Autor: Joanna Kalinowska

Przedmiot: Historia

Temat: Obóz sanacji i partie polityczne w latach 30. XX wieku

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
Zakres podstawowy
XLII. Dzieje polityczne II Rzeczypospolitej. Uczeń:
2) wyjaśnia przyczyny przewrotu majowego, charakteryzuje jego przebieg oraz ocenia skutki ustrojowe (nowela sierpniowa, konstytucja kwietniowa z 1935 r.);

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyjaśnia takie pojęcia jak m.in.: sanacja, OZN, BBWR, grupa zamkowa, grupa GISZ;

  • charakteryzuje rozpad obozu sanacji po śmierci Józefa Piłsudskiego na mniejsze ugrupowania;

  • omawia partie polityczne działające w latach 30. XX w. w II Rzeczypospolitej.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • analiza materiału źródłowego (porównawcza);

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Przybliżenie przez nauczyciela wyświetlonych na tablicy: tematu i celów lekcji. Określenie wiążących dla uczniów kryteriów sukcesu.

  2. Prowadzący zadaje uczniom pytanie o umiejscowienie tematu lekcji w czasie. Pyta: W jakim okresie się znajdujemy? Co ważnego działo się wcześniej?

Faza realizacyjna:

  1. Praca z tekstem. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj” i zapisują w zeszycie minimum pięć pytań do tekstu dotyczącego obozu sanacyjnego po śmierci Józefa Piłsudskiego oraz działających partii politycznych. Uwaga: każde z pytań powinno rozpoczynać się od słowa „dlaczego”. Uczniowie spacerują po klasie i na umówiony dźwięk znajdują kogoś do pary, następnie zadają pytania sformułowane podczas czytania tekstu i na nie odpowiadają.

  2. Praca z pierwszym multimedium („Linia chronologiczna”). Nauczyciel czyta polecenie 2: „Wyjaśnij, dlaczego i w jaki sposób Józef Piłsudski prowadził walkę z opozycją w czasach rządów sanacji” i prosi uczniów, aby wykonali je w parach. Wybrana osoba prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie się do niej ustosunkowują. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia informacje.

  3. Praca z drugim multimedium („Film + Sprawdź się”). Nauczyciel czyta treść polecenia 4 i prosi uczniów, aby w parach przygotowali rozwiązanie na podstawie materiału, który zaraz zostanie wyświetlony na tablicy. Odtwarza drugi film, a uczniowie przedstawiają ustalenia, jakie zapadły w 1935 r., po zawarciu porozumienia między tzw. grupą zamkową a osobami skupionymi wokół gen. Rydza‑Śmigłego. W podobny sposób uczniowie wykonują polecenie 5.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel prosi wybranego ucznia albo uczennicę (może być ochotnik) o podsumowanie lekcji „Obóz sanacji i partie polityczne w latach 30. XX w.”. Pyta, który element był dla uczniów trudny i dlaczego.

  2. Na zakończenie nauczyciel podsumowuje przebieg zajęć i ocenia pracę uczniów.

Praca domowa:

  1. Wykonaj ćwiczenia nr 2 i 3 z sekcji „Film + Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

O. Terlecki, Z dziejów Drugiej Rzeczypospolitej, Kraków 1985.

S. Cat‑Mackiewicz, Historia Polski od 11 listopada 1918 do 17 września 1939, Warszawa 1989.

A. Chojnowski, BBWR – antypartyjna partia piłsudczyków, „Biuletyn Instytutu Pamięci Narodowej” 2008, nr 5–6.

Wskazówki metodyczne:

  • Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z informacjami w sekcji „Linia chronologiczna”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.