Dla nauczyciela
Autorka: Paulina Wierzbińska
Przedmiot: Informatyka
Temat: Grafika rastrowa – typografia i tekst
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Przedstawisz krótką historię krojów pisma.
Wyjaśnisz, czym są fonty szeryfowe i bezszeryfowe oraz jedno- i dwuelementowe.
Wymienisz podstawowe zasady typograficzne.
Zainstalujesz samodzielnie różne fonty i zastosujesz je w pracy z programem graficznym.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
ćwiczenia praktyczne.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu;
oprogramowanie Adobe Photoshop CC 2018, GIMP 2.10 lub wybrany odpowiednik.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel dzieli klasę na grupy. Prosi je o przygotowanie prezentacji na następujące tematy:
Polskie kroje pisma,
Historia typografii,
Słynne logotypy i ich ewolucja.
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Grafika rastrowa – typografia i tekst”. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla temat i cele zajęć. Prosi uczniów, by na podstawie wiadomości zdobytych przed lekcją zaproponowali kryteria sukcesu.
Rozpoznanie wiedzy uczniów. Uczniowie tworzą pytania dotyczące tematu zajęć, na które odpowiedzą w trakcie lekcji.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi uczniów o zaprezentowanie przygotowanych przez nich wystąpień.
Uczniowie w czasie prezentacji mogą zadawać pytania. W razie potrzeby nauczyciel uzupełnia prezentacje.
Ćwiczenie umiejętności. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia nr 1–5;. Po wykonaniu każdego z nich następuje omówienie rozwiązania przez nauczyciela.
Nauczyciel inicjuje dyskusję na temat tego, jaki wpływ dobrze lub źle dobrany font może mieć na decyzje konsumenckie.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji zawarty w sekcji „Wprowadzenie” i inicjuje krótką rozmowę na temat zrealizowanych celów (czego uczniowie się nauczyli).
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Korzystając z dowolnego programu graficznego, zaprojektuj plakat informujący o wybranym szkolnym wydarzeniu.
Wykonaj Polecenie 1 z sekcji „Przeczytaj”.
Wykonaj Ćwiczenia 6–8z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Adobe Photoshop CC 2018, GIMP 2.10 lub wybranego odpowiednika.
Wskazówki metodyczne:
Treści w sekcji „Galeria zdjęć interaktywnych” można wykorzystać jako materiał służący powtórzeniu materiału.