Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Katarzyna Podfigurna

Przedmiot: Matematyka

Temat: Na podstawie wykresu funkcji y=f(x)  rysowanie wykresów funkcji opisanych wzorami typu y=-f(|x|)+b

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Treści nauczania – wymagania szczegółowe:
V. Funkcje. Zakres podstawowy. Uczeń:
2) oblicza wartość funkcji zadanej wzorem algebraicznym;
4) odczytuje z wykresu funkcji: dziedzinę, zbiór wartości, miejsca zerowe, przedziały monotoniczności, przedziały, w których funkcja przyjmuje wartości większe (nie mniejsze) lub mniejsze (nie większe) od danej liczby, największe i najmniejsze wartości funkcji (o ile istnieją) w danym przedziale domkniętym oraz argumenty, dla których wartości największe i najmniejsze są przez funkcję przyjmowane;
12) na podstawie wykresu funkcji y = f  ( x ) szkicuje wykresy funkcji y = f  ( x − a ) , y = f  ( x ) + b, y = − f  ( x ) , y = f  ( − x ) ;
Zakres rozszerzony 1) na podstawie wykresu funkcji y = f  ( x ) rysuje wykres funkcji y = | f ( x ) |

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • ustala kolejne kroki rysowania wykresu funkcji y=-fx+b;

  • na podstawie wykresu funkcji fx sporządza wykres funkcji y=-fx+b;

  • określa związek między przekształceniem wykresu funkcji a wzorem funkcji, której wykres otrzymano w wyniku przekształcenia;

  • odczytuje z wykresu funkcji: dziedzinę, zbiór wartości;

  • analizuje zadania oraz dokonuje wyboru najefektywniejszej metody prowadzącej do ich rozwiązania.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • analiza przypadku;

  • objaśnianie nowej wiedzy.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do internetu;

  • tablica interaktywna/rzutnik multimedialny.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  • uczniowie przypominają definicję funkcji oraz sposoby przedstawiania funkcji;

  • uczniowie przypominają definicję wartości bezwzględnej;

  • nauczyciel podaje temat i cele zajęć.

Faza realizacyjna:

  • nauczyciel dzieli uczniów na 3 – osobowe grupy;

  • każda z grup otrzymuje zadanie polegające na analizie materiału zawartego w sekcji PRZECZYTAJ oraz przygotowanie przykładu funkcji i narysowanie jej wykresu;

  • uczniowie w grupach analizują przykłady zawarte w sekcji PRZECZYTAJ;

  • uczniowie oglądają animację i omawiają ją wraz z nauczycielem, następnie samodzielnie rozwiązują zadania zamieszczone pod animacją;

  • uczniowie w grupach przygotowują przykład funkcji i rysują jej wykres;

  • nauczyciel kontroluje pracę uczniów, udzielając im wskazówek.

Faza podsumowująca:

  • wybrani uczniowie prezentują wykresy zaproponowanych przez grupę funkcji;

  • uczniowie określają, co było dla nich trudne lub niezrozumiałe a nauczyciel udziela wyjaśnień;

  • nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia aktywność uczniów.

Praca domowa:

  • zadaniem uczniów jest wykonanie ćwiczeń interaktywnych.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

  • Materiały zawarte w animacji i w sekcji PRZECZYTAJ uczniowie mogą przeanalizować jako pracę własną przed lekcją; umożliwi im to wystąpienie na zajęciach w roli ekspertów.

  • „Animację” można również wykorzystać w realizacji lekcji dotyczącej rysowania wykresów funkcji z wartością bezwzględną.