| |
| |
| Jak definiuje się natężenie prądu elektrycznego? |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy oraz rozszerzony |
| Cele kształcenia – wymagania ogólne I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości. Zakres podstawowy Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 1) przedstawia jednostki wielkości fizycznych, opisuje ich związki z jednostkami podstawowymi; przelicza wielokrotności i podwielokrotności; VII. Prąd elektryczny. Uczeń: 1) posługuje się pojęciami natężenia prądu elektrycznego, napięcia elektrycznego oraz mocy wraz z ich jednostkami; Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 1) przedstawia jednostki wielkości fizycznych, opisuje ich związki z jednostkami podstawowymi; przelicza wielokrotności i podwielokrotności; VIII. Prąd elektryczny. Uczeń: 2) posługuje się pojęciami natężenia prądu elektrycznego, napięcia elektrycznego oraz mocy wraz z ich jednostkami. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
|
| Uczeń:
rozróżnia przepływ prądu i przepływ elektronów.
definiuje natężenie prądu.
wykorzystuje pojęcie natężenia prądu do obliczeń dotyczących przepływu ładunków w przewodach.
podaje rzędy wielkości natężeń prądu spotykanych w codziennych okolicznościach.
|
Strategie i metody nauczania: | |
| - burza mózgów, - samodzielne rozwiązywanie zadań, - wykład. |
| |
| |
|
|
Na poprzedniej lekcji nauczyciel zadaje do domu obejrzenie filmu samouczka, oraz zadanie 3 do rozwiązania w oparciu o ten film.
Nauczyciel przypomina pojęcia prądu elektrycznego i nośników ładunku i dokonuje wprowadzenia, na podstawie części I tego e‑materiału.
|
|
Z pomocą uczniów i nawiązując do filmu samouczka, nauczyciel formułuje notatkę, dotyczącą definicji natężenia prądu.
Nauczyciel rozwiązuje z uczniami przy tablicy lub zadaje im do samodzielnego rozwiązania na lekcji kolejno zadania: 1, 4, 6 i 7.
W przypadku rozwiązywania przy tablicy, po każdym zadaniu, nauczyciel nawiązuje do treści zawartych w odpowiedziach i uzupełnieniach do zadań zawartych w tym e‑materiale.
W przypadku samodzielnego rozwiązywania zadań przez uczniów, nauczyciel wspólnie z uczniami omawia w razie potrzeby zadania z uwzględnieniem treści omawianych w uzupełnieniach.
|
|
Nauczyciel przypomina definicję natężenia prądu i wspólnie z uczniami przypomina najważniejsze elementy uzupełnień i w razie potrzeby formułuje notatkę. |
|
Zadanie 5 i 8 (w oparciu o zadanie 7). |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Film może być przedstawiony na początku lekcji; zaleca się wtedy, by nauczyciel był przygotowany do skomentowania treści filmu. |