Dla nauczyciela
Autor: Beata Wojciechowska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Algebraiczne sposoby znajdowania przykładowych rozwiązań równania pierwszego stopnia z dwiema niewiadomymi
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
III. Równania i nierówności. Zakres podstawowy.
Uczeń:
1) przekształca równania i nierówności w sposób równoważny.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
przekształca równania pierwszego stopnia z dwiema niewiadomymi
wyznacza jedną z niewiadomych w równaniu pierwszego stopnia z dwiema niewiadomymi
znajduje przykładowe rozwiązania równania pierwszego stopnia z dwiema niewiadomymi
znajduje metody rozwiązania problemów prowadzących do poszukiwania rozwiązania równania pierwszego stopnia z dwiema niewiadomymi
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
odwrócona lekcja
dyskusja
konkurs zadaniowy
Formy pracy:
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
praca indywidualna
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki
zasoby multimedialne zawarte w e–materiale
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Uczniowie będą pracować metodą odwróconej klasy. W domu zapoznają się z materiałem zawartym w sekcji „Przeczytaj” oraz z animacją.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Uczniowie w grupach ustalonych przez nauczyciela omawiają przygotowane w domu informacje, dyskutują nad problemami, które się pojawiały, np.: czy możemy wypisać wszystkie rozwiązania równania liniowego.
Faza realizacyjna:
Przedstawiciele grup omawiają poszczególne problemy na forum klasy. Uczniowie wspólnie wyjaśniają wątpliwości, konsultując je w razie potrzeby z nauczycielem.
Uczniowie pracują indywidualnie metodą konkursu zadaniowego. Rozwiązują ćwiczenia interaktywne. Rozwiązania zadań uczniowie zapisują w zeszycie, sprawdzając w materiale ich poprawność. Osoby, które rozwiążą zadania bezbłędnie, otrzymują oceny z aktywności.
Faza podsumowująca:
Wskazany przez nauczyciela uczeń krótko podsumowuje najważniejsze informacje z lekcji.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne, które nie zostały omówione na lekcji.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne:
Animacja może zostać wykorzystana przez uczniów do utrwalenia wiadomości z lekcji.