Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RVlIubnJqjvLU1
Ćwiczenie 1
Nazwij ogółu czynności osób przybywających poza miejscem stałego zamieszkania nie dłużej niż rok, w celu poznawczym, rozrywkowym wypoczynkowym, leczniczym lub związanym z kultem religijnym, bez podejmowania pracy zarobkowej i osiedlania się. Możliwe odpowiedzi: 1. rekreacja, 2. migracja, 3. globalizacja, 4. turystyka
RJauFxbceawMg1
Ćwiczenie 2
Jakie funkcje pełni wycieczka do muzeum? Spośród podanych funkcji wyodrębnij te, które odpowiadają wycieczce szkolnej do muzeum. Możliwe odpowiedzi: 1. funkcja zdrowotna, 2. funkcja wychowawcza, 3. funkcja edukacyjna, 4. funkcja etniczna, 5. funkcja wypoczynkowa
R10Wp4T4uT0my1
Ćwiczenie 3
Wskaż prawidłowe zakończenie poniższego zdania.

Wycieczki krótko-, średnio- i długopobytowe to rodzaje turystyki wyróżnione według kryterium: Możliwe odpowiedzi: 1. czasu trwania, 2. okresu wyjazdu, 3. stopnia organizacji, 4. sposobu zakwaterowania
RxgiWis5TfiAH2
Ćwiczenie 4
Połącz rodzaj turystyki z jego charakterystyką. towarzyska Możliwe odpowiedzi: 1. odbywa się w celu spotkania z rodziną, znajomymi, 2. są to najczęściej odwiedziny miejsca swojego urodzenia lub życia przodków, 3. wymagająca od turysty wypoczynku aktywnego, odpowiedniego przygotowania i często specjalistycznego sprzętu, 4. dotyczy poznania kultury i tradycji mieszkańców innego regionu lub innej części świata, 5. ma charakter wynagrodzenia pracownika za dobrze wykonane zadania, 6. związana z wyjazdami naukowymi, konferencjami krajowymi i zagranicznymi kwalifikowana Możliwe odpowiedzi: 1. odbywa się w celu spotkania z rodziną, znajomymi, 2. są to najczęściej odwiedziny miejsca swojego urodzenia lub życia przodków, 3. wymagająca od turysty wypoczynku aktywnego, odpowiedniego przygotowania i często specjalistycznego sprzętu, 4. dotyczy poznania kultury i tradycji mieszkańców innego regionu lub innej części świata, 5. ma charakter wynagrodzenia pracownika za dobrze wykonane zadania, 6. związana z wyjazdami naukowymi, konferencjami krajowymi i zagranicznymi motywacyjna Możliwe odpowiedzi: 1. odbywa się w celu spotkania z rodziną, znajomymi, 2. są to najczęściej odwiedziny miejsca swojego urodzenia lub życia przodków, 3. wymagająca od turysty wypoczynku aktywnego, odpowiedniego przygotowania i często specjalistycznego sprzętu, 4. dotyczy poznania kultury i tradycji mieszkańców innego regionu lub innej części świata, 5. ma charakter wynagrodzenia pracownika za dobrze wykonane zadania, 6. związana z wyjazdami naukowymi, konferencjami krajowymi i zagranicznymi konferencyjna Możliwe odpowiedzi: 1. odbywa się w celu spotkania z rodziną, znajomymi, 2. są to najczęściej odwiedziny miejsca swojego urodzenia lub życia przodków, 3. wymagająca od turysty wypoczynku aktywnego, odpowiedniego przygotowania i często specjalistycznego sprzętu, 4. dotyczy poznania kultury i tradycji mieszkańców innego regionu lub innej części świata, 5. ma charakter wynagrodzenia pracownika za dobrze wykonane zadania, 6. związana z wyjazdami naukowymi, konferencjami krajowymi i zagranicznymi alternatywna Możliwe odpowiedzi: 1. odbywa się w celu spotkania z rodziną, znajomymi, 2. są to najczęściej odwiedziny miejsca swojego urodzenia lub życia przodków, 3. wymagająca od turysty wypoczynku aktywnego, odpowiedniego przygotowania i często specjalistycznego sprzętu, 4. dotyczy poznania kultury i tradycji mieszkańców innego regionu lub innej części świata, 5. ma charakter wynagrodzenia pracownika za dobrze wykonane zadania, 6. związana z wyjazdami naukowymi, konferencjami krajowymi i zagranicznymi etniczna Możliwe odpowiedzi: 1. odbywa się w celu spotkania z rodziną, znajomymi, 2. są to najczęściej odwiedziny miejsca swojego urodzenia lub życia przodków, 3. wymagająca od turysty wypoczynku aktywnego, odpowiedniego przygotowania i często specjalistycznego sprzętu, 4. dotyczy poznania kultury i tradycji mieszkańców innego regionu lub innej części świata, 5. ma charakter wynagrodzenia pracownika za dobrze wykonane zadania, 6. związana z wyjazdami naukowymi, konferencjami krajowymi i zagranicznymi
REXAvqHWSqBP62
Ćwiczenie 5
Sklasyfikuj podane rodzaje turystyki do turystyki wypoczynkowej lub poznawczej. turystyka wypoczynkowa Możliwe odpowiedzi: 1. geoturystyka, 2. turystyka lingwistyczna, 3. turystyka rozrywkowa, 4. agroturystyka, 5. turystyka krajoznawcza, 6. turystyka morska turystyka poznawcza Możliwe odpowiedzi: 1. geoturystyka, 2. turystyka lingwistyczna, 3. turystyka rozrywkowa, 4. agroturystyka, 5. turystyka krajoznawcza, 6. turystyka morska
Rx9jxPYwQMN5z2
Ćwiczenie 6
Uzupełnij zdania. Skorzystaj z podanych niżej wyrazów. Jednodniowa wycieczka do Świętej Lipki to rodzaj turystyki 1. towarzyskiej, 2. zdrowotnej, 3. wypoczynkowej, 4. pielgrzymkowej, 5. alternatywnej, 6. poznawczej, 7. kongresowej, 8. biznesowej.
Zwiedzanie zabytków Madrytu to rodzaj turystyki 1. towarzyskiej, 2. zdrowotnej, 3. wypoczynkowej, 4. pielgrzymkowej, 5. alternatywnej, 6. poznawczej, 7. kongresowej, 8. biznesowej.
Warsztaty geomorfologiczne w Kotlinie Toruńskiej to rodzaj turystyki 1. towarzyskiej, 2. zdrowotnej, 3. wypoczynkowej, 4. pielgrzymkowej, 5. alternatywnej, 6. poznawczej, 7. kongresowej, 8. biznesowej.
Dwutygodniowy pobyt w sanatorium w Kołobrzegu to rodzaj turystyki 1. towarzyskiej, 2. zdrowotnej, 3. wypoczynkowej, 4. pielgrzymkowej, 5. alternatywnej, 6. poznawczej, 7. kongresowej, 8. biznesowej.
Zjazd członków klubu seniora to rodzaj turystyki 1. towarzyskiej, 2. zdrowotnej, 3. wypoczynkowej, 4. pielgrzymkowej, 5. alternatywnej, 6. poznawczej, 7. kongresowej, 8. biznesowej.
31
Ćwiczenie 7

Korzystając z różnych źródeł informacji geograficznej, opisz strukturę turystyki safari według państw, w których się ona odbywa.

R7MKlT5PAJhAk
R17Ft9ppeVWLj
(Uzupełnij).
Źródło: autor – South African Tourism, Madikwe Game Reserve, North West, South Africa, CC BY 2.0 https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/, dostępny w internecie: https://www.flickr.com/photos/south-african-tourism/20505854196.
31
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z poniższym tekstem źródłowym. Opisz i przeanalizuj tendencje przeważających kierunków zarobkowych migracji zagranicznych i turystyki.

We współczesne migracje, podobnie jak w turystykę, trwale wpisana jest tymczasowość [por. Kołodziejczak 2014]. Migracje wahadłowe, cyrkulacyjne (związane z tymczasowym pobytem i pracą migrantów, a następnie ich powrotem do kraju pochodzenia) [Castles, Miller 2011, s. 93], określane też jako „cyrkulacja mózgów” [Goldin i in. 2011, s. 183], czy też transnarodowa mobilność na rynku pracy [Magala 2011, s. 70] – to wszystko określenia związane z brakiem kategoryczności i nieodwołalności, która towarzyszyła migracjom przed laty. Podobieństwa są wreszcie widoczne w kierunkach – na mapie świata dominują wyjazdy turystyczne z północy na południe oraz migracje zarobkowe w przeciwnym kierunku, na co zwraca uwagę m.in. F. Laczko [2008]. Autor ten zwraca uwagę na pomijanie w wielu analizach przypadków migracji wewnątrzkrajowych, choć ich liczba przekracza nawet migracje międzynarodowe, podobnie zresztą jak kwoty przesyłane, na przykład, przez chińskich migrantów pracujących w dużych miastach i transferujących swoje zarobki do regionów pochodzenia [Laczko 2008, s. 9].

cw Źródło: J. Isański, Migracje i turystyka. O ekonomicznym tle i społeczno‑kulturowych konsekwencjach ruchliwości przestrzennej, „Folia Turistica” 2016, nr 38.

R195ltqAfpgcc
(Uzupełnij).