Autorka e‑materiału: Zuzanna Kościuk

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Horse Whisperers / Zaklinacze koni

Grupa docelowa: klasa 2 liceum/technikum

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V, X

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.10, I.13, II.2, II.3, II.5, II.7, III.1, III.2, III.4, III.5, III.7, V.1, V.2, VII.14, VIII.1, VIII.2, VIII.3, XI, XII, XIII

Poziom nauczania: podstawowy

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K3] kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  4. [K4] kompetencje cyfrowe

  5. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo z zakresu pracy z końmi.

  2. Uczeń potrafi przytaczać rozkazy, używając mowy zależnej.

  3. Uczeń wyraża opinię na temat zawodu zaklinacza koni.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat pracy z końmi.

  2. Uczeń kształtuje wiedzę dotyczącą zawodu zaklinacza koni.

  3. Uczeń rozwija ciekawość świata.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. kognitywizm

  3. konektywizm

  4. metoda podająca (praca z tekstem/filmem, wyjaśnienie)

  5. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  6. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  7. metoda aktywizująca (dyskusja w parach/grupach/na forum klasy, inscenizacja)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca indywidualna

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel pyta uczniów: Who is a horse whisperer? What does he/she do? Uczniowie odpowiadają na forum klasy zgodnie z posiadaną wiedzą.

  2. W ramach przygotowania do lekcji uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj).

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają tekst Horse Whisperers i wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi w parach i na forum klasy, odwołując się do konkretnych fragmentów tekstu.

  2. Uczniowie wykonują Exercise 3 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi w parach i na forum klasy. Następnie nanoszą odpowiedzi na tablicę.

  3. Uczniowie rozmawiają w parach i odpowiadają na pytania z Exercise 4 (Przeczytaj): Who are horse whisperers and what do they do? Share what you’ve just learnt in your own words using 4–5 sentences.

  4. Nauczyciel wyjaśnia zasady mowy zależnej dla rozkazów, zakazów i porad. Następnie na forum klasy uczniowie wykonują Exercise 5 oraz 6 (Przeczytaj).

  5. W ramach przygotowania do pracy z filmem uczniowie wykonują Exercise 1 (Film). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  6. Uczniowie zapoznają się z filmem i wykonują Exercise 23 (Film). Porównują odpowiedzi w parach i na forum klasy. Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  7. Uczniowie wykonują Exercise 45 (Film). Podają odpowiedzi na forum klasy, a chętna osoba nanosi je na tablicę.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie rozmawiają w małych grupach i odpowiadają na pytanie: Would you like to be a horse whisperer? Why? Why not?

  2. Uczniowie wykonują Exercise 7 (Sprawdź się). Porównują odpowiedzi w parach i prezentują je na forum klasy.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1–6 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): You want to become a horse whisperer. Write an email about it to a friend from England in which you:

  • explain why you want to follow this career path;

  • define who horse whisperers are;

  • summarise what they do;

  • ask your friend what they think of your profession choice.

Your answer should be 100–150 words long.

Materiały pomocnicze: Film z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Uczniowie odgrywają scenę wywiadu, w którym jedna osoba wciela się w rolę dziennikarza, a druga – zaklinacza koni. Inscenizacje poprzedzone są przygotowaniem 3‑4 pytań i słownictwa z filmu. Pytania powinny dotyczyć pracy zaklinacza koni, np.: How did you become a horse whisperer? What do you do in your job? What does your typical work day look like?

Uczniowie odgrywają scenę dwa razy, zamieniając się rolami.