Dla nauczyciela
Autor: Marta Frankowska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Jak rozwiązywać zadania z elementami otaczającej nas rzeczywistości, prowadzące do układu równań liniowych z dwiema niewiadomymi?
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
IV. Układy równań. Zakres podstawowy.
Uczeń:
1) rozwiązuje układy równań liniowych z dwiema niewiadomymi, podaje interpretację geometryczną układów oznaczonych, nieoznaczonych i sprzecznych;
2) stosuje układy równań do rozwiązywania zadań tekstowych.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
analizuje treść zadania tekstowego i układa odpowiednie zależności pomiędzy wielkościami występującymi w zadaniu;
rozumie zasadę działania oprocentowania składanego i potrafi wyznaczać wielkość końcową kapitału oraz odsetki wygenerowane przez kapitał początkowy;
potrafi rozwiązać zadania o stężeniu procentowym roztworu;
stosuje różne metody rozwiązania układu równań;
zapisuje i rozwiązuje układ równań opisujących sytuację przedstawioną w zadaniu .
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
metoda tekstu przewodniego.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
zasoby multimedialne zawarte w e–materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
rzutnik multimedialny.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treściami zapisanymi w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Nauczyciel podaje temat i cele lekcji. Wspólnie z uczniami określa kryteria sukcesu.
Uczniowie powtarzają wiadomości na temat układów równań.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z materiałem z sekcji Galeria zdjęć interaktywnych.
Nauczyciel pyta, czy rozwiązanie zadania przedstawionego w galerii iest dla wszystkich zrozumiałe. W razie wątpliwości, tłumaczy niezrozumiałe elementy rozwiązania. .
Uczniowie w grupach wymieniają się wiadomościami, które uzyskali po zapoznaniu sie z treściami z sekcji Przeczytaj.
Wybrany uczeń rozwiązuje na tablicy polecenie 2 zamieszczone pod galerią.
Uczniowie w parach rozwiązują ćwiczenia 1 i 2 z sekcji „Sprawdź się”.
Cały zespół klasowy wspólnie analizuje treść ćwiczenia 3, a następnie ocenia prawdziwość zdań ćwiczenia 3 sekcji „Sprawdź się”.
Uczniowie samodzielnie wykonują pozostałe ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”. Wybrani uczniowie z klasy prezentują swoje rozwiązania na tablicy.
Faza podsumowująca:
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Praca domowa:
Uczniowie w domu mają za zadanie rozwiązanie układów równań z sekcji Przeczytaj innymi sposobami niż podane w materiale .
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne:
Galerię zdjęć interaktywnych można wykorzystać na zajęciach poświęconych obliczeniom związanym z oprocentowaniem lokat.