Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Monika Kędzierska

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Porównanie wiodących gałęzi przemysłu przed i po procesie restrukturyzacji

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa II

Podstawa programowa

XI. Przemiany sektora przemysłowego i budownictwa: czynniki lokalizacji przemysłu tradycyjnego i zaawansowanych technologii, obszary koncentracji przemysłu, rozwój i rola budownictwa w gospodarce.

Uczeń:

3) wyjaśnia zmiany struktury przestrzennej przemysłu tradycyjnego i zaawansowanych technologii na świecie oraz określa udział Polski w tych zmianach.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wyjaśnia pojęcie restrukturyzacji przemysłu,

  • wyjaśnia, na czym polega restrukturyzacja i które branże gospodarki obejmuje,

  • omawia przyczyny i skutki restrukturyzacji.

Strategie nauczania: asocjacyjna, operacyjna

Metody i techniki nauczania: metoda tekstu przewodniego, dyskusja, mapa myśli, burza mózgów

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/monitor dotykowy/tablety, e‑materiał, atlasy geograficzne

Materiały pomocnicze

Wieloński A., Geografia przemysłu, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2005.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel wprowadza uczniów w tematykę zajęć, zadając pytania: czym jest restrukturyzacja? jakie są jej przyczyny?

  • Przedstawienie celów lekcji.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel w formie miniwykładu na podstawie części „Przeczytaj” omawia wybrane przykłady koncentracji przemysłu oraz ich znaczenie dla gospodarki.

  • Następnie prosi uczniów o zapoznanie się z grafiką interaktywną oraz wykonanie poleceń w tej części materiału.

  • Nauczyciel prosi uczniów o utworzenie czterech zespołów. Każdy z zespołów otrzymuje zadanie wykonania mapy myśli prezentującej negatywne i pozytywne skutki restrukturyzacji na danym obszarze. W trakcie pracy uczniowie korzystają z atlasów geograficznych i innych dostępnych źródeł informacji.

  • Uczniowie prezentują przygotowane w grupach mapy myśli, nauczyciel czuwa nad poprawnością wypowiedzi uczniów.

Faza podsumowująca

  • Uczniowie rozwiązują ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”. Wybrani przez nauczyciela uczniowie bądź ochotnicy prezentują odpowiedzi.

  • Nauczyciel zadaje uczniom następujące pytania: czego dowiedzieliście się na dzisiejszej lekcji? co było dla was najciekawsze? o czym chcielibyście dowiedzieć się więcej?

  • Następuje krótka dyskusja podsumowująca treści poruszone podczas lekcji. W razie potrzeby prowadzący wyjaśnia kwestie sporne i problematyczne oraz odpowiada na dodatkowe pytania uczniów.

  • Ocena pracy uczniów podczas zajęć.

Praca domowa

  • Praca pisemna na temat pozytywnych i negatywnych skutków restrukturyzacji wybranej branży przemysłu w Polsce.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Grafika interaktywna może zostać wykorzystana na lekcji poświęconej porównaniu cech przemysłu tradycyjnego i zaawansowanych technologii (zakres podstawowy: XI. 2).