • Zadanie pracy domowej w postaci dokończenia ćwiczeń zawartych w e‑materiale.

  • Każdy uczeń ma za zadanie przeprowadzić rozmowę z dziesięcioma osobami w różnym wieku, różnej płci i o różnym statusie materialnym. Temat rozmowy ma być związany z ostatnim wyjazdem turystycznym danej osoby. Uczeń ma za zadanie określić rodzaje turystyki ze względu na cel wyjazdu, a wyniki przedstawić w tabeli w zeszycie. Ponadto nauczyciel prosi o interpretację tych wyników.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: Nauczyciel może w trakcie całej lekcji wyświetlać grafikę interaktywną na tablicy interaktywnej. Uczniowie mogą korzystać z niego na tabletach (jeżeli sala jest wyposażona w taki sprzęt) zarówno w domu - podczas przygotowywania się do lekcji, jak również w fazie realizacyjnej i podsumowującej. W przypadku niedysponowania tabletami (komputerami), cała klasa wspólnie analizuje multimedium bazowe wyświetlane przez nauczyciela na tablicy interaktywnej.