Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Anna Ruszczyk

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Wpływ warunków pozaprzyrodniczych na rozwój polskiego rolnictwa

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa III

Podstawa programowa

XV. Społeczeństwo i gospodarka Polski: rozmieszczenie ludności i struktura demograficzna, saldo migracji, struktura zatrudnienia i bezrobocie, urbanizacja i sieć osadnicza, warunki rozwoju rolnictwa, restrukturyzacja przemysłu, sieć transportowa, atrakcyjność turystyczna.

Uczeń:

  1. wskazuje obszary o najkorzystniejszych warunkach dla rozwoju rolnictwa oraz analizuje wpływ czynników przyrodniczych i pozaprzyrodniczych na możliwości przemian strukturalnych w rolnictwie Polski.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wymienia główne czynniki pozaprzyrodnicze wpływające na rozwój rolnictwa,

  • określa znaczenie poszczególnych czynników,

  • omawia znaczenie struktury agrarnej, zabiegów melioracyjnych oraz gospodarstwa ekologicznego.

Strategie nauczania: konstruktywizm, konektywizm

Metody nauczania: pogadanka, dyskusja, metody operatywne (praca z mapą, praca z tekstem e‑materiału, grafiką interaktywną), burza mózgów, mapa mentalna

Formy zajęć: praca indywidualna, praca grupowa, praca zbiorowa

Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/monitor dotykowy/tablety, e‑materiał, atlas geograficzny, mapa fizyczna świata, mapa fizyczna Polski

Materiały pomocnicze

Geografia ekonomiczna Polski, S. Berezowski (red.), PWN, Warszawa 1978.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel wprowadza uczniów w tematykę zajęć – prosi o przypomnienie czynników przyrodniczych wpływających na rozwój rolnictwa.

  • Uczniowie wskazują na mapie fizycznej (świata i Polski) regiony przyrodniczo najlepsze dla rozwoju rolnictwa.

  • Nauczyciel podaje temat i cele lekcji.

Faza realizacyjna

  • Burza mózgów – każdy uczeń dostaje karteczkę samoprzylepną i wpisuje na niej czynnik pozaprzyrodniczy, który jego zdaniem najbardziej wpływa na rozwój rolnictwa.

  • Analiza i grupowanie podanych czynników.

  • Analiza tekstu e‑materiału („Przeczytaj”) – uczniowie zapisują na tablicy (z tekstu e‑materiału) te czynniki, które nie zostały wcześniej wymienione.

  • Analiza diagramu kołowego Użytkowanie gruntów w Polsce (e‑materiał), łącznie z obszarami gospodarstw rolnych; dyskusja o tym, jak ów podział i wielkości gospodarstw wpływają na rozwój rolnictwa.

  • Uczniowie dzielą się na 7 grup, każda otrzymuje w drodze losowania dwa czynniki pozaprzyrodnicze; zadaniem uczniów jest przedstawienie na mapie myśli, jak one wpływają na rozwój rolnictwa w Polsce.

  • Czynniki do pracy w grupach zawarte są w większości w grafice interaktywnej e‑materiału (od 1. do 12.); przedstawiciele grup losują karteczkę z cyframi, liczbami lub nazwą czynnika, do omówienia w grupie i przedstawienia zapisu tej dyskusji na mapie myśli.

  • Uczniowie, korzystając z e‑materiału (muszą otworzyć grafikę) i innych dostępnych źródeł, tworzą mapę myśli przedstawiającą wpływ wylosowanych czynników pozaprzyrodniczych na rozwój rolnictwa.

  • Po upływie określonego przez nauczyciela czasu uczniowie prezentują efekty swojej pracy.

  • Po prezentacjach dyskusja oceniająca czynniki pozaprzyrodnicze rozwoju rolnictwa: Czy we współczesnym świecie są one tak samo ważne, czy może ważniejsze od czynników przyrodniczych?

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel podsumowuje etapy lekcji, zestawiając je z założonymi celami – ocenia pracę uczniów, ich zaangażowanie.

  • Następnie nauczyciel wprowadza do fazy ćwiczeń na podstawie poznanego materiału – uczniowie indywidualnie wykonują wskazane ćwiczenia z e‑materiału (jeżeli nie zdążą, nauczyciel może zadać wybrane ćwiczenia jako pracę domową).

  • Uczniowie dzielą się swoimi doświadczeniami – co było łatwe, trudne, ciekawe.

Praca domowa

  • Do wyboru przez nauczyciela:

  1. Przedstaw czynniki pozaprzyrodnicze rozwoju rolnictwa w województwie, w którym mieszkasz.

  2. Uzasadnij, który z czynników pozaprzyrodniczych uważasz za najważniejszy dla rozwoju polskiego rolnictwa.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Grafikę interaktywną można wykorzystać na lekcji z zakresu podstawowego dotyczącej czynników przyrodniczych i pozaprzyrodniczych rozwoju rolnictwa na świecie (X. 1).