Dla nauczyciela
Autor: Anna Jeżewska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Funkcje różnowartościowe i ich własności
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
V. Funkcje.
Zakres podstawowy. Uczeń:
3) odczytuje i interpretuje wartości funkcji określonych za pomocą tabel, wykresów, wzorów itp., również w sytuacjach wielokrotnego użycia tego samego źródła informacji lub kilku źródeł jednocześnie.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
sprawdza, czy funkcja jest różnowartościowa
udowadnia, że funkcja jest różnowartościowa
wykazuje, że funkcja nie jest funkcją różnowartościową
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
analiza sytuacyjna
mapa myśli
dyskusja
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w parach
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki
zasoby multimedialne zawarte w e–materiale
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel podaje temat i cele lekcji oraz ustala z uczniami kryteria osiągnięcia sukcesu.
Uczniowie pracują w małych grupach. Ich zadaniem jest usystematyzowanie wiadomości na temat sposobów wyznaczania zbioru wartości funkcji. Zebrane informacje przedstawiają w postaci mapy myśli.
Po zakończonej pracy umieszczają swoje przemyślenia w widocznym miejscu w sali lekcyjnej.
Faza realizacyjna:
Uczniowie samodzielnie analizują przykłady zamieszczone w sekcji „Przeczytaj”.
Po upływie wyznaczonego czasu łączą się w pary i porównują między sobą uzyskane informacje. Następnie, podzieleni na dwie grupy, poszukują odpowiedzi na pytania postawione w sekcji „Wprowadzenie”. Wnioski przedstawiają na forum klasy.
Uczniowie oglądają prezentację multimedialną zawierającą przykłady sprawdzania, czy dana funkcja jest różnowartościowa i rozwiązują samodzielnie wskazane polecenia.
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne 1 – 4 i wspólnie omawiają odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Jeden z uczniów podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazując na mocne i słabe strony pracy uczniów.
Nauczyciel ocenia indywidualną pracę i zaangażowanie poszczególnych uczniów.
Praca domowa:
Uczniowie rozwiązują w domu ćwiczenia 5 – 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Zadanie dla chętnych:
Funkcja opisana jest za pomocą wzoru . Wyznacz jej dziedzinę i sprawdź, czy jest funkcją różnowartościową.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne:
Nauczyciel może wykorzystać prezentację multimedialną do powtórzenia wiadomości na temat różnowartościowości funkcji. Prezentację można też wykorzystać na zajęciach poświęconych własnościom funkcji .