Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Maćkowska
Przedmiot: Filozofia
Temat: Beztroska droga do nacjonalizmu. Postawy i zachowania berlińczyków w czasach Republiki Weimarskiej ukazane w Kabarecie Boba Fosse’a
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne. Uczeń:
analizuje obrazy George’a Grosza i Otto Dixa w kontekście filmu;
odnosi zachowania i postawy życiowe bohaterów filmu do etyki chrześcijańskiej;
analizuje biblijne fragmenty o zniszczeniu Sodomy i Gomory i odnosi je do wymowy filmu Boba Fosse'a;
używa terminów: dekadentyzm i melancholia;
analizuje fragmenty tekstów filozoficznych F. Nietzschego i J. Tischnera;
wskazuje przyczyny popularności faszyzmu w Niemczech;
analizuje stosunek bohaterów do ideologii faszyzmu;
rozpoznaje groteskę w filmie.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
rozmowa kierowana.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie oglądają film Boba Fosse'a Kabaret
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel loguje się na platformę i wyświetla na tablicy stronę tytułową e‑materiału. Przedstawia uczniom temat lekcji oraz jej cele, a następnie wspólnie z nimi określa kryteria sukcesu.
Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: jakie uczniowie mają wrażenia po obejrzeniu filmu? co ich zaskoczyło, zszokowało, zasmuciło? czy film może pozostawić widza obojętnym? jaki jest temat filmu?
Faza realizacyjna:
Burza mózgów. Nauczyciel informuje uczniów, że będą pracować metodą burzy mózgów i, jeśli to konieczne, wyjaśnia jej zasady. Wyłania także moderatora, który będzie zapisywał pomysły na tablicy, a następnie określa czas wykonania zadania.
Następnie nauczyciel zadaje uczniom pytanie: jaka była atmosfera Berlina lat 30. XX w.? Uczniowie podają propozycje odpowiedzi. Po zakończeniu fazy twórczej następuje wspólna weryfikacja pomysłów. Nauczyciel prosi uczniów, aby porównali swoje propozycje z informacjami zamieszczonymi na tablicy.Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika multimedium w sekcji „Film”. Uczniowie odczytują polecenie: Wysłuchaj rozmowy z prof. Janem Hartmenem, a następnie odpowiedz na pytanie: czy rzeczywiście można powiedzieć (co przekazuje film), że beztroskie, berlińskie elity lat 20. i 30. XX w. nie wiedziały, czym grozi rosnące zaufanie dla partii Hitlera? i wykonują je w parach. Następnie dzielą się swoimi odpowiedziami na forum klasy.
Ćwiczenia przedmiotowe. Uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenia nr 1‑4. Następnie konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i ustalają jedną wersję odpowiedzi
Uczniowie wykonują ćwiczenia nr 5‑8. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych zadań, omawiając je wraz z uczniami.
Uczniowie opracowują w parach quiz sprawdzający wiedzę o filmie Kabaret
Faza podsumowująca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. Wspólnie z uczniami poddaje refleksji proces dydaktyczny: czego się uczniowie nauczyli, czy osiągnęli założone cele?
Wszyscy uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Poszukaj informacji historycznych na temat nastrojów w Rzeszy w latach 30. XX w. Napisz, odwołując się do swojej wiedzy oraz do treści lekcji i filmu, jak to się stało, że Hitler doszedł do władzy.
Materiały pomocnicze:
Marek Hendrykowski, „Kabaret”, dostępny na stronie: https://edukacjafilmowa.pl/kabaret/
Tadeusz Lubelski, Encyklopedia kina, Kraków 2010.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Film” do podsumowania lekcji.