Dla nauczyciela
Autor: Justyna Szymańska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Zmiany społeczne w Polsce w okresie transformacji ustrojowej i problemy demograficzne cz. 1
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
IX. Sprawowanie władzy w Rzeczypospolitej Polskiej. Uczeń:
10) przedstawia działania państwa w sferze polityki prorodzinnej w Rzeczypospolitej Polskiej i dokonuje analizy tej polityki.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne:
Uczeń:
analizuje zmiany demograficzne i w strukturze społecznej, jakie zaszły w Polsce po roku 1989;
dokonuje analizy historycznych i współczesnych danych demograficznych;
wykonuje symulację interaktywną.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.
Formy pracy:
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją
1. Uczniowie przygotowują prezentacje na podstawie informacji zawartych w sekcji „Podsumowanie”.
Faza wstępna
1. Przedstawienie tematu zajęć: „Zmiany społeczne w Polsce w okresie transformacji ustrojowej i problemy demograficzne cz. 1”, na którego podstawie uczniowie formułują cele lekcji.
2. Uczniowie indywidualnie przygotowują mapy myśli związane z tematem. Wybrana osoba lub ochotnik zapisuje propozycje na tablicy. Pozostali uzupełniają mapę swoimi pomysłami.
Faza realizacyjna
1. Przedstawienie uczniowskich prezentacji. Po każdej z nich następuje omówienie: reszta klasy może zadawać pytania prelegentom, weryfikować i uzupełniać informacje.
2. Klasa zapoznaje się z multimedium w sekcji „Symulacja interaktywna”. Wynotowuje najistotniejsze informacje. Następnie wykonuje polecenia i ćwiczenia dołączone do materiału.
3. Uczniowie w parach przygotowują argumenty do dyskusji dotyczącej zagadnień poruszonych w materiale w sekcji „Symulacja interaktywna”. Dyskutują, a następnie wybrane osoby przedstawiają wnioski.
4. Podział klasy na 4‑osobowe grupy. Uczniowie rozwiązują zadania na czas z sekcji „Sprawdź się”, od najłatwiejszych do najtrudniejszych. Grupa, która poprawnie rozwiąże zadania jako pierwsza, wygrywa i może zostać nagrodzona ocenami za aktywność.
Faza podsumowująca
1. Na zakończenie nauczyciel dokonuje oceny pracy wylosowanej grupy. Prosi o samoocenę uczniów dotyczącą współpracy w zespole oraz wykonanego zadania. Dokonuje oceny pracy wybranych uczniów.
Praca domowa:
1. Napisz krótką notatkę, uwzględniając w niej najistotniejsze informacje dotyczące zagadnień poruszanych na zajęciach.
Materiały pomocnicze:
GUS, Rocznik Demograficzny 2019, 16.10.2019 r., stat.gov.pl.
Jacek Żakowski, Dziura demograficzna, „Gazeta Wyborcza”, 4 sierpnia 2009 r.
GUS, Informacja o rozmiarach i kierunkach emigracji z Polski w latach 2004‑2017, 19.11.2018 r., stat.gov.pl.
GUS, Narodowy spis powszechny ludności i mieszkań. Ludność. Stan i struktura demograficzno‑społeczna, 2002, 01.09.2003 r., stat.gov.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z medium z sekcji „Symulacja interaktywna”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.