Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Katarzyna Maćkowska

Przedmiot: Filozofia

Temat: Wartości, prawda i dobro na podstawie nauczania Sokratesa

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
V. Filozofia Sokratesa jako początki filozofii człowieka i etyki. Uczeń:
1) charakteryzuje filozofię Sokratesa w kontekście jego życia i postawy moralnej;
4) dyskutuje na temat „dlaczego ludzie postępują źle?”, przedstawiając tezę intelektualizmu etycznego oraz argumenty za i przeciw niemu.
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
III. Wybrane problemy filozofii.
6. Wybrane spory etyczne. Uczeń, definiując odpowiednie terminy i analizując argumenty, rekonstruuje następujące spory:
1) o sposób istnienia wartości moralnych (realizm – antyrealizm);

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Przeanalizujesz teksty źródłowe, które przedstawiają poglądy Sokratesa na naturę wartości, dobra i prawdy.

  • Zrekonstruujesz etyczne i epistemologiczne stanowisko Sokratesa na podstawie tekstów źródłowych.

  • Poznasz poglądy, z którymi polemizował Sokrates.

  • Porównasz stanowisko epistemologiczne i etyczne Sokratesa z poglądami, z którymi polemizował.

  • Wskażesz współczesną znaną osobę, z poglądami której Sokrates mógłby podjąć polemikę, i uargumentujesz swój wybór.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • stosuje narzędzia logiki w analizie tekstu filozoficznego i zawartej w nim argumentacji, a także w obronie przed manipulacją;

  • podejmuje rzetelną dyskusję filozoficzną oraz formułuje w niej jasne i uzasadnione stanowisko;

  • omawia poglądy filozofów reprezentatywnych dla poszczególnych epok kultury europejskiej.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja;

  • mapa myśli;

  • praca z tekstem.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel loguje się na platformie i wyświetla na tablicy temat i cele lekcji. Prosi uczniów, by na podstawie wiadomości zdobytych przed lekcją zaproponowali kryteria sukcesu.

  2. Dyskusja wprowadzająca. Za pomocą raportu dostępnego w panelu użytkownika nauczyciel sprawdza przygotowanie uczniów do lekcji. Następnie zadaje uczniom pytanie: Czy zgadzasz się ze stwierdzeniem Sokratesa, że słowo pisane wypacza intencje autora? Jeśli tak, to dlaczego? Dyskusja na forum klasy.

Faza realizacyjna:

  1. Praca z tekstem. W zależności od stanu przygotowania uczniów do lekcji nauczyciel prosi o indywidualne, ciche zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” lub od razu przechodzi do podziału uczniów na pięć grup. Każda z nich otrzymuje do opracowania jedno zagadnie:
    – grupa 1.: Cnota – tłumaczona też jako „dzielność” – jest jednym z najważniejszych pojęć starożytnej etyki. Jak ją definiuje Sokrates? Jakie jest, według niego, kryterium dobra?
    – grupa 2.: Skąd bierze się zło – dlaczego ludzie dopuszczają się złych uczynków? Czy ktoś, kto postępuje źle, rozumie, czym jest dobro? Czy można pragnąć zła, jeśli rzeczywiście zna się dobro?
    – grupa 3.: Celem każdego poznania jest prawda. Co jest warte poznania? Jońscy filozofowie przyrody dążyli do poznania zasady wszechrzeczy. Co natomiast szczególnie interesowało Sokratesa?
    – grupa 4.: W jaki sposób można osiągnąć prawdę? Czy pojęcia moralne powinno się badać za pomocą zmysłów? W jaki sposób Sokrates odróżniał prawdę od nieprawdy?
    – grupa 5.: Jaką rolę w poznaniu prawdy odgrywa rozmowa, a jaką – słowo pisane?
    Przedstawiciel każdej grupy prezentuje wyniki pracy na forum klasy. Pozostali uczniowie zadają prezentującym pytania.

  2. Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla materiał z sekcji „Mapa myśli”, a następnie czyta polecenia:
    – Zapoznaj się z przedstawionymi na mapie myśli poglądami etycznymi i epistemologicznymi, z którymi nie zgadzał się Sokrates. Następnie przedstaw jego poglądy tak, by ukazać różnicę między nim a jego oponentami.
    – Na podstawie powyższej mapy myśli, zdobytej wcześniej wiedzy i własnych przemyśleń zastanów się, z kim ze współczesnych znanych osób mógłby obecnie polemizować Sokrates. Wybierz jedną osobę i uzasadnij swój wybór przynajmniej pięcioma argumentami.
    Uczestnicy zajęć pracują w parach. Następnie ochotnicy przedstawiają swoje propozycje odpowiedzi na forum klasy.

Faza podsumowująca:

  1. W ramach podsumowania uczniowie indywidualnie rozwiązują ćwiczenia nr 1‑4.

  2. Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji zawarty w sekcji „Wprowadzenie” i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Czego się uczniowie nauczyli?

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują ćwiczenia nr 5‑8 zawarte w sekcji „Sprawdź się”. Przygotowują uzasadnienia poprawnych odpowiedzi.

Materiały pomocnicze:

  • Baer U., Gry dyskusyjne, Lublin 2000.

  • Sieradzan J., Sokrates nieznany. Studia o recepcji postaci Sokratesa, Warszawa 2011.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Mapa myśli” do pracy przed lekcją. Uczniowie zapoznają się z jego treścią i przygotowują do pracy na zajęciach w ten sposób, żeby móc samodzielnie rozwiązać zadania.