Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Podfigurna
Przedmiot: Matematyka
Temat: Na podstawie wykresu funkcji rysowanie wykresów funkcji opisanych wzorami typu
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
ustala kolejne kroki rysowania wykresu funkcji ;
na podstawie wykresu funkcji sporządza wykres funkcji ;
określa związek między przekształceniem wykresu funkcji a wzorem funkcji, której wykres otrzymano w wyniku przekształcenia;
odczytuje z wykresu funkcji: dziedzinę, zbiór wartości;
analizuje zadania oraz dokonuje wyboru najefektywniejszej metody prowadzącej do ich rozwiązania.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
analiza przypadku;
objaśnianie nowej wiedzy.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu.
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do internetu;
tablica interaktywna/rzutnik multimedialny.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
uczniowie przypominają definicję funkcji oraz sposoby przedstawiania funkcji;
uczniowie przypominają definicję wartości bezwzględnej;
nauczyciel podaje temat i cele zajęć.
Faza realizacyjna:
nauczyciel dzieli uczniów na – osobowe grupy;
każda z grup otrzymuje zadanie polegające na analizie materiału zawartego w sekcji PRZECZYTAJ oraz przygotowanie przykładu funkcji i narysowanie jej wykresu;
uczniowie w grupach analizują przykłady zawarte w sekcji PRZECZYTAJ;
uczniowie oglądają animację i omawiają ją wraz z nauczycielem, następnie samodzielnie rozwiązują zadania zamieszczone pod animacją;
uczniowie w grupach przygotowują przykład funkcji i rysują jej wykres;
nauczyciel kontroluje pracę uczniów, udzielając im wskazówek.
Faza podsumowująca:
wybrani uczniowie prezentują wykresy zaproponowanych przez grupę funkcji;
uczniowie określają, co było dla nich trudne lub niezrozumiałe a nauczyciel udziela wyjaśnień;
nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia aktywność uczniów.
Praca domowa:
zadaniem uczniów jest wykonanie ćwiczeń interaktywnych.
Materiały pomocnicze:
Symetria osiowa – wprowadzenieSymetria osiowa – wprowadzenie
Symetria osiowaSymetria osiowa
Definicja i posoby przedstawiania funkcjiDefinicja i posoby przedstawiania funkcji
Sposoby opisywania funkcjiSposoby opisywania funkcji
Symetria wykresu funkcjiSymetria wykresu funkcji
Symetria punktuSymetria punktu
Wartość bezwzględna - definicjaWartość bezwzględna - definicja
Wartość bezwzględna liczbyWartość bezwzględna liczby
Wskazówki metodyczne:
Materiały zawarte w animacji i w sekcji PRZECZYTAJ uczniowie mogą przeanalizować jako pracę własną przed lekcją; umożliwi im to wystąpienie na zajęciach w roli ekspertów.
„Animację” można również wykorzystać w realizacji lekcji dotyczącej rysowania wykresów funkcji z wartością bezwzględną.