Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Maćkowska
Przedmiot: Filozofia
Temat: Wartości, prawda i dobro na podstawie nauczania Sokratesa
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Przeanalizujesz teksty źródłowe, które przedstawiają poglądy Sokratesa na naturę wartości, dobra i prawdy.
Zrekonstruujesz etyczne i epistemologiczne stanowisko Sokratesa na podstawie tekstów źródłowych.
Poznasz poglądy, z którymi polemizował Sokrates.
Porównasz stanowisko epistemologiczne i etyczne Sokratesa z poglądami, z którymi polemizował.
Wskażesz współczesną znaną osobę, z poglądami której Sokrates mógłby podjąć polemikę, i uargumentujesz swój wybór.
Cele operacyjne. Uczeń:
stosuje narzędzia logiki w analizie tekstu filozoficznego i zawartej w nim argumentacji, a także w obronie przed manipulacją;
podejmuje rzetelną dyskusję filozoficzną oraz formułuje w niej jasne i uzasadnione stanowisko;
omawia poglądy filozofów reprezentatywnych dla poszczególnych epok kultury europejskiej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
mapa myśli;
praca z tekstem.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel loguje się na platformie i wyświetla na tablicy temat i cele lekcji. Prosi uczniów, by na podstawie wiadomości zdobytych przed lekcją zaproponowali kryteria sukcesu.
Dyskusja wprowadzająca. Za pomocą raportu dostępnego w panelu użytkownika nauczyciel sprawdza przygotowanie uczniów do lekcji. Następnie zadaje uczniom pytanie: Czy zgadzasz się ze stwierdzeniem Sokratesa, że słowo pisane wypacza intencje autora? Jeśli tak, to dlaczego? Dyskusja na forum klasy.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. W zależności od stanu przygotowania uczniów do lekcji nauczyciel prosi o indywidualne, ciche zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” lub od razu przechodzi do podziału uczniów na pięć grup. Każda z nich otrzymuje do opracowania jedno zagadnie:
– grupa 1.: Cnota – tłumaczona też jako „dzielność” – jest jednym z najważniejszych pojęć starożytnej etyki. Jak ją definiuje Sokrates? Jakie jest, według niego, kryterium dobra?
– grupa 2.: Skąd bierze się zło – dlaczego ludzie dopuszczają się złych uczynków? Czy ktoś, kto postępuje źle, rozumie, czym jest dobro? Czy można pragnąć zła, jeśli rzeczywiście zna się dobro?
– grupa 3.: Celem każdego poznania jest prawda. Co jest warte poznania? Jońscy filozofowie przyrody dążyli do poznania zasady wszechrzeczy. Co natomiast szczególnie interesowało Sokratesa?
– grupa 4.: W jaki sposób można osiągnąć prawdę? Czy pojęcia moralne powinno się badać za pomocą zmysłów? W jaki sposób Sokrates odróżniał prawdę od nieprawdy?
– grupa 5.: Jaką rolę w poznaniu prawdy odgrywa rozmowa, a jaką – słowo pisane?
Przedstawiciel każdej grupy prezentuje wyniki pracy na forum klasy. Pozostali uczniowie zadają prezentującym pytania.Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla materiał z sekcji „Mapa myśli”, a następnie czyta polecenia:
– Zapoznaj się z przedstawionymi na mapie myśli poglądami etycznymi i epistemologicznymi, z którymi nie zgadzał się Sokrates. Następnie przedstaw jego poglądy tak, by ukazać różnicę między nim a jego oponentami.
– Na podstawie powyższej mapy myśli, zdobytej wcześniej wiedzy i własnych przemyśleń zastanów się, z kim ze współczesnych znanych osób mógłby obecnie polemizować Sokrates. Wybierz jedną osobę i uzasadnij swój wybór przynajmniej pięcioma argumentami.
Uczestnicy zajęć pracują w parach. Następnie ochotnicy przedstawiają swoje propozycje odpowiedzi na forum klasy.
Faza podsumowująca:
W ramach podsumowania uczniowie indywidualnie rozwiązują ćwiczenia nr 1‑4.
Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji zawarty w sekcji „Wprowadzenie” i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Czego się uczniowie nauczyli?
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia nr 5‑8 zawarte w sekcji „Sprawdź się”. Przygotowują uzasadnienia poprawnych odpowiedzi.
Materiały pomocnicze:
Baer U., Gry dyskusyjne, Lublin 2000.
Sieradzan J., Sokrates nieznany. Studia o recepcji postaci Sokratesa, Warszawa 2011.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Mapa myśli” do pracy przed lekcją. Uczniowie zapoznają się z jego treścią i przygotowują do pracy na zajęciach w ten sposób, żeby móc samodzielnie rozwiązać zadania.