Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Barok – powtórzenie wiadomości cz. 2
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
krótko scharakteryzuje fazy epoki baroku;
omówi wybranych filozofów baroku: Barucha Spinozę, Blaise'a Pascala oraz Kartezjusza;
wymieni gatunki liryczne, epickie i dramatyczne popularne w baroku;
omówi blaski i cienie epoki baroku.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel zapisuje na tablicy wyraz barok. Uczniowie zapisują skojarzenia związane z literaturą i filozofią.
Wybrany uczeń rozpoczyna wstępną dyskusję wokół tematu lekcji, przedstawiając również uzupełnioną mapę myśli.
Faza realizacyjna:
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treściami w sekcji „Wprowadzenie” oraz „Przeczytaj”.
Uczestnicy zajęć zapoznają się z treścią prezentacji, a następnie wyjaśniają, o jakich blaskach i cieniach baroku wspomina wykładowczyni. Charakteryzują je w parach.
Nauczyciel prosi, by uczniowie w parach wykonali polecenie 2 zamieszczone w tej sekcji: Na podstawie filmu wyjaśnij, dlaczego Hieronima Morsztyna uznano za „gwiazdora” literatury przełomu XVI i XVII wieku. Po upływie wyznaczonego czasu uczniowie przedstawiają przygotowaną odpowiedź.
Uczniowie przechodzą do sekcji „Sprawdź się”, dzielą się na kilkuosobowe grupy i wykonują ćwiczenia 6‑8. Po każdym ćwiczeniu wybrane osoby prezentują odpowiedzi, a nauczyciel komentuje.
Faza podsumowująca:
Uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenia 1‑5 z „Sprawdź się”. Chętne osoby prezentują odpowiedzi.
W ramach podsumowania i powtórzenia wiadomości o baroku uczniowie odpowiadają na pytania zadane przez nauczyciela.
Praca domowa:
Przygotuj prezentację multimedialną, w której podsumujesz zdobyte podczas lekcji wiadomości.
Materiały pomocnicze:
Shaerman J., Manieryzm, Warszawa 1970.
Kubalska‑Sulkiewicz K., Bielska‑Łach M., Manteuffel‑Szarota A., Słownik terminologiczny sztuk pięknych, Warszawa 2007.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Prezentacja TED”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.