Dla nauczyciela
Autor: Joanna Kalinowska
Przedmiot: Historia
Temat: Obóz sanacji i partie polityczne w latach 30. XX wieku
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia takie pojęcia jak m.in.: sanacja, OZN, BBWR, grupa zamkowa, grupa GISZ;
charakteryzuje rozpad obozu sanacji po śmierci Józefa Piłsudskiego na mniejsze ugrupowania;
omawia partie polityczne działające w latach 30. XX w. w II Rzeczypospolitej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Przybliżenie przez nauczyciela wyświetlonych na tablicy: tematu i celów lekcji. Określenie wiążących dla uczniów kryteriów sukcesu.
Prowadzący zadaje uczniom pytanie o umiejscowienie tematu lekcji w czasie. Pyta: W jakim okresie się znajdujemy? Co ważnego działo się wcześniej?
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj” i zapisują w zeszycie minimum pięć pytań do tekstu dotyczącego obozu sanacyjnego po śmierci Józefa Piłsudskiego oraz działających partii politycznych. Uwaga: każde z pytań powinno rozpoczynać się od słowa „dlaczego”. Uczniowie spacerują po klasie i na umówiony dźwięk znajdują kogoś do pary, następnie zadają pytania sformułowane podczas czytania tekstu i na nie odpowiadają.
Praca z pierwszym multimedium („Linia chronologiczna”). Nauczyciel czyta polecenie 2: „Wyjaśnij, dlaczego i w jaki sposób Józef Piłsudski prowadził walkę z opozycją w czasach rządów sanacji” i prosi uczniów, aby wykonali je w parach. Wybrana osoba prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie się do niej ustosunkowują. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia informacje.
Praca z drugim multimedium („Film + Sprawdź się”). Nauczyciel czyta treść polecenia 4 i prosi uczniów, aby w parach przygotowali rozwiązanie na podstawie materiału, który zaraz zostanie wyświetlony na tablicy. Odtwarza drugi film, a uczniowie przedstawiają ustalenia, jakie zapadły w 1935 r., po zawarciu porozumienia między tzw. grupą zamkową a osobami skupionymi wokół gen. Rydza‑Śmigłego. W podobny sposób uczniowie wykonują polecenie 5.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi wybranego ucznia albo uczennicę (może być ochotnik) o podsumowanie lekcji „Obóz sanacji i partie polityczne w latach 30. XX w.”. Pyta, który element był dla uczniów trudny i dlaczego.
Na zakończenie nauczyciel podsumowuje przebieg zajęć i ocenia pracę uczniów.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia nr 2 i 3 z sekcji „Film + Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
O. Terlecki, Z dziejów Drugiej Rzeczypospolitej, Kraków 1985.
S. Cat‑Mackiewicz, Historia Polski od 11 listopada 1918 do 17 września 1939, Warszawa 1989.
A. Chojnowski, BBWR – antypartyjna partia piłsudczyków, „Biuletyn Instytutu Pamięci Narodowej” 2008, nr 5–6.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z informacjami w sekcji „Linia chronologiczna”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.