Autor: Marta Frankowska

Przedmiot: Matematyka

Temat: Jak rozwiązywać zadania z elementami otaczającej nas rzeczywistości, prowadzące do układu równań liniowych z dwiema niewiadomymi?

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

IV. Układy równań. Zakres podstawowy.

Uczeń:

1) rozwiązuje układy równań liniowych z dwiema niewiadomymi, podaje interpretację geometryczną układów oznaczonych, nieoznaczonych i sprzecznych;

2) stosuje układy równań do rozwiązywania zadań tekstowych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • analizuje treść zadania tekstowego i układa odpowiednie zależności pomiędzy wielkościami występującymi w zadaniu;

  • rozumie zasadę działania oprocentowania składanego i potrafi wyznaczać wielkość końcową kapitału oraz odsetki wygenerowane przez kapitał początkowy;

  • potrafi rozwiązać zadania o stężeniu procentowym roztworu;

  • stosuje różne  metody  rozwiązania układu równań;

  • zapisuje i rozwiązuje układ równań opisujących sytuację przedstawioną w zadaniu .

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • metoda tekstu przewodniego.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • zasoby multimedialne zawarte w e–materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • rzutnik multimedialny.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  • Uczniowie zapoznają się z treściami zapisanymi w sekcji „Przeczytaj”.

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel podaje temat i cele lekcji. Wspólnie z uczniami określa kryteria sukcesu.

  2. Uczniowie powtarzają wiadomości na temat układów równań.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie zapoznają się z materiałem z sekcji Galeria zdjęć interaktywnych.

  2. Nauczyciel pyta, czy rozwiązanie zadania przedstawionego w galerii iest  dla wszystkich zrozumiałe. W razie wątpliwości, tłumaczy niezrozumiałe elementy rozwiązania. .

  3. Uczniowie w grupach wymieniają się wiadomościami, które uzyskali po zapoznaniu sie z treściami z sekcji Przeczytaj.

  4. Wybrany uczeń rozwiązuje na tablicy polecenie 2 zamieszczone pod galerią.

  5. Uczniowie w parach rozwiązują ćwiczenia 1 i 2 z sekcji „Sprawdź się”.

  6. Cały zespół klasowy wspólnie analizuje treść ćwiczenia 3, a następnie ocenia prawdziwość zdań ćwiczenia 3 sekcji „Sprawdź się”.

  7. Uczniowie samodzielnie wykonują pozostałe ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”. Wybrani uczniowie z klasy prezentują swoje rozwiązania na tablicy.

Faza podsumowująca:

  • Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.

Praca domowa:

Uczniowie w domu mają za zadanie rozwiązanie układów równań   z sekcji Przeczytaj innymi sposobami niż podane w materiale .

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

Galerię zdjęć interaktywnych  można wykorzystać na zajęciach poświęconych obliczeniom związanym z oprocentowaniem lokat.