Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Sposób kreacji podmiotu lirycznego i sytuacja liryczna w pieśniach Horacego
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności.
Cele operacyjne. Uczeń:
redaguje tezę interpretacyjną ód Horacego;
analizuje wybraną odę Horacego, wskazując na sposoby kreacji podmiotu lirycznego;
redaguje tekst na temat kreacji podmiotu lirycznego oraz sytuacji lirycznej Ody I 36.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel podaje temat i cele lekcji.
Uczniowie indywidualnie czytają treść sekcji „Przeczytaj” oraz teksty Horacego z sekcji „Sprawdź się” i każdy na małej kartce samoprzylepnej zapisuje wstępną tezę interpretacyjną: Ody I 27, Ody II 12, Ody II 19. Kartki zostają umieszczone na tablicy, ale nikt na tym etapie lekcji nie odczytuje ich treści.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel proponuje pracę 3 grup zadaniowych. Każda grupa rozpoczyna od nazwania, wskazania trudności związanych z pełnym odczytaniem tekstu. Uczniowie wyjaśniają miejsca trudne w czasie rozmowy w zespole lub korzystając ze źródeł tradycyjnych/online.
Grupa I.
Analizuje Odę I 27. Grupa może wykorzystać ćwiczenia 1, 2, 3, 4 i 5 proponowane w e‑podręczniku.
Grupa II.
Analizuje Odę II 12. Grupa może wykorzystać ćwiczenia 1, 2, 6 i 7 proponowane w e‑podręczniku.
Grupa III.
Analizuje Odę II 19. Grupa może wykorzystać ćwiczenia 1, 2 i 8 proponowane w e‑podręczniku.Grupy prezentują efekty swojej pracy i odpowiadają na pytania, które w celu wyjaśnienia lub rozwinięcia informacji mogą zadawać uczniowie z pozostałych zespołów.
Faza podsumowująca:
Uczniowie odczytują na głos tezy zredagowane na początku lekcji i pozostawiają na tablicy te, które ich zdaniem potrafią udowodnić na podstawie zaprezentowanych przez grupy efektów pracy zespołowej.
Nauczyciel prosi, aby uczniowie podsumowali lekcję, wskazując nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Napisz tekst liczący nie mniej niż 150 słów, w którym opiszesz kreacje podmiotu lirycznego oraz sytuację liryczną w Odzie I 36 autorstwa Horacego. Swoją wypowiedź poprzyj odpowiednimi cytatami.
Horacy
Oda I 36 [Et ture et fidybus iuvat]Dymem kadzidła, lutni grą
I krwią cielątka uczcić trzeba
Te, co nam cało w domu próg
Numidę znów wróciły, niebaZ Hesperii kresów. Wszystkim nam
Okazał serce dawnym druhom,
Lecz najgorętszy uścisk dał
Lamii, bo młodość miał z nim wspólnąI z nim wraz męską togę wdział.
Niech więc ten dzień pamiętny będzie!
Amfora wina niech bez dna!
Niech pląs nie spocznie, gdy pieśń gędzie!Ach, i Damalis, chociaż pić
Potrafi gracko, niech w ochocie
Bassusa nie prześcignie już!
Niech ucztę róż zasypią krocie!Damalis, chociaż wszyscy w nią
Wlepiają oczy pełne żądzy,
Ujmie kochanka w ramion splot
Ciaśniej, niżeli bluszcze pnące.
Źródło: Horacy, Oda I 36 [Et ture et fidybus iuvat],[w:] tegoż, Wybór pieśni, oprac. Jerzy Krókowski, tłum. Ignacy Wieniewski, Wrocław 1971, s. 53–54.
Materiały pomocnicze:
Michał Głowiński, Aleksandra Okopień‑Sławińska, Janusz Sławiński, Zarys teorii literatury, Warszawa 1975.
A. Wójcik, Talent i sztuka. Rzecz o poezji Horacego, Wrocław 1986.
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Audiobook” do podsumowania lekcji lub poprosić uczniów, aby zapoznali się z nagraniem w domu.