Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Monika Kędzierska
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Porównanie wiodących gałęzi przemysłu przed i po procesie restrukturyzacji
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa II
Podstawa programowa
XI. Przemiany sektora przemysłowego i budownictwa: czynniki lokalizacji przemysłu tradycyjnego i zaawansowanych technologii, obszary koncentracji przemysłu, rozwój i rola budownictwa w gospodarce.
Uczeń:
3) wyjaśnia zmiany struktury przestrzennej przemysłu tradycyjnego i zaawansowanych technologii na świecie oraz określa udział Polski w tych zmianach.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne
Uczeń:
wyjaśnia pojęcie restrukturyzacji przemysłu,
wyjaśnia, na czym polega restrukturyzacja i które branże gospodarki obejmuje,
omawia przyczyny i skutki restrukturyzacji.
Strategie nauczania: asocjacyjna, operacyjna
Metody i techniki nauczania: metoda tekstu przewodniego, dyskusja, mapa myśli, burza mózgów
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/monitor dotykowy/tablety, e‑materiał, atlasy geograficzne
Materiały pomocnicze
Wieloński A., Geografia przemysłu, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2005.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wprowadza uczniów w tematykę zajęć, zadając pytania: czym jest restrukturyzacja? jakie są jej przyczyny?
Przedstawienie celów lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel w formie miniwykładu na podstawie części „Przeczytaj” omawia wybrane przykłady koncentracji przemysłu oraz ich znaczenie dla gospodarki.
Następnie prosi uczniów o zapoznanie się z grafiką interaktywną oraz wykonanie poleceń w tej części materiału.
Nauczyciel prosi uczniów o utworzenie czterech zespołów. Każdy z zespołów otrzymuje zadanie wykonania mapy myśli prezentującej negatywne i pozytywne skutki restrukturyzacji na danym obszarze. W trakcie pracy uczniowie korzystają z atlasów geograficznych i innych dostępnych źródeł informacji.
Uczniowie prezentują przygotowane w grupach mapy myśli, nauczyciel czuwa nad poprawnością wypowiedzi uczniów.
Faza podsumowująca
Uczniowie rozwiązują ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”. Wybrani przez nauczyciela uczniowie bądź ochotnicy prezentują odpowiedzi.
Nauczyciel zadaje uczniom następujące pytania: czego dowiedzieliście się na dzisiejszej lekcji? co było dla was najciekawsze? o czym chcielibyście dowiedzieć się więcej?
Następuje krótka dyskusja podsumowująca treści poruszone podczas lekcji. W razie potrzeby prowadzący wyjaśnia kwestie sporne i problematyczne oraz odpowiada na dodatkowe pytania uczniów.
Ocena pracy uczniów podczas zajęć.
Praca domowa
Praca pisemna na temat pozytywnych i negatywnych skutków restrukturyzacji wybranej branży przemysłu w Polsce.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Grafika interaktywna może zostać wykorzystana na lekcji poświęconej porównaniu cech przemysłu tradycyjnego i zaawansowanych technologii (zakres podstawowy: XI. 2).