Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Anna Ruszczyk
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Wielkie katastrofy wywołane trzęsieniami ziemi
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa I, zakres rozszerzony, klasa IV
PODSTAWA PROGRAMOWA
Zakres podstawowy:
V. Litosfera: związek budowy wnętrza Ziemi z tektoniką płyt litosfery, procesy wewnętrzne i zewnętrzne kształtujące powierzchnię Ziemi i ich skutki, skały.
Uczeń:
2) wyjaśnia przebieg głównych procesów wewnętrznych prowadzących do urozmaicenia powierzchni Ziemi (ruchy epejrogeniczne, ruchy górotwórcze, wulkanizm, plutonizm, trzęsienia ziemi).
Zakres rozszerzony:
XVIII. Problemy środowiskowe współczesnego świata: tropikalne cyklony, trąby powietrzne, sztormy, powodzie, tsunami, erozja gleb, wulkanizm, wstrząsy sejsmiczne, powstawanie lejów krasowych, zmiany klimatu, pustynnienie, zmiany zasięgu lodowców, ograniczone zasoby wody na Ziemi, zagrożenia georóżnorodności i bioróżnorodności.
Uczeń:
3) przedstawia genezę i skutki geologicznych zagrożeń (wulkanizm, trzęsienia ziemi, powstawanie lejów krasowych).
Kształtowane kompetencje kluczowe
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wie, czym są trzęsienia ziemi,
zna skutki geograficzne trzęsień ziemi,
potrafi wymienić największe trzęsienia ziemi, wskazuje na mapie ich obszar i wymienia skutki,
wskazuje obszary o największej liczbie trzęsień ziemi.
Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa
Metody nauczania: pogadanka, dyskusja, mapa mentalna, metody operatywne (praca z mapą, z filmem edukacyjnym, tekstem e‑materiału)
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach
Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/monitor dotykowy/tablety, e‑materiał, podręcznik, atlas geograficzny, ścienna mapa fizyczna świata
Materiały pomocnicze
M. Książkiewicz, Geologia dynamiczna, Wydawnictwa Geologiczne, Warszawa 1979.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wprowadza uczniów w tematykę zajęć – wyświetla uczniom zdjęcie (bez podpisu) przedstawiające skutki trzęsienia ziemi (można skorzystać z e‑materiału pt. Zniszczenia po trzęsieniu chilijskim), zadaje pytanie, co mogło spowodować takie skutki. Następuje pogadanka, czym są trzęsienia ziemi i jak powstają.
Nauczyciel przedstawia temat i cele lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel przedstawia uczniom film edukacyjny z e‑materiału (przyczyny powstawania trzęsień ziemi, występowanie trzęsień ziemi).
Nauczyciel prosi uczniów, aby na podstawie e‑materiału odpowiedzieli, jak długo trwają trzęsienia ziemi i w jaki sposób określamy ich siłę.
Pogadanka na temat skal pomiaru trzęsień ziemi – Richtera, Mercallego, Europejska Skala Makrosejsmiczna; przykłady trzęsień ziemi w różnych miejscach i o różnej sile (można wykorzystać e‑materiał).
Następnie uczniowie, pracując w parach, analizują mapy w atlasie (Tektonika płyt litosfery – sejsmika), wskazują miejsca o najczęstszym występowaniu trzęsień ziemi, porównują z informacjami uzyskanymi z filmu edukacyjnego.
Wybrani uczniowie wskazują na ściennej mapie fizycznej świata miejsca o najczęstszym występowaniu trzęsień ziemi.
Wspólne ustalanie przyczyn występowania trzęsień ziemi we wskazanych miejscach (wykorzystanie informacji z filmu edukacyjnego z e‑materiału).
Następnie nauczyciel dzieli uczniów na grupy – ich zadaniem jest stworzenie mapy myśli przedstawiającej skutki geograficzne trzęsień ziemi.
Uczniowie otrzymują arkusze papieru, wyszukują i segregują informacje do przedstawienia na mapie myśli (mogą korzystać ze wszystkich dostępnych źródeł informacji).
Po upływie określonego przez nauczyciela czasu uczniowie z poszczególnych grup omawiają swoje mapy myśli.
Nauczyciel podsumowuje pracę uczniów, podkreśla najważniejsze skutki trzęsień.
Uczniowie redagują notatkę do zeszytu dotyczącą skutków trzęsień ziemi.
Faza podsumowująca
Nauczyciel wprowadza uczniów do ćwiczeń w e‑materiale – w zależności od tempa pracy uczniowie wykonują kilka wskazanych przez nauczyciela ćwiczeń.
Nauczyciel podsumowuje etapy lekcji, zestawiając je z założonymi celami – ocenia pracę uczniów, ich zaangażowanie.
Uczniowie dzielą się swoimi doświadczeniami: co było im znane, co poznali nowego, co było trudne, łatwe, gdzie mogą zastosować zdobytą wiedzę itp.
Praca domowa
Korzystając z dostępnych źródeł informacji, przedstaw działania, których celem jest zmniejszenie liczby ofiar trzęsień ziemi oraz ograniczenie strat materialnych.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Film edukacyjny można wykorzystać w toku lekcji z zakresu rozszerzonego dotyczącej wpływu procesów geologicznych na powstanie struktur tektonicznych i ukształtowanie powierzchni Ziemi (V. 9).